Firmy, ktoré získali pred časom štátnu pomoc, v kríze odchádzajú
29. 1. 2009
Jednou z nich je americká spoločnosť Molex. Výrobca konektorov pre automobilový priemysel pôsobil na Slovensku od februára 2000.
Štátnu pomoc Molexu poskytol Daňový úrad v
Košiciach a v marci 2004 ju schválil Úrad pre štátnu pomoc. Investícia bola poskytnutá s tým, že ju
firma musí využívať najmenej päť rokov.
Dodržiavanie zmluvných podmienok,
na základe ktorých bola zahraničným investorom poskytnutá štátna pomoc, je v
čase hospodárskej krízy zvlášť zaujímavé. Ak niektorá firma zmluvné podmienky
neplní, mali by nastúpiť sankcie. Najprv je však potrebné rokovať s vedením firmy.
Desať prikázaní pre recesiu
28. 1. 2009
Mnohé podniky a spoločnosti sú v problémoch. Ak si prijmú vlastné riešenie, môžu ich prekonať.
To si však vyžaduje ujasniť vlastné konkrétne problémy, uchrániť svoje kľúčové služby a
zmeniť pravidlá, teda vytvoriť stratégiu, ktorá by reagovala na súčasné výzvy a na základe ktorej je možné získať konkurenčné výhody.
V prípade problémov nestačí len rozlíšiť mieru
nákladov, ale treba komunikovať s verejnosťou, veriteľmi a predovšetkým
vlastnými zamestnancami.
V recesii je možné pridržiavať sa týchto desatoro:
1. Ujasnenie si
priorít biznisu a kľúčových
služieb
2. Ujasnenie si, akému problému čelíte
3. Zrozumiteľnosť a úprimnosť voči zamestnancom, veriteľom a okoliu
4. Vytrvalosť, najmä pokiaľ ide o
dialóg so zamestnancami
5. Schopnosť manažovať zmluvné vzťahy
6. Zabezpečenie stálej hotovosti/likvidity
7. Redukcia a kontrola nákladov
8. Voľba vhodnej cenotvorby
9. Meranie všetkého, nielen finančnej
výkonnosti
10. Poznanie stratégie a expanzia.
Mnohé firmy dnes napríklad uprednostňujú pred plošným
prepúšťaním skracovanie pracovného týždňa na štyri dni, predĺženie víkendov,
umožnujú zamestnancom vybrať si dočasné
pracovné voľno a počas neho sa zamestnať inde.
Aj na reklame a propagácii, bez toho, že by firma prestala
komunikovať s okolím, sa dajú ušetriť náklady. Treba využívať e-maily,
umiestňovanie článkov a informácií na webe firmy a podobne.
Kríza vo svete ukázala, že výhrou je aj mať hotovosť. Škodlivé
je zatajovanie problémov, prípadne "barikádovanie sa" pred
verejnosťou. Neskoro oznámené správy sú horšie, ako správy povedané načas.
Podnik tým stráca kredit nielen v očiach verejnosti a zamestnancov, ale aj
veriteľov.
V čase recesie by nemala byť výnimkou ani spolupráca
konkurentov. Ak majú rovnaké zameranie, podobné služby a dokážu vytvoriť
spoločný model spolupráce, môžu ušetriť náklady napríklad aj spoločným nákupom
tovaru.
Podľa odborníkov je chybou, ak sa firmy už teraz strategicky
nepripravujú na budúcu expanziu, stiahnu sa z trhov, ktoré sú perspektívne,
respektíve sa na ne nepokúsia orientovať.
Finančná kríza ani euro Tatrám nepomohlo
27. 1. 2009
Tatranské svahy napriek výborným snehovým podmienkam zatiaľ zívajú prázdnotou. Nepomohlo ani zníženie cien, ani euro. Na poklese sa podpísali plynová a hospodárska kríza, ale i ďalšie skutočnosti.
Turistov odlákali aj akcie rakúskych aeroliniek, hotelov a vlekov, ktoré
im ponúkli až tridsaťpercentné zľavy na lyžovačku v Alpách. Rozhodnutie
zahraničných turistov navštíviť Tatry však ovplyvňuje nielen cena, ale aj spokojnosť s úrovňou služieb. To všetko spôsobuje, že turisti Vysoké Tatry obchádzajú, individuálna turistika
stagnuje, firmy rušia pobyty. Lepšie sa darí na druhej strane Tatier v Poľsku.
Masívna reklama a štátna podpora domácej turistiky je úspešná.