Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Žena spomína na mužov, ktorých mohla mať, muž na ženy, ktoré mať nemohol.

V okamihu, keď sa začnete o niekoho zaujímať, začne on prejavovať priazeň inému.

Každý vidí svet vlastnými očami. Štatistiky ukazujú, že väčšina národa je krátkozraká.

(Murphyho zákonník)
Murphy optimista

Ak sa celý život driapete po rebríčku kariéry a na konci života ste stále len na prvom šteblíku, nemajte komplexy – aspoň nedostanete závrat.

Ak myslíte, nebojte sa, z inej stránky môžete byť preto ešte celkom normálny.

Ak vaše slová prestávajú počúvať, je čas na zmenu štýlu: menej slov a viac úplatkov.

(Murphyho zákonník)
Hlúposti sa medze nekladú

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Múdry sliepku, čo znáša zlaté vajcia, kŕmi, hlupák ju zje.

Ak sa veci majú pokaziť, tak sa pokazia nezávisle od miesta, kam ich schováme.

(Murphyho zákony v bájkach)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Pod tlakom vonkajších okolností sa môže aj zo všeobecne neschopnej osoby stať osoba schopná.

Ak sa vám nechce pracovať, snažte sa vzbudiť dojem, že ste sa už dostali na funkciu, na ktorú ste nevyhodný. Získate tým hneď dve výhody. Nikto sa nebude čudovať, ak niečo zbabrete. Nikto od vás nebude očakávať serióznu prácu.

Dokonalý vedúci vie, čo si počať aj s dokonalým nedostatkom údajov.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

(Murphyho zákony v bájkach)

Štátna podpora nájomného bývania

5. 3. 2024 Súčasná platná právna úprava zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania obsahuje relatívne podrobnú právnu úpravu Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania vrátane značne neštandardnej úpravy jej orgánov.
Zákonom č. 231/2023 Z. z. sa uskutočnilo viacero podstatných zmien. Medzi tieto zmeny patrí zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá bola dovtedy upravená v jej stanovách. To znamená, že členovia predstavenstva agentúry boli volení a odvolávaní NRSR na návrh aspoň pätnástich poslancov na sedemročné funkčné obdobie. Členov predstavenstva agentúry bolo pritom možné odvolať len z taxatívne vymedzených dôvodov (obmedzenie spôsobilosti na právne úkony alebo nespôsobilosť zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu po dlhší čas ako šesť mesiacov). Takáto právna úprava bola značne neštandardná. Podľa rozhodnutia prezidentky Slovenskej republiky „voľbou členov predstavenstva agentúry v národnej rade získavajú títo silnú legitimitu a mandát v právnickej osobe, ktorá nie je kontrolným orgánom verejnej moci, ani nie je zložkou systému bŕzd a protiváh v rámci deľby moci“. Zároveň uviedla, že takúto právnu úpravu možno považovať za „ústavne nesystémový krok zákonodarcu, ktorý môže vytvárať nebezpečný precedens, kedy výkonná zložka moci (vláda Slovenskej republiky) bude zákonodarcom oberaná o personálne rozhodnutia v ústredných orgánoch štátnej správy alebo v iných vládnych organizáciách a štátnych podnikoch.“ Dochádzalo k praktickému znemožneniu toho, aby zakladatelia agentúry mohli realizovať svoj vplyv na zloženie štatutárneho orgánu agentúry, ktorý v zmysle stanov agentúry riadi všetku činnosti agentúry a koná v jej mene. V nadväznosti na uvedené sa ustanovila zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva agentúry, pričom sa ustanovilo, aby ich vymenúvala a odvolávala členská schôdza agentúry. Zároveň sa zo zákona vypustilo sedemročné funkčné obdobie členov predsedníctva a taxatívny výpočet odvolacích dôvodov, teda neštandardné prvky tejto právnej úpravy, ktoré ohrozujú funkčnosť agentúry. V nadväznosti na tieto zmeny a účel zákona sa zaviedlo prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa tieto zmeny týkajú aj členov predstavenstva ustanovených do funkcie predo dňom nadobudnutia účinnosti zákona.
K

Jednotný mýtny systém

6. 10. 2009 Pripravuje sa cesta pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré Európska komisia prijala, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.
Do troch rokov bude služba k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov. V prijatom rozhodnutí Komisia zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov. Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom účastnícku zmluvu podpíšu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa poskytovateľom služby majú zaplatiť a tie sa potom fakturujú používateľom. Mýto zaplatené prostredníctvom služby príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky nesmie presiahnuť. Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.
(Zdroj: SME)

