Štátny fond rozvoja bývania sa mení
10. 7. 2023
Bytová politika Slovenskej republiky do roku 2030, ako strednodobý rámcový dokument štátu, definuje víziu a ciele v oblasti bývania. Na ich dosiahnutie sa novelou zákona zavádzajú nástroje a súčasne sa formuluje zodpovednosť jednotlivcov, štátu, obcí, vyšších územných celkov a súkromného sektora pri zabezpečovaní bývania.
Jedným z najvýznamnejších nástrojov podpory rozvoja bývania je Štátny fond rozvoja bývania. Prostredníctvom tohto nástroja štát dlhodobo podporuje financovanie priorít, ktoré sú premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.
V súčasnosti jeho podpora smeruje predovšetkým do oblasti podpory obstarávania nájomných bytov a do obnovy bytových budov. Na základe pretrvávajúceho záujmu o tento nástroj možno konštatovať, že Štátny fond rozvoja bývania patrí k významným prvkom zvyšovania kvality a dostupnosti bývania pre široký okruh žiadateľov.
Cieľom novely zákona je upraviť podmienky pre podporu obnovy bytovej budovy, aby bolo možné na tento účel čerpať finančné prostriedky z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v rámci programovacieho obdobia 2021 – 2027. Súčasne sa zavádzajú motivačné prvky, aby žiadatelia investovali finančné prostriedky na vybudovanie technických zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.
Dochádza k úprave maximálnej výšky podpory takmer pre všetky účely podpory v nadväznosti na rastúce ceny stavebných materiálov a stavebných prác a vytvorenie priestoru pre pružnejšie reagovanie na ich vývoj v rámci vykonávacieho predpisu.
K
Tržby v slovenskom priemysle sa dostali najnižšie za posledné roky
12. 8. 2019
Tržby v priemysle v júni poklesli o 7,4 percenta a dostali sa na najnižšiu úroveň od júla 2016.Ako ďalej informuje Štatistický úrad SR, vývoj ovplyvnil pokles v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 12,8 percenta.V ťažbe a dobývaní to bol pokles o 7,8 percenta, v priemyselnej výrobe o sedem percent. Rast bol len v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 11 percent. Zo špeciálnych zoskupení priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese tržieb, najvýznamnejšie zníženie zaznamenali podľa úradu vo výrobe dopravných prostriedkov o 6,8 percenta.
V dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu to bol pokles o 12,8 percenta, vo výrobe koksu a rafinovaných ropných produktov o 41,9 percenta, vo výrobe kovov a kovových konštrukcií okrem strojov a zariadení o 8,4 percenta a vo výrobe strojov a zariadení inde nezaradených o 8,2 percenta.
Celkové tržby v priemysle sa v prvom polroku zvýšili o 4,1 percenta. Vývoj ovplyvnil podľa úradu rast v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 13,3 percenta, v priemyselnej výrobe o 5,4 percenta, v ťažbe a dobývaní o 3,7 percenta. Pokles bol v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 6,1 percenta. Ďalšie dáta ukazujú, že mzdy v priemysle rastú pomalšie Niekoľkomesačné spomaľovanie rastu miezd v priemysle vyvrcholilo ich medziročným poklesom v júni. "Predpokladáme, že vplyv na to mala najmä variabilná zložka miezd a súvisí to so slabnúcim rastom priemyslu v dôsledku slabnúceho externého dopytu, najmä z Nemecka," uviedol pre agentúru SITA analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Tento trend by podľa neho mohol pretrvávať aj nasledujúce mesiace. "Cyklické spomaľovanie ekonomického rastu by malo uvoľniť aj trh práce, čo by mohlo postupne zmierniť i tlak na rast miezd," tvrdí. Trh práce na