Štátna podpora nájomného bývania
5. 3. 2024
Súčasná platná právna úprava zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania obsahuje relatívne podrobnú právnu úpravu Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania vrátane značne neštandardnej úpravy jej orgánov.
Zákonom č. 231/2023 Z. z. sa uskutočnilo viacero podstatných zmien. Medzi tieto zmeny patrí zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá bola dovtedy upravená v jej stanovách. To znamená, že členovia predstavenstva agentúry boli volení a odvolávaní NRSR na návrh aspoň pätnástich poslancov na sedemročné funkčné obdobie. Členov predstavenstva agentúry bolo pritom možné odvolať len z taxatívne vymedzených dôvodov (obmedzenie spôsobilosti na právne úkony alebo nespôsobilosť zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu po dlhší čas ako šesť mesiacov). Takáto právna úprava bola značne neštandardná. Podľa rozhodnutia prezidentky Slovenskej republiky „voľbou členov predstavenstva agentúry v národnej rade získavajú títo silnú legitimitu a mandát v právnickej osobe, ktorá nie je kontrolným orgánom verejnej moci, ani nie je zložkou systému bŕzd a protiváh v rámci deľby moci“. Zároveň uviedla, že takúto právnu úpravu možno považovať za „ústavne nesystémový krok zákonodarcu, ktorý môže vytvárať nebezpečný precedens, kedy výkonná zložka moci (vláda Slovenskej republiky) bude zákonodarcom oberaná o personálne rozhodnutia v ústredných orgánoch štátnej správy alebo v iných vládnych organizáciách a štátnych podnikoch.“ Dochádzalo k praktickému znemožneniu toho, aby zakladatelia agentúry mohli realizovať svoj vplyv na zloženie štatutárneho orgánu agentúry, ktorý v zmysle stanov agentúry riadi všetku činnosti agentúry a koná v jej mene. V nadväznosti na uvedené sa ustanovila zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva agentúry, pričom sa ustanovilo, aby ich vymenúvala a odvolávala členská schôdza agentúry. Zároveň sa zo zákona vypustilo sedemročné funkčné obdobie členov predsedníctva a taxatívny výpočet odvolacích dôvodov, teda neštandardné prvky tejto právnej úpravy, ktoré ohrozujú funkčnosť agentúry. V nadväznosti na tieto zmeny a účel zákona sa zaviedlo prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa tieto zmeny týkajú aj členov predstavenstva ustanovených do funkcie predo dňom nadobudnutia účinnosti zákona.
K
Pomoc štátu pre cestovný ruch sa javí ako dostatočná
19. 10. 2020
Vzhľadom na očakávané výpadky tržieb, ktoré od začiatku koronakrízy sledujeme, sa výška štátnej pomoci v avizovanej schéme pre cestovný ruch javí ako dostatočná, uviedol to generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Marek Harbuľák. Zároveň verí, že táto pomoc bude v maximálnej miere aj využitá.
"V prípade hotelov, penziónov i reštaurácií môžem skonštatovať, že minimálne za obdobie mesiacov apríl a máj bude čerpanie výrazne vysoké, pretože v tom čase boli tieto prevádzky povinne zatvorené, teda mali 100 percentný pokles, s výnimkou malej časti reštaurácií, ktoré realizovali predaj cez okienko," predpokladá Harbuľák.
Podotkol, že aj počas nasledujúcich mesiacov bol prepad v tržbách vysoký, nielen v mestských hoteloch, ale aj ďalších zariadeniach cestovného ruchu.
"A pokiaľ niektoré podniky mali v mesiaci júl a august dobrú sezónu, tak za toto obdobie čerpať pomoc nebudú môcť. Ale vidíme, že vzhľadom na opatrenia, ktoré boli prijaté v posledných týždňoch, znova narastie počet zariadení, ktoré budú mať pokles tržieb vyšší ako 40 percent. A táto situácia bude pretrvávať aj v mesiaci október a november," myslí si.
Verí však, že v januári a nasledujúcich mesiacoch sa počet takýchto žiadateľov zníži a v maximálnej miere budú môcť poskytovať služby hosťom.
