Slovenský priemysel podržali automobilky
11. 9. 2024
Napriek poklesu vo výrobe ropných produktov automobilový priemysel rastie. Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu mal medziročne významne vyšší nárast výkonu v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Priemyselná produkcia v júli 2024 medziročne vzrástla o 5,4 percenta, čo bol najvyšší rast od začiatku roka. Medzimesačne (oproti júnu 2024) po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia znížila o 2,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
V prvom prázdninovom mesiaci tohto roka produkcia súvisiaca s energetikou vzrástla o takmer 19 percent. Po úprave cenových deflátorov odvetvie nevykazovalo v tomto roku tak výrazné medziročné rasty, ako ukazovali dáta pred revíziou, ale aj napriek tomu v júli energetika najviac prispela k rastu priemyslu. K pozitívnemu vývoju celej priemyselnej produkcie dopomohol aj rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 7,7 percenta. Tretí najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok mal vyše 30-percentný nárast v ostatnej výrobe.
Spomedzi odvetví, ktoré spomaľovaním výkonu brzdili rast priemyslu, najvýznamnejší vplyv mal viac ako 27-percentný pokles vo výrobe koksu a ropných produktov. Odvetvie vykázalo výrazné medziročné zníženie produkcie už tretíkrát po sebe. Nadol ťahalo priemysel aj 7,6-percentné zníženie výroby strojov inde nezaradených.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka klesla priemyselná produkcia o 1,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví. Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie výroby strojov o 10,7 percenta a pokles o 5,3 percenta vo výrobe kovov. Vyššiemu prepadu zabránil viac ako 10-percentný rast vo výrobe elektrických zariadení a deväťpercentné navýšenie vo výrobe potravín.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Slovenské automobilky výrazne zaostávajú za krajinami Únie aj V4
14. 2. 2020
V konkurencieschopnosti zaostávame za krajinami Európskej únie (EÚ) aj susedmi z Vyšehradskej štvorky (V4). Ukázala to štúdia, ktorá sa zaoberá analýzou konkurenčnej schopnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Objednal si ju Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR, o zisteniach informoval vo štvrtok na stretnutí s médiami.
Štúdiu spracoval tím nezávislého inštitútu vo Viedni (Industriewissenschaftliches Institut Wien). Konkurenčnú schopnosť automobilového priemyslu hodnotili autori z pohľadu nákladov a inovácií. Pri analýze vývoja celkových nákladov práce je dôležitá ich štruktúra, teda pomer miezd a platov (priame náklady práce) a vedľajších nákladov práce (daň z príjmu a príspevky na sociálne poistenie).
Ekonomika porastie v tomto roku len o niečo menej ako vlani
12. 2. 2020
Slovenská ekonomika pod vplyvom zahraničia pokračuje v pomalšom výkone, ale stále napreduje. Jej rast dosiahne v tomto roku 2,2 percenta, teda porovnateľne s 2,3 percenta v 2019.
Ochladenie je citeľné najmä v exportne orientovanom priemysle, kým trh práce stále odoláva. Oživenie v nasledujúcich rokoch vyvrcholí so záverom čerpania eurofondov tretieho programového obdobia v roku 2023. Vyplýva to z komentára k aktuálnej makroekonomickej prognóze z dielne Inštitútu finančnej politiky (IFP). Po dosiahnutí vrcholu v roku 2018 slovenská ekonomika vlani výrazne zvoľnila na odhadovaných 2,3 percenta. Nepriaznivý vývoj zahraničného dopytu sa podľa autora komentára a riaditeľa odboru makroekonomických analýz a prognóz na IFP Branislava Žúdela premietol predovšetkým do slovenského exportne orientovaného priemyslu.
Minister Érsek chce podpis na stámiliónovej zákazke
10. 2. 2020
Viac ako tri roky sa stavebné spoločnosti naťahujú o obrovskú 300-miliónovú štátnu zákazku. Ide o obnovu železničnej trate z Devínskej Novej Vsi do Kútov.
Po rekonštrukcii 57-kilometrového úseku, ktorú z eurofondov naplánovali štátne Železnice Slovenskej republiky, majú vlaky do susedného Česka zrýchliť zo 120 až 140 na 200 kilometrov za hodinu. Ide o skrátenie času prepravy asi o päť minút. Posledné dva roky je tender pre spory uchádzačov takmer neustále na stole Úradu pre verejné obstarávanie. Ten dal aktuálne za námietkami zúčastnených firiem definitívnu bodku. Keďže ponuku s najnižšou cenou za 217 miliónov eur od kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra a Todini vyradili, víťazom by sa malo stať konzorcium so slovenským Váhostavom. To ponúklo cenu 275 miliónov eur. Za Váhostavom je Strabag s cenou 353 miliónov eur.
Československá UnicreditBanka má najlepšie výsledky od roku 2013
6. 2. 2020
Akcie bankovej skupiny na milánskej burze posilnili o takmer šesť percent a obchodovali sa na úrovni 13,58 eura, čo je tesne pod najvyššími úrovňami od septembra 2018.
Československá divízia UnicreditBank dosiahla najlepší hospodársky výsledok od spojenia v roku 2013. Za minulý rok vykázala miestna divízia talianskeho bankového domu zisk 392 miliónov eur, čo je 12,4-percentný medziročný nárast.