západe krajiny by však mal podľa Koršňáka zostať aj napriek očakávanému uvoľneniu napätý a nedostatok pracovnej sily by sa mal len zmierniť. "Tlak na rast tarifných miezd tu pravdepodobne preto stále zostane, hoci by už nemusel byť až tak výrazný ako v minulých rokoch," očakáva. Variabilná zložka mzdy by však v niektorých mesiacoch, podobne ako v júni tohto roka, mohla podľa analytika celkový rast priemernej mzdy v odvetví úplne vymazať. Ako pre agentúru SITA upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová, mzdy v priemysle ešte v prvom kvartáli tohto roka rástli medziročne približne o šesť percent. Júnový mierny medziročný pokles miezd v priemysle podľa nej prichádza po raste v máji o desať percent. "Predpokladám, že časť variabilných odmien mohla byť vyplatená o mesiac skôr. Uvidíme v ďalších mesiacoch, či ide len o výkyv alebo sa v priemysle znižovali rôzne príplatky, či odmeny," povedala. Priemerná hrubá mesačná v priemysle v júni tohto roka medziročne klesla o 1,1 percenta na 1 125 eur. Hrubý mesačný zárobok nad tisíc eur mali v júni tohto roka zamestnanci v šiestich odvetviach. Na čele je už dlhodobo odvetvie informačných a komunikačných činností, kde hrubá mzda v júni medziročne stúpla o 2,6 percenta na 1 943 eur. Za ním nasledoval priemysel so spomínaným hrubým zárobkom 1 125 eur. Hrubou mzdou nad tisíc eur sa môžu pochváliť aj zamestnanci v predaji a oprave motorových vozidiel, ktorí v júni dostávali v priemere 1 043 eur, čím si medziročne polepšili o 3,8 percenta.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Banky musia držať od augusta väčší objem kapitálu, o rok to bude ešte viac.
12. 8. 2019
Národná banka Slovenska (NBS) rozhodla, že banky musia na Slovensku držať viac kapitálu. Postupne sa tak zvyšuje miera tzv. proticyklického kapitálového vankúša. oteraz bola miera vankúša na úrovni 1,25 percenta, od augusta tohto roka sa zvýšila na 1,5 percenta a od augusta budúceho roka to budú rovné dve percentá.
Za posledné tri roky je to už štvrté zvýšenie úrovne kapitálu.
Prítomnosť dobrých časov, narastajúcej zadlženosti, nízkych úrokov a silnej konkurencie na úverovom trhu môže podľa centrálnej banky viesť k podhodnocovaniu rizika zo strany bankového, ako aj súkromného sektora.
Táto situácia núti národnú banku podľa jej vyjadrení hľadieť dopredu. Jej cieľom je rozhodovať v súčasnosti o vytvorení vankúša, ktorý by mohol v budúcnosti pokryť aspoň časť nákladov z existujúcich rizík.
Ekonomika Slovenska sa podľa Národnej banky Slovenska nachádza vo fáze rastu, ktorá sa výrazne prejavuje aj na finančnom trhu.
Priaznivá situácia na pracovnom trhu a prehrievajúca sa ekonomika produkujúca nad úrovňou svojho potenciálu sú jedným zo zdrojov tvorby rizík.
V prípade obrátenia ekonomického a finančného cyklu bude časť pracovných pozícií ako aj príjmov domácností a podnikov neudržateľná. To môže mať podľa centrálnej banky v budúcnosti dopad aj na schopnosť splácať úverové záväzky.
Dopyt po nových úveroch. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim tvorbu rizík je podľa centrálnej banky pretrvávajúca nízka úroveň úrokových mier, čo zvyšuje dostupnosť úverov, ako aj dopyt domácností a podnikov po nových úveroch. Proticyklický kapitálový vankúš je prudenciálnym nástrojom, ktorý sa zaviedol v dohode Bazilej III na odvrátenie účinkov hospodárskeho cyklu na úverovú činnosť bánk.
V čase prosperity, keď dochádza k vysokému úverovému rastu, sa na jeho základe od bánk vyžaduje, aby mali dodatočný kapitál.
V prípade, že sa hospodársky cyklus otočí a hospodárska činnosť spomalí, alebo dokonca zaznamená pokles, sa tento vankúš môže uvoľniť, čím sa banke umožní naďalej úverovať reálnu ekonomiku.
Celú situáciu výrazne podporili aj banky, ktoré v dôsledku silnej konkurencie na úverovom trhu a snahy o udržanie zisku zvyšovali ponuku úverov.
Úvery súkromnému sektoru rastú dlhodobo, keď objem úverov poskytnutých súkromnému sektoru sa za posledných desať rokov zdvojnásobil.
Zvýšenie úrovne proticyklického kapitálového vankúša by nemalo mať podľa národnej banky zásadný vplyv na úverový trh v podobe dodatočného spomaľovania rastu poskytovaných úverov.
Okrem silnej konkurencie na slovenskom úverovom trhu bankový sektor aktuálne disponuje aj dostatočnou úrovňou kapitálu prevyšujúcou aktuálnu kapitálovú požiadavku.
Vzhľadom na súčasné úrovne kapitálu v bankách by tak bankový sektor nemal mať zásadný problém ani s plnením novej úrovne kapitálovej požiadavky po zvýšení vankúša, domnieva sa Národná banka Slovenska.
Niektoré banky však budú pre jej naplnenie nútené pristúpiť k zmene ich doterajšej dividendovej politiky a ponechať väčšiu časť zisku v bankách.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Novela Trestného zákona
8. 8. 2019
Od 1. 8. 2019 nadobúda účinnosť novela Trestného zákona.
Upravuje predovšetkým kontrolu dodávateľského reťazca vrátane systému sledovania a zisťovania, protiprávne konanie zahŕňajúce aj trestné činy, medzinárodnú spoluprácu, ktorej súčasťou je výmena informácií na účely presadzovania práva, vzájomnú administratívnu a právnu pomoc, extradíciu a zabezpečenie financovania. Protokol je už v súčasnosti z podstatnej časti implementovaný v právnom poriadku Slovenskej republiky, pričom novelizácia je čiastkového charakteru a zabezpečuje sa ňou úplná implementácia protokolu.
Okrem toho sa novelou zákona rozširuje právna úprava využitia technických prostriedkov pri kontrole výkonu niektorých rozhodnutí vydaných v trestnom konaní vrátane podpory využívania alternatívnych trestov, rozširuje sa možnosť rozhodovania samosudcu v trestnom konaní, koriguje sa úprava ukladania doživotného trestu bez možnosti podmienečného prepustenia z výkonu trestu odňatia slobody, rozširuje sa úprava využitia videokonferencií v trestnom konaní a zavádza sa nová skutková podstata trestného činu falšovania a vyhotovenia nepravdivej zdravotnej dokumentácie (§ 352a).
Ochrana verejného záujmu
6. 8. 2019
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov bol novelizovaný dňa 31. 1. 2019, pričom jeho znenie vyšlo v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod č. 66/2019 Z. z. Uvedený ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2020.
Pri rokovaní o návrhu ústavného zákona došlo v jeho záverečnej časti pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch k tomuto ústavnému zákonu k pochybeniu, keď bol prijatý text ústavného zákona k čl. 2 ods. 1 písm. zp) v znení pôvodného návrhu a súčasne i v znení navrhovanej zmeny. V nadväznosti na úpravu znenia písmena zp) je potrebné vykonať úpravu aj vo vzore „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ (príloha č. 1) a vo vzore „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ (príloha č. 2) tak, aby boli v súlade so znením písmena zp).
Vzhľadom na potrebu jednoznačného znenia vzoru prílohy č. 1 „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ a vzoru prílohy č. 2 „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ sa v tomto návrhu navrhuje z hľadiska legislatívnej techniky ako súčasť tejto novely úplné znenie prílohy č. 1 a prílohy č. 2 v znení vyššie uvedených zmien.
Navrhované zmeny v novele tohto ústavného zákona nadobudnú účinnosť spolu s účinnosťou ústavného zákona č. 66/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2004 Z. z.