Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Slovenský priemysel podržali automobilky

11. 9. 2024 Napriek poklesu vo výrobe ropných produktov automobilový priemysel rastie. Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu mal medziročne významne vyšší nárast výkonu v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Priemyselná produkcia v júli 2024 medziročne vzrástla o 5,4 percenta, čo bol najvyšší rast od začiatku roka. Medzimesačne (oproti júnu 2024) po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia znížila o 2,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
V prvom prázdninovom mesiaci tohto roka produkcia súvisiaca s energetikou vzrástla o takmer 19 percent. Po úprave cenových deflátorov odvetvie nevykazovalo v tomto roku tak výrazné medziročné rasty, ako ukazovali dáta pred revíziou, ale aj napriek tomu v júli energetika najviac prispela k rastu priemyslu. K pozitívnemu vývoju celej priemyselnej produkcie dopomohol aj rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 7,7 percenta. Tretí najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok mal vyše 30-percentný nárast v ostatnej výrobe.
Spomedzi odvetví, ktoré spomaľovaním výkonu brzdili rast priemyslu, najvýznamnejší vplyv mal viac ako 27-percentný pokles vo výrobe koksu a ropných produktov. Odvetvie vykázalo výrazné medziročné zníženie produkcie už tretíkrát po sebe. Nadol ťahalo priemysel aj 7,6-percentné zníženie výroby strojov inde nezaradených.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka klesla priemyselná produkcia o 1,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví. Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie výroby strojov o 10,7 percenta a pokles o 5,3 percenta vo výrobe kovov. Vyššiemu prepadu zabránil viac ako 10-percentný rast vo výrobe elektrických zariadení a deväťpercentné navýšenie vo výrobe potravín.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Hoteliéri prehodnocujú cenovú politiku

6. 3. 2009 Kým pred pár mesiacmi so znížením cien vyčkávali, situáciu aj u nich zmenila hospodárska kríza. Hoteliérsky trh sa totiž bude musieť v roku 2009 vyrovnať s prepadom záujmu na úrovni 14 až 40 percent.

Jednou z príčin tohto prepadu  je pokles kurzov mien okolitých štátov. 
Okrem znižovania cien na základe vývoja musia preto hoteliéri  pristupovať aj k takým nepopulárnym opatreniam, ako prepúšťanie zamestnancov.
Hoteliérom problémy nespôsobuje iba finančná kríza, ale aj zvyšovanie konkurencieschopnosti.  Slovensko je už dlhšie známe svojimi nadhodnotenými cenami v hoteloch.  Kvalita a rozsah služieb však často nezodpovedali týmto cenám. Kríza teda prinútila hotely zamyslieť sa nad cenotvorbou a prehodnotiť ju tak na horách, ako aj v mestách.
Očakáva sa, že aj v prípade, že dôjde k oživeniu ekonomike, hoteliérstvo bude jedným z posledných, kde sa situácia začne zlepšovať. 
(Zdroj: HNONLINE)

Rada na krízu - zoštíhľovať náklady ale nepodceňovať marketing a komunikáciu

6. 3. 2009 Kríza ukázala, že biznis nejde sám. Väčšina firiem sa počas nej snaží zoštíhliť náklady. Dôležité však je ani v čase hospodárskej krízy nezanedbať získavanie nových zákazníkov a zabezpečiť starostlivosť o tých existujúcich.
Šetrenie na marketingu by síce v krátkodobom horizonte mohlo znamenať úsporu, ale zo strednodobého a dlhodobého hľadiska žiadny marketing znamená  stratu zákazníkov aj stratu pozície na trhu. Firma, ktorá škrtá na marketingu sa dlho neudrží.
Výraznejší marketing neznamená nutne zvyšovanie marketingových rozpočtov. Skôr je potrebné zvýšiť  objem času, ktorý  firma venuje  komunikácii so zákazníkmi. Sústrediť sa  na lacné a efektívne prostriedky na informovanie zákazníkov. Vypustiť rôzne tlačené propagačné materiály – napríklad letáky, a reklamný rozpočet z menej efektívnych prostriedkov takmer celý presunúť  na internet.
Kríza však zároveň umožňuje nový pohľad na podnikanie, dáva šancu uvedomiť si, kde sa dá ešte zapracovať a kde sú rezervy, ktoré treba efektívnejšie využiť.
Kríza ukázala, že vo firme treba zjednotiť sily a snažiť sa nastaviť procesy tak, aby firma skutočne fungovala ako jeden celok, jeden organizmus s jasným cieľom - uspokojiť dlhodobých zákazníkov a získať nových.
Poučením z krízy je, že aj keď vo firme všetko funguje dobre, je užitočné sa aspoň niekoľkokrát do roka zastaviť a prehodnotiť procesy, internú štruktúru, náklady aj marketingové aktivity.  Každá firma dokáže fungovať efektívnejšie a s menšími výdavkami, ako sa na prvý pohľad môže zdať a môže dosahovať rovnaké alebo aj lepšie výsledky.
(Zdroj: HNONLINE)

Šrotovné skutočnosťou

5. 3. 2009 Príspevok na kúpu nového auta pri zošrotovaní starého bude skutočnosťou už od pondelka. Vláda včera rozhodla o jednej z alternatív. Výška šrotovného bude 1 000 €, ak predajcovia prispejú 500 €, štát priloží ešte ďalších 500 €. Cenová hranica nového auta za zdvihla na 25 000 €.
Nárok na dotáciu bude mať fyzická osoba alebo firma, ktorá vlastní auto vyrobené pred         31. decembrom 1999 a na Slovensku bolo zaregistrované do konca minulého roka. Keď majiteľ nechá takéto auto zošrotovať u autorizovaného spracovateľa a vyradí ho z evidencie, môže si u predajcu žiadať štátnu zľavu. Predajca o jej preplatenie požiada rezort hospodárstva.
(Zdroj: HNONLINE)

Ropy je veľa, nemá ju kto kupovať

5. 3. 2009 Ropné tankery ešte pred rokom brázdili more sem a tam. Teraz sa pohupujú na pobreží a posádky natierajú paluby. Sú plné čierneho zlata, ale nemajú kam plávať.


Stalo sa to, čo nikto nečakal. Dopyt po rope prudko klesá, obchodníci ju majú nakúpenú, ale nechcú predávať, pretože cena je príliš nízka. Preto vyčkávajú. Túto hru so zásobami obchodníci hrávajú bežne. Lenže teraz sa ceny ropy prepadávajú až príliš rýchlo. Okrem toho  uloženie nákladu v tankeri nie je lacná záležitosť. Zarábajú na ňom lodiari, ktorí od minulého roka už zdvihli poplatky trikrát a teraz si účtujú 75 000 dolárov (59 497,50 €) na loď a deň.
Analytici ako vždy ponúkajú dva scenáre, čo sa bude diať ďalej. Podľa prvého by producenti mohli zastaviť ťažbu a nechať trh vyhladovať. Podľa druhého naopak trh poslať ku dnu tak, že tí, ktorí majú priveľké zásoby, už nebudú môcť čakať dlhšie a začnú predávať pod cenu. Pravdepodobnejší je druhý scenár, pretože zima sa končí a ropa či plyn na vykurovanie nie sú potrebné. V dôsledku krízy zároveň klesla aj spotreba pohonných hmôt.


(Zdroj: ČAS)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Cyprián
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner