Štát musí ušetriť viac ako 700 mil. eur, ľudí sa škrty našťastie nedotknú
11. 5. 2023
Dlhodobá udržateľnosť našich verejných financií je najhoršia v histórii Slovenska. V nasledujúcich rokoch sa nevyhneme uťahovaniu opaskov. Minulý týždeň skončila vláde výnimka z dlhovej brzdy. Štát už nebude môcť rozšafne rozhadzovať peniaze, ako to robil posledné dva roky po nástupe nového kabinetu. Aj keď bude musieť vláda šetriť, uťahovanie opaskov ľudia priamo nepocítia.
„Výnimka sa týkala troch horných pásiem dlhovej brzdy. Vzhľadom na to, že od posledného schválenia programového vyhlásenia vlády uplynuli dva roky, platia aj tieto sankcie. K viazaniu 3 % výdavkov štátneho rozpočtu malo dôjsť od 6. mája 2023,“ vysvetlil hovorca Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) František Múčka. Ako ďalej uviedol, ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti predpokladá, že v rámci viazania sa tieto zdroje nájdu vo výdavkoch, ktoré sú stanovené v schválenom štátnom rozpočte. Podľa prognózy RRZ tak vláda nebude musieť pristúpiť k reálnym škrtom, keďže sa jej vzhľadom na súčasné čerpanie už črtajú dostatočné rezervy.
To potvrdil aj rezort financií. „Dobrou správou je, že občania ani firmy toto zmrazenie zdrojov vôbec nepocítia. Ministerstvo malo v rozpočte pripravené zdroje pre štátne podniky na sanáciu dopadov energetickej krízy. Keďže energokríza výrazne oslabila, nebude táto finančná injekcia potrebná. Prostriedky v hodnote 709 miliónov eur tak môžeme v súlade s dlhovou brzdou trvalo viazať bez náhrady,“ informoval tlačový odbor rezortu. Samotné viazanie sa netýka konkrétnych štátnych podnikov. Pôjde o zdroje, ktoré mal štát pripravené pre prípad, ak by niektoré štátom spravované obchodné spoločnosti potrebovali v ťažkých časoch posilniť kapitál.
Aj keď v tomto roku Slováci si nebudú musieť veľmi uťahovať opasky kvôli dlhovej brzde, v nasledujúcich rokoch sa šetreniu nevyhneme. „Tento zákon chráni našu krajinu pred oveľa väčšími problémami, aby sa u nás nezopakoval grécky scenár,“ vysvetlil prínosy tejto legislatívy člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Martin Šuster. Ako ďalej upozornil, naše verejné financie sú vo veľkom riziku. Potrebovali by zlepšiť o 6,6 miliardy eur. Ministerstvo financií sa v súčasnosti chváli oveľa lepším rozpočtom, ako pôvodne plánovalo, avšak jeho dlhodobá udržateľnosť je najhoršia v histórii Slovenska. Najviac zaťažili verejné financie sociálne balíčky Hegerovej vlády, ktoré nie sú jednorazové, ale každoročne sa budú musieť vyplácať. Ide predovšetkým o rodinný balíček, rodičovské ako aj predčasné dôchodky. Náklady na tieto sociálne dávky predstavujú viac ako miliardu eur.Aj vďaka tomu skončí štát v roku 2023 v deficite 5,8 percenta hrubého domáceho produktu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Rast cien poľnohospodárskych výrobkov v januári zrýchlil
1. 3. 2011
Medziročný rast cien poľnohospodárskych výrobkov sa v januári 2011 výrazne zrýchlil.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zdraželi v priemere o 22,8 %. Pre porovnanie, v decembri 2010 pritom rástli ceny výrobkov 18,3-% tempom.
Ceny ropy stále rastú
18. 2. 2011
Ceny ropy neustále pokračujú v raste. Hlavným dôvodom je napätie medzi Izraelom a Iránom a protesty vo viacerých krajinách Blízkeho východu.
Barel (158) ropnej zmesi Brent s dodávkou v apríli sa dnes o 6.40 SEČ predával za 104,02 USD (76,99 eura). To je o 24 centov viac ako v predchádzajúci deň.
Pokus Slovenska predať emisie na dražbe
18. 2. 2011
Ministerstvo životného prostredia chce na predaj 27 miliónov ton emisných kvót oxidu uhličitého (AAU), ktoré má Slovensko k dispozícii, využiť 3 spôsoby.
Okrem toho, že sa bude pokračovať v rokovaniach s troma subjektmi nakupujúcimi pre japonské firmy, plánuje tiež organizovať verejnú dražbu, ako aj predaj cez sprostredkovateľa. Očakávaná cena by sa mohla na základe informácií z okolitých krajín pohybovať od 4 do 6,5 eur.
Japonská Honda zvoláva na opravu ďalších 700 tisíc vozidiel
18. 2. 2011
Japonská automobilka Honda Motor posiela do servisov po celom svete takmer 700 tisíc malých vozidiel Fit, Freed a City pre možné problémy s chybnou súčiastkou, ktorá by mohla spôsobiť zhasnutie motora.
Na technický problém vozov Fit, Freed a City dostala spoločnosť cez 70 sťažností v Japonsku a takmer 30 v zahraničí. Tieto technické problémy nespôsobili našťastie žiadnu nehodu a Japonské servisy už začali s kontrolou vozidiel.