Konkurencia internetových obchodov je veľká

2. 10. 2009 Preto, aj keď na otvorenie internetového obchodu stačí pár minút, na úspech možno bude potrebné čakať aj niekoľko rokov. Konkurencia internetových obchodov je taká veľká, že zaujať možno len originalitou. V databáze katalógu internetových obchodov je evidovaných okolo dvetisíc týchto obchodov.
Na ceste k vlastnému internetovému obchodu je najdôležitejší nápad. Práve nápad je tou jedinou položkou, ktorá sa nedá kúpiť. Potrebné je jasne si stanoviť, kto je správny návštevník nášho obchodu, prečo by mal nakupovať práve u nás, a až potom pretaviť nápad do reality. Najjednoduchším krokom k vlastnému internetovému obchodu môže byť nákup hotovej stránky s ponúkaným tovarom, aj keď tento variant je dosť drahý. Menej náročnou cestou je využívanie programov, ktoré umožňujú prevádzkovať internetový obchod zadarmo. Ich nevýhodou je oklieštená podpora a množstvo reklamy, z ktorej profituje tvorca programu. Problémom, že takáto stránka môže pôsobiť aj dosť neprofesionálne. Najrýchlejším variantom, dostupným často do niekoľkých minút, je prenájom alebo kúpa internetového obchodu. Táto služba pripomína prázdny obchod s regálmi a závisí od predajcu, čo zákazníkovi ponúkne. Značkou serióznosti internetového obchodu je jeho cesrtifikácia Slovenskou asociáciou pre internetový obchod. Cena certifikácie internetového obchodu je 166 € a certifikácia platí jeden rok.
(Zdroj: HNONLINE)

Lacné peniaze

1. 10. 2009 Môže ekonomika rásť, keď sa spolu viac spotrebuje ako sa vyprodukujú dôchodky? Môže, ale v takom prípade sa peniaze musia požičať a minúť nielen na spotrebu, ale viac na investovanie tak, aby sa z budúcich vyprodukovaných dôchodkov najprv splatili dlžoby a zvyšok sa znovu investoval alebo usporil.
V USA však tento mechanizmus ekonomického rastu nefungoval. Účastníci trhu míňali viac ako vyprodukovali, k čomu zneužívali aj postavenie dolára ako svetovej rezervnej meny, navyše manipuláciou úrokovej sadzby dostávali do ekonomiky lacné peniaze. Keby ich investovali, a nekupovali väčšinou veci, ktoré neprinášali ďalšie dôchodky, z ktorých sa požičané peniaze nedali splácať, nebolo by sa nič stalo. O tom, že USA si viac požičiavali na spotrebu ako na investovanie svedčí, že ich ročné deficity narastali rýchlejšie ako hrubý domáci produkt. Keď sa tento neudržateľný reprodukčný kolobeh čoraz viac zadrhával, po zrušení zlatého štandardu nebol žiadny technický problém. Nedostatok likviditných dolárov a teda aj splácanie dlhov veriteľom sa riešili vytlačením inflačných peňazí. Tie navyše neboli kryté ničím, alebo len povesťou najsilnejšej ekonomiky sveta, ktorá si nárokovala  byť policajtom svetového poriadku. Preto sa nemôžeme čudovať, že na trhu sa ponúkala čoraz vyššia masa lacných peňazí. Lacné peniaze úplne zdegradovali hodnotový peňažný systém, pod čím treba rozumieť nereálny a papierovo vykazovaný rast bohatstva všetkých účastníkov trhu, ktorého bubliny museli raz spľasknúť a stalo sa. Ohlodané peniaze fungovali síce ako prostriedok výmeny a zúčtovacej jednotky, ale nedokázali plniť funkciu uchovávateľa hodnôt z dôvodu, že stratili kúpnu silu. Dôvodom bola skutočnosť, že celý svet bol zaplavený nadbytočnou masou lacných peňazí, čo sú dnes nesplácané úvery a ich klony s priliehavým pomenovaním, toxické cenné papiere. To, že peniaze sa čoraz menej vymieňali za tovary a služby a čoraz viac za samých seba, bez poznania vnútornej reálnej hodnoty, je aj príčinou terajšej hospodárskej a finančnej krízy.
(Zdroj: HNONLINE)

Štátny príspevok na podnikanie patrí k najžiadanejším opatreniam

1. 10. 2009 Zákon neupravuje lehotu poskytovania štátneho príspevku na podnikanie. Tento sa začal najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou realizovať aj po vyše siedmich mesiacoch. Čas, ako dlho trvá vybavenia žiadosti o príspevok sa nedá presne stanoviť. Napriek tomu štátny príspevok na podnikanie patrí k najžiadanejším a najúspešnejším opatreniam aktívnej politiky trhu práce.
Najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou sa projekt, ktorý je z 85 % financovaný z Európskeho sociálneho fondu, teší veľkej popularite najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Štandardné lehoty predlžuje práve veľký záujem o tento príspevok. Na uchádzača, ktorý sa o príspevok rozhodne požiadať, čakajú mnohé čakacie lehoty. Po splnení prvej podmienky, že žiadateľ je v evidencii úradu práce zaradený najmenej tri mesiace, môže podať žiadosť o absolvovanie praktickej prípravy. Praktickú prípravu si organizujú jednotlivé úrady práce. Oficiálne požiadať o nenávratný príspevok uchádzač môže až po absolvovaní praktickej prípravy a následne obhájiť projekt pred komisiou. Celá procedúra vrátane trojmesačnej evidencie presahuje v niektorých regiónoch obdobie polroka.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner