Starnutie obyvateľstva bude mať zásadný vplyv na slovenskú ekonomiku
10. 6. 2024
Výdavky citlivé na starnutie tvoria aktuálne v Únii v priemere 24 percent výkonu ekonomiky, kým na Slovensku je to zatiaľ 19 percent hrubého domáceho produktu. Starnutie obyvateľstva na Slovensku je už realitou. Počet obyvateľov krajiny klesá, najmä tých vo veku 20 až 64 rokov. Počet starších ľudí naopak rastie. Tento dlhodobý trend zmení zásadným spôsobom aj slovenskú ekonomiku, či už pôjde o verejné financie, trh práce, hypotekárny a realitný trh. Upozorňujú na to ekonomickí analytici.
Jeden z najväčších vplyvov bude mať tento vývoj na verejné financie. "So starnutím populácie sú nevyhnutne spojené náklady na dôchodky, ale aj dlhodobú starostlivosť a zdravotníctvo všeobecne, keďže najviac verejných výdavkov na zdravotnú starostlivosť sa kumuluje práve v najvyššom veku," vysvetlili ekonómovia VÚB banky Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.
Výdavky citlivé na starnutie tvoria aktuálne v Únii v priemere 24 percent výkonu ekonomiky, kým na Slovensku je to zatiaľ 19 percent hrubého domáceho produktu. Táto relatívne dobrá situácia je ovplyvnená početne silnou generáciou ľudí narodených v 70. a 80. rokoch minulého storočia, ktorí pracujú, podnikajú, významne prispievajú do verejných financií a zároveň z nich čerpajú relatívne málo. Výhľadovo sa však táto situácia prudko zmení, varovali analytici. Namiesto generácie tzv. Husákovych detí nastupujú oveľa slabšie populačné ročníky, o tretinu až polovicu menej početné.
Na Slovensku tak bude podľa odhadov Európskej komisie počet poberateľov dôchodkov na konci roku 2030 o 194-tisíc vyšší ako v roku 2022. Naopak, počet prispievateľov do systému má byť nižší o 94-tisíc. Ich vzájomný pomer sa zníži z viac ako 1,6 na menej ako 1,4.
"S rastom počtu dôchodcov sa do roku 2030 celkové verejné náklady na starnutie u nás zvýšia o takmer 3 percentuálne body HDP v porovnaní s rokom 2022. V žiadnej inej krajine Únie neporastú náklady na starnutie v najbližších rokoch rýchlejšie ako práve na Slovensku," zdôraznili ekonómovia.
Významný bude vplyv zmeny demografie aj na realitný a hypotekárny trh. "Počet ľudí vo veku od 25 do 44 rokov, ktorí tvoria väčšinu kupcov na trhu bývania a žiadateľov o hypotéku na Slovensku, dosiahol vrchol v roku 2017. Do roku 2040 bude v tejto vekovej kategórii o 460-tisíc ľudí menej ako dnes. To je pokles o takmer 30 percent," vyčíslili analytici VÚB. Takýto vývoj podľa nich zrejme utlmí dopyt a zmierni dynamiku cien bývania. Na dlhodobý trend poklesu mladých ľudí v populácii a jeho vplyv na hypotéky upozornila aj Národná banka Slovenska. Podiel obyvateľov do 35 rokov na aktívnej populácii (20 až 64 rokov) sa za uplynulých približne 40 rokov znížil zo 44 na 29 percent. Dve tretiny tohto poklesu pritom nastali po roku 2006.
Starnutie obyvateľstva výrazne ovplyvní aj trh práce na Slovensku. Do roku 2035 sa podľa prognózy Eurostatu pracovná sila vo vekovej kategórii 18 až 64 rokov zmenší o sedem percet a počet obyvateľov starších ako 64 rokov narastie o 20 percent. "Tento vývoj je istý. Všetci ľudia, ktorí do roku 2035 vstúpia na pracovný trh, sa už narodili," vysvetlil analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš. Do roku 2050 ubudne na pracovnom trhu dokonca 19 percent pracovnej sily a počet obyvateľov nad 64 rokov vzrastie o 32 percent. Tlaky na pracovnom trhu plynúce z demografickej zmeny by podľa ekonóma mohla tlmiť vyššia participácia mladých ľudí a ľudí v post produktívnom veku.
Slovensko totiž v súčasnosti patrí ku krajinám Únie s najnižšou úrovňou zapojenia ľudí v týchto vekových kategóriách na trhu práce. "Potrebujeme preto v rozumnom horizonte podniknúť kroky, ktoré podporia efektívnejšie zapájanie (nielen) mladých či seniorov na trhu práce," zdôraznil Kočiš.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
23. 9. 2020
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predložilo návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý bol schválený 17. 9. 2020.
Cieľom zákona je prijať dve podporné opatrenia pre vozidlá ukončenej série z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 a to:
Umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek.
Vozidlám ukončenej série pre skladové zásoby je zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydávané dodatočné povolenie tzv. dopredaj vozidiel, ktorý je časovo obmedzený pre dokončené vozidlá na 12 mesiacov a pre dokončované vozidlá na 18 mesiacov. Na základe prijímaných opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 boli predajne vozidiel zatvorené od 16. 3. 2020 do 22. 4. 2020 a ani v súčasnosti predaje vozidiel nedosahujú hodnoty spred krízy. Ťažké nákladné vozidlá sa predávajú len minimálne a autobusy sa nepredávajú vôbec. Táto situácia spôsobila, že predajcom vozidiel zostali na skladoch vozidlá ukončenej série, ku ktorým nemajú zákazníka a tieto vozidlá nestíhajú včas zaregistrovať. Z tohto dôvodu sa prijalo opatrenie a predĺžila sa platnosť vydaných povolení tzv. dopredajov vozidiel o šesť mesiacov.
Ďalej sa umožnilo povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nielen na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou, ale umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie. To znamená, že sa umožnilo pri výpočte maximálneho počtu povolení vozidiel ukončenej série v roku 2021 vychádzať z počtu predaných vozidiel podľa roku 2020 alebo roku 2019 podľa toho, ktorý počet je vyšší.
Tajné obchody či pranie peňazí.
21. 9. 2020
Únik dokumentov o podozrivých finančných transakciách vo výške dvoch biliónov dolárov odhalil, ako niektoré z najväčších bánk na svete umožnili zločincom prať špinavé peniaze. Ukazuje tiež, ako ruskí oligarchovia využívali banky, aby sa vyhli západným sankciám, ktoré mali zabrániť prevodu ich peňazí na Západ, uviedol dnes portál BBC News o úniku viac ako 2500 dokumentov z rokov 2000 až 2017.
Ide prevažne o hlásenia bánk o podozrivých aktivitách americkému úradu FinCEN, ktorý spadá pod ministerstvo financií USA a ktorý potiera finančnú kriminalitu. Uniknuté hlásenia podľa BBC napríklad odhalili, že banka HSBC umožnila podvodníkom presúvať ukradnuté milióny po celom svete, a to aj potom, čo sa od amerických vyšetrovateľov dozvedela, že ide o podvod.
Podnikatelia v cestovnom ruchu žiadajú kompenzácie
18. 9. 2020
Viac ako dva mesiace boli zatvorení a doteraz nedostali žiadnu kompenzáciu. Pomoc zo strany štátu je podľa vyjadrení Asociácie hotelov a reštaurácií nedostatočná, pričom firmy pôsobiace v odvetví cestovného ruchu sa obávajú ďalších výrazných výpadkov príjmov.
„Došlo k výraznému prepadu v tržbách, v porovnaní s ostatnými odvetviami máme v cestovnom ruchu najvyšší nárast nezamestnanosti a najvyšší pokles priemerných miezd,“ povedal generálny manažér asociácie Marek Harbuľák.
Zásadná zmena v energetike, pribudnú nové zdroje
16. 9. 2020
Lokálnych zdrojov, ktoré vyrábajú čistú elektrinu, je dnes menej, ako ponúka kapacita siete. Problémom sú najmä poplatky. Ak ste posledných niekoľko rokov uvažovali o tom, že sa pustíte do energobiznisu a začnete v malom vyrábať zelenú elektrinu, nešlo to. Od roku 2014 platil takzvaný stop stav.
Do sústavy ste nemohli pripojiť žiadny nový zdroj, ani pokiaľ išlo o „lokálny“, teda napríklad fotovoltické panely na pozemku vašej firmy, a pre vlastnú spotrebu. Vlani však štát ustúpil a kapacity pripájania do sústavy mierne otvoril. V tomto roku išlo o nové zdroje s celkovým inštalovaným výkonom do 43 megawattov, pričom najviac z koláča, konkrétne 19 megawattov, dostali práve lokálne zdroje. Záujem výrobcov bol však minimálny. Rezort hospodárstva však avizuje, že ide meniť podmienky tak, aby sa zdrojov pripájalo viac.