Harbuľák skonštatoval, že táto schéma vychádza aj z návrhov AHRS, ktoré predkladali ministerstvu dopravy.
V
Inflácia sa v septembri udržala na trojročnom minime
14. 10. 2020
Medziročná miera inflácie na Slovensku v septembri zostala na augustovej úrovni 1,4 percenta, keď ceny tovarov a služieb rástli najpomalšie od leta 2017. Vyplýva to z dnešných informácií Štatistického úradu SR.
V septembri stúpli oproti rovnakému obdobiu vlani ceny tovarov a služieb takmer vo všetkých sledovaných sektoroch. V doprave naopak o 6,4 percenta klesli, a to kvôli lacnejším pohonným hmotám. Zvoľnilo tempo zdražovania potravín i cien v sektore energií a bývania, ktoré majú spolu značný podiel na výdavkoch domácností. V eurozóne ceny podľa rýchleho odhadu európskeho štatistického úradu Eurostat v septembri klesli medziročne o 0,3 percenta. Aj v predchádzajúcom období bola inflácia na Slovensku oproti eurozóne vyššia.
Vláda schválila rozpočet. Deficit bude cez sedem percent
14. 10. 2020
Ministri na svojom dnešnom rokovaní schválili rozpočet na budúci rok z dielne rezortu ministerstva financií. Deficit očakávajú vo výške 7,44 percenta. Mal by tak klesnúť z tohtoročných odhadovaných 9,68 percenta. Hrubý verejný dlh sa má v budúcom roku vyšplhať na 65 percent.
"Je pravda, že tento rozpočet sa rodil veľmi rýchlo, ale, žiaľ, bolo to spôsobené aj súčasnou situáciou, v ktorej sa nachádzame, a ktorá je z histórie Slovenska aj bezprecedentná, a takisto aj z pohľadu tvorby rozpočtu," skonštatoval pred rokovaním minister financií Eduard Heger. Aktuálna pandémia sa tak prejaví ešte horšie ako hospodárska kríza. Tá v rokoch 2009 a 2010 poslala hospodárenie štátu dva roky za sebou do mínusu osem percent.
Výkon rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku
12. 10. 2020
Vláda Slovenskej republiky predložila na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vláda Slovenskej republiky sa v programovom vyhlásení zaviazala prijať takú právnu úpravu zaisťovania majetku, ktorá v súlade s medzinárodnými štandardmi vyplývajúcimi zo záväzkov Slovenskej republiky v tejto oblasti, zabezpečí efektívne vyhľadávanie, zaisťovanie a odnímanie výnosov z trestnej činnosti a zavedenie jasných a účelných pravidiel pre správu zaisteného majetku a nakladanie s ním. Osobitný dôraz sa má venovať zamedzeniu účelových prevodov nelegálne získaného majetku vykonávaných s cieľom mariť výkon majetkových trestov uložených v trestnom konaní. Okrem toho programové vyhlásenie vlády vyslovene vyžaduje zriadenie úradu, ktorý bude spravovať majetok zaistený v trestnom konaní, pri správe daní a ciel, ako aj pri výkone medzinárodných sankcií.
Nosnou právnou úpravou je samotný zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (čl. I). Cieľom tejto právnej úpravy je zaviesť režim správy majetku zaisteného najmä v trestnom konaní, pričom táto právna úprava sa bude používať aj v rámci iných procesov (napr. daňové konanie, výkon medzinárodných sankcií, či preukazovanie pôvodu majetku). Návrh zákona upravuje štátne orgány, ktoré budú zodpovedné za správu zaisteného majetku, práva a povinnosti osôb dotknutých zaistením majetku a správcu zaisteného majetku. Návrhom zákona sa zriaďuje Úrad pre správu zaisteného majetku, ktorý bude zabezpečovať správu zaisteného majetku podľa predloženého návrhu zákona. S navrhovanou úpravou v čl. I úzko súvisí rozšírenie katalógu zaisťovacích inštitútov v Trestnom poriadku (čl. III).