Slovenský priemysel podržali automobilky
11. 9. 2024
Napriek poklesu vo výrobe ropných produktov automobilový priemysel rastie. Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu mal medziročne významne vyšší nárast výkonu v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Priemyselná produkcia v júli 2024 medziročne vzrástla o 5,4 percenta, čo bol najvyšší rast od začiatku roka. Medzimesačne (oproti júnu 2024) po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia znížila o 2,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
V prvom prázdninovom mesiaci tohto roka produkcia súvisiaca s energetikou vzrástla o takmer 19 percent. Po úprave cenových deflátorov odvetvie nevykazovalo v tomto roku tak výrazné medziročné rasty, ako ukazovali dáta pred revíziou, ale aj napriek tomu v júli energetika najviac prispela k rastu priemyslu. K pozitívnemu vývoju celej priemyselnej produkcie dopomohol aj rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 7,7 percenta. Tretí najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok mal vyše 30-percentný nárast v ostatnej výrobe.
Spomedzi odvetví, ktoré spomaľovaním výkonu brzdili rast priemyslu, najvýznamnejší vplyv mal viac ako 27-percentný pokles vo výrobe koksu a ropných produktov. Odvetvie vykázalo výrazné medziročné zníženie produkcie už tretíkrát po sebe. Nadol ťahalo priemysel aj 7,6-percentné zníženie výroby strojov inde nezaradených.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka klesla priemyselná produkcia o 1,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví. Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie výroby strojov o 10,7 percenta a pokles o 5,3 percenta vo výrobe kovov. Vyššiemu prepadu zabránil viac ako 10-percentný rast vo výrobe elektrických zariadení a deväťpercentné navýšenie vo výrobe potravín.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
IBM plánuje vytvoriť nové pracovné miesta
30. 9. 2009
Na Slovensku by malo byť jednoduchšie zamestnať sa v odvetví informačných technológií. Niekoľko stoviek nových pracovných miest pre vysokokvalifikovaných zamestnancov plánuje vytvoriť IBM. Konkrétne má v pláne prijať do konca tohto roka 500 ľudí.
Aj keď šance majú i absolventi stredných škôl, firma má záujem prijať predovšetkým ľudí s vysokoškolským diplomom. Spoločnosť na Slovensku v súčasnosti zamestnáva viac ako 3 500 zamestnancov, z nich až 80 % tvoria ľudia s vysokoškolským vzdelaním.
Zlúčenie zdravotných poisťovní VšZP a SPK
30. 9. 2009
Dnes bude vláda rozhodovať o zlúčení Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) a Spoločnej zdravotnej poisťovne, ako aj o zvýšení základného imania VšZP. To sa má navýšiť do konca októbra o 100 %, čo predstavuje 65,1 milióna € (1,96 miliardy Sk).
Prostriedky budú pochádzať zo štátnych finančných aktív. Tento krok má VšZP pomôcť preklenúť tohtoročný deficit, a tiež obdobie do konca konsolidácie v rámci zlučovania. Ministerstvo zdravotníctva SR zvažovalo aj návratnú finančnú výpomoc, nakoniec sa však rozhodlo pre navýšenie základného imania.
Obe štátne poisťovne by sa mali zlúčiť v roku 2010, pričom ostane iba VšZP, ktorá bude mať vyše 3,5 milióna poistencov. Predpokladá sa, že proces konsolidácie bude trvať do roku 2011. Tento krok by mal prispieť k výraznejšie znižovaniu dopadov hospodárskej krízy.
Zmeny čaká aj udeľovanie pobytov cudzincom. Určité kategórie cudzincov na základe novely zákona o pobyte cudzincov nebudú musieť mať prechodný pobyt na účel zamestnania do 90 dní od vstupu na územie SR. Ak budú mať príslušné pracovné povolenia, môžu začať pracovať hneď po vstupe na Slovensko.
Podporiť ďalšie vzdelávanie a rozšíriť možnosti rekvalifikácie najmä strednej a staršej generácie, ktorá sa na trhu práce uplatňuje čoraz častejšie, si kladie zákon o celoživotnom vzdelávaní. Hlavným cieľom návrhu je vytvoriť predpoklady na zabezpečenie fungovania ďalšieho vzdelávania ako súčasti celoživotného a zvýšiť jeho kvalitu.
Vláda sa bude zaoberať aj návrhom na finančné zabezpečenie zvýšenia počtu prijatých uchádzačov na štúdium na vysokej škole.
Presunu voľných prostriedkov do SZRB nič nebráni
28. 9. 2009
Zámeru vlády presunúť dočasne voľné prostriedky štátnych podnikateľských subjektov do Slovenskej záručnej a rozvojovej banky nestoja v ceste legislatívne ani technické prekážky. Analýzou vypracovanou rezortom financií sa bude v stredu zaoberať vláda.
Kabinet má odporučiť štatutárom podnikov s majetkovou účasťou štátu, aby zvážili ukladanie dočasne voľných prostriedkov v Slovenskej záručnej a rozvojovej banke.
Podľa záverov materiálu je ukladanie dočasne voľných finančných prostriedkov štátnych podnikateľských subjektov v Slovenskej záručnej a rozvojovej banke realizovateľné bez potreby zmeny právnych predpisov. Z jednotlivých častí analýzy vyplýva aj schopnosť SZRB zabezpečiť plnenie základných parametrov požadovaných regulátorom. Podľa ministerstva financií ide najmä o dosahovanie úrovne primeranosti vlastných zdrojov a miery rizika likvidity. Banka plánuje finančné prostriedky vložené na termínované účty umiestniť na medzibankovom peňažnom trhu, použiť ich na poskytovanie úverov, či na investovanie do cenných papierov prostredníctvom obchodov s Agentúrou pre riadenie dlhu a likvidity.
Od vzniku SZRB jej prvoradým cieľom bola a je najmä podpora rozvoja malého a stredného podnikania poskytovaním záruk a úverov. Sústredí sa hlavne na malých a stredných podnikateľov, ktorí nie sú podľa ministerstva financií prioritnou skupinou komerčných bánk. Banka vzhľadom na túto skutočnosť uvažuje o prijímaní vkladov iba od právnických osôb a fyzických osôb - podnikateľov.
Autá v najbližších mesiacoch pravdepodobne nezdražejú
28. 9. 2009
A nakupovať ich u susedov už nie je také výhodné ako pred časom. Za hranicami okolitých štátov (okrem Poľska) sú cenníkové ceny porovnávaných áut pri väčšine modelov porovnateľné alebo vyššie ako na Slovensku.
Dnes sa už napríklad nevyplatí kupovať auto v Česku, kde ešte v marci či apríli boli nižšie ceny aj kratšie čakacie lehoty.
Podľa údajov Štatistického úradu od jari priemerné ceny áut na Slovensku nestúpli.
Nie sú dôvody, aby sa ceny automobilov dvíhali ani v najbližších mesiacoch.
Analytici sa zhodujú, že ak chcú ľudia kúpiť auto, je lepšie počkať, kým ho budú môcť zaplatiť v hotovosti. Zdroje lízingovkám pod vplyvom krízy zdraželi, preto ich aj klientom požičiavajú drahšie. Lízing navyše znamená záväzok pravidelných splátok a vyžaduje stabilný príjem. Kríza však spôsobuje, že o prácu môžu prísť aj ľudia, ktorí si túto možnosť nepripúšťajú. O auto kúpené na úver či lízing potom môžu ľahko prísť, pričom väčšinu uhradených splátok stratia.
Veľmi podobne ako ceny ojazdených áut klesali aj ceny nových vozidiel.