Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho rady

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

Ten, koho považujeme za blbca my, považuje za blbca nás. Ide o to nevyvraždiť sa.

Práca je to, čo nikto nechce robiť.

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

Je zdraviu škodlivé hovoriť iné, ako chcú počuť mocní. Kto chce byť "in" riadi sa vekmi osvedčeným pravidlom: "Kam vietor, tam plášť."

Keď nemáš nič, zle je, keď máš priveľa, je ešte horšie.

(Murphyho zákony v bájkach)
Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Krátke časové úseky, aj keď ich je veľký počet, sú nanič, pretože sa neustále začína od začiatku.

Vyložiť na činnosť naraz menej času ako je minimum, je bohapustým mrhaním času.

Opakujúca sa kríza je dôkazom nedbalosti a lenivosti šéfa.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Všetko má svoj koniec

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Život je najrozšírenejšia a najchytľavejšia pohlavná choroba, ktorá sa v sto percentách prípadov končí smrťou.

Ak človeku všetko hrá do karát, ide po zlej ceste.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho zákony a komentáre

Keď dvaja robia to isté, výsledok je vždy iný.

Niekedy spôsobia škodu človeku veci a niekedy si vystačí sám.

Polovičná pravda má rovnakú cenu ako celá lož.

(Murphyho zrnká II)

Stavebná produkcia sa v auguste medziročne prepadla o 11,5 %

14. 10. 2024 Bol to najhorší výsledok od októbra 2020. Produkcia v stavebníctve dosiahla v auguste úroveň 620,2 milióna eur, čo znamená medziročný prepad o 11,5 %. Bol to najhorší výsledok od októbra 2020. Stavebné odvetvie zápasí s poklesom svojej výkonnosti už od decembra minulého roku, medziročný rast produkcie evidovalo len v apríli 2024. Po zohľadnení vplyvov sezónnosti sa stavebná produkcia znížila o 4,3 %. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Zaostávanie celého odvetvia spôsobil najmä prepad rozhodujúcej domácej novej výstavby o 14,6 %, ale aj pokles tuzemských prác na oprave a údržbe o 5,2 %. Rástla iba najmenšia zložka - ostatné práce, a to až o štvrtinu. Stavebná produkcia realizovaná v SR tvorila takmer 90 % celkového objemu stavebníctva.
V súhrne za osem mesiacov roka 2024 stavebná produkcia dosiahla takmer 4,5 miliardy eur, čo bolo medziročne menej o 5,4 %. Nižší výkon ako pred rokom mali všetky zložky domácej produkcie, dominantná nová výstava o 7,5 % a opravy a údržba o 1,8 %. Z hľadiska výrobného zamerania výstavba budov poklesla o 3,6 % a práce na inžinierskych stavbách o 12,3 %. Mierne navýšenie sa prejavilo len pri prácach v zahraničí.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Kontrola nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania

27. 1. 2023 Kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú inšpektoráty práce. Inšpektorát práce vykonáva kontrolu a je povinný spolupracovať a poskytovať potrebné informácie v rozsahu svojej pôsobnosti.
Novelou zákona č. 112/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, účinnou od 1. 1. 2023, sa po novom ustanovilo, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. V súčasnosti kontrolu vykonávajú aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto orgány už nebudú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Zatiaľ čo inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, ústredie a úrady postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. Ustanovuje sa povinnosť právnickým osobám, fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi a fyzickým osobám, ktoré vykonávajú závislú prácu, poskytovať požadované informácie v rozsahu svojej pôsobnosti, doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a výkonu kontroly. Fyzickej osobe, ktorá vykonáva závislú prácu, sa tiež ukladá povinnosť inšpektorátu práce predložiť na požiadanie doklad (napr. preukaz totožnosti, pas, vodičský preukaz), ktorého obsahom bude identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby, pod ktorým je zaevidovaná v Sociálnej poisťovni. Identifikačným číslom sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby je podľa § 235 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení rodné číslo fyzickej osoby.
K

Nemecko dôrazne odmietlo návrhy na nový spoločný dlh Európskej únie

27. 1. 2023 Nemecké ministerstvo financií dnes dôrazne odmietlo návrhy na nový spoločný dlh Európskej únie. Krok, ktorý podporuje Francúzsko, juhoeurópske krajiny či predseda Európskej rady Charles Michel, nie je podľa Berlína potrebný a vyslal by trhom zlý signál. Informovala o tom agentúra Reuters.
"V čase rastúcich úrokových sadzieb a vysokej inflácie musí Európska únia vysielať signály v prospech fiškálnej stability, nie v prospech dlhových nástrojov," uviedlo ministerstvo vo vyhlásení. Podľa rezortu by prípadný dlh viedol k strate dôvery na medzinárodných finančných trhoch a pôsobil by proti sprísňovaniu menovej politiky Európskej centrálnej banky, ktorej cieľom je skrotiť infláciu.
Európska únia zatiaľ využila len zlomok prostriedkov z fondu obnovy po pandémii covidu-19, pripomenulo nemecké ministerstvo. Podobne sa vyjadril aj nemecký kancelár Olaf Scholz, podľa ktorého by sa pred diskusiou o novom financovaní mali najprv použiť prostriedky zo spomínaného fondu.
Návrh záverov februárového summitu lídrov Európskej únie počíta so zriadením nového fondu, ktorý by v reakcii na masívne americké a čínske dotácie podporil obzvlášť zelené a digitálne európske projekty. Najmä Francúzsko či juhoeurópske krajiny sa o fonde vyjadrujú pozitívne, holandský premiér Mark Rutte myšlienku na vznik fondu v utorok jednoznačne odmietol.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Povinnosti zamestnávateľa

23. 1. 2023 Novela Zákonníka práce č. 350/2022 Z. z. od novembra 2022 doplnila viaceré povinnosti pre zamestnávateľa, ktorý zamestnáva zamestnancov v pracovnom pomere, ako aj osoby formou dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a ktoré vychádzajú z transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii.
Nové ustanovenie § 47a určuje, že zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o jeho pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania najmenej v rozsahu týchto údajov: 1. spôsob určovania miesta výkonu práce alebo určenie hlavného miesta výkonu práce, ak sú v pracovnej zmluve dohodnuté viaceré miesta výkonu práce, 2. ustanovený týždenný pracovný čas, údaj o spôsobe a pravidlách rozvrhnutia pracovného času vrátane predpokladaných pracovných dní a vyrovnávacieho obdobia podľa § 86, § 87 a 87a, rozsah a čas poskytnutia prestávky v práci, nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni, pravidlá práce nadčas vrátane mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas, 3. výmera dovolenky alebo spôsob jej určenia, 4. splatnosť mzdy a výplata mzdy vrátane výplatných termínov, 5. pravidlá skončenia pracovného pomeru, dĺžka výpovednej doby alebo spôsob jej určenia, ak v čase poskytnutia informácie nie je známa, lehota na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru, 6. právo na odbornú prípravu poskytovanú zamestnávateľom, ak sa poskytuje, a jej rozsah.
K

Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania

23. 1. 2023 Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o jeho pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania osobitne len v prípade, ak pracovná zmluva neobsahuje údaje stanovené Zákonníkom práce.
Pre poskytnutie osobitnej písomnej informácie sú určené nasledovné lehoty: – do siedmich dní od vzniku pracovného pomeru, ak ide o údaje, medzi ktoré patrí spôsob určovanie miesta výkonu práce alebo určenie hlavného miesta výkonu práce, ak sú v pracovnej zmluve dohodnuté viaceré miesta výkonu práce, ustanovenie týždenného pracovného času, údaj o spôsobe a pravidlách rozvrhnutia pracovného času vrátane predpokladaných pracovných dní a vyrovnávacieho obdobia podľa § 86, § 87 a 87a, rozsah a čas poskytnutia prestávky v práci, nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni, pravidlá práce nadčas vrátane mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas a splatnosť mzdy a výplata mzdy vrátane výplatných termínov, – do štyroch týždňov od vzniku pracovného pomeru, ak ide o údaje, medzi ktoré patrí výmera dovolenky alebo spôsob jej určenia, pravidlá skončenia pracovného pomeru, dĺžka výpovednej doby alebo spôsob jej určenia, ak v čase poskytnutia informácie nie je známa, lehota na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru, právo na odbornú prípravu poskytovanú zamestnávateľom, ak sa poskytuje, a jej rozsah. Ak predpokladaná dĺžka trvania pracovného pomeru je kratšia ako 7 dní alebo štyri týždne, zamestnávateľ musí poskytnúť zamestnancovi všetky vyššie uvedené informácie najneskôr do skončenia pracovného pomeru. Zamestnávateľ môže údaje poskytnúť vo forme odkazu – na príslušné ustanovenie Zákonníka práce, – na príslušné ustanovenie osobitného predpisu, alebo – na príslušné ustanovenie kolektívnej zmluvy. Ak sa pracovné podmienky a podmienky zamestnávania spravujú kolektívnou zmluvou, súčasťou písomnej informácie je aj označenie príslušnej kolektívnej zmluvy a jej zmluvných strán. Ak je miesto výkonu práce mimo územia Slovenskej republiky, zamestnávateľ v pracovnej zmluve dohodne podľa nového ustanovenia § 44a so zamestnancom aj a) miesto výkonu práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky, b) dobu výkonu práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner