Slovenský priemysel podržali automobilky
11. 9. 2024
Napriek poklesu vo výrobe ropných produktov automobilový priemysel rastie. Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu mal medziročne významne vyšší nárast výkonu v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Priemyselná produkcia v júli 2024 medziročne vzrástla o 5,4 percenta, čo bol najvyšší rast od začiatku roka. Medzimesačne (oproti júnu 2024) po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia znížila o 2,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
V prvom prázdninovom mesiaci tohto roka produkcia súvisiaca s energetikou vzrástla o takmer 19 percent. Po úprave cenových deflátorov odvetvie nevykazovalo v tomto roku tak výrazné medziročné rasty, ako ukazovali dáta pred revíziou, ale aj napriek tomu v júli energetika najviac prispela k rastu priemyslu. K pozitívnemu vývoju celej priemyselnej produkcie dopomohol aj rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 7,7 percenta. Tretí najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok mal vyše 30-percentný nárast v ostatnej výrobe.
Spomedzi odvetví, ktoré spomaľovaním výkonu brzdili rast priemyslu, najvýznamnejší vplyv mal viac ako 27-percentný pokles vo výrobe koksu a ropných produktov. Odvetvie vykázalo výrazné medziročné zníženie produkcie už tretíkrát po sebe. Nadol ťahalo priemysel aj 7,6-percentné zníženie výroby strojov inde nezaradených.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka klesla priemyselná produkcia o 1,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví. Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie výroby strojov o 10,7 percenta a pokles o 5,3 percenta vo výrobe kovov. Vyššiemu prepadu zabránil viac ako 10-percentný rast vo výrobe elektrických zariadení a deväťpercentné navýšenie vo výrobe potravín.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
V marci bol predaj áut v únii o desatinu nižší než pred rokom
17. 4. 2013
Predaj nových áut v EÚ v marci oslabil osemnásty mesiac za sebou.
Podľa údajov sa registrácia nových áut v 27-člennom bloku medziročne zmenšila o 10,2 % na 1 307 107 automobilov. Za prvý kvartál sa v EÚ zaregistrovalo 2 989 486 nových áut, čo bolo o 9,8 % menej ako v rovnakom období vlaňajška.
Z európskych automobiliek klesol predaj francúzskej PSA v marci o 16 %. Nemecký Volkswagen evidoval pokles predaja o 9 %. Americké automobilky General Motors a Ford klesli o 12,6 % resp. 15,8 %. Juhokórejská spoločnosť Hyundai evidovala pokles o 9,5 % a predaj jej sesterskej Kia Motors, naopak, vzrástol, a to o 3,7 %.
Podľa únie inflácia na Slovensku klesla na 1,9 percenta
16. 4. 2013
Medziročná miera inflácie na Slovensku meraná podľa pravidiel EÚ v marci klesla na viac ako dvojročné minimum, keď dosiahla 1,9 percenta oproti 2,2 percenta vo februári.
V marci oproti predchádzajúcemu roku najrýchlejšie rástli ceny za vzdelanie, a to o 6,8 percenta. K zlacneniu došlo iba v kategórii doprava.
Inflácia vykazovaná podľa pravidiel EÚ slúži pre lepšie porovnanie vývoja cien v jednotlivých krajinách únie.
Elektrina zlacnie o tri percentá
15. 4. 2013
Cena elektrickej energie klesne pre všetkých odberateľov o približne 3 %.
Cena elektriny môže klesnúť vďaka prehodnoteniu tarify za prevádzkovanie systému.
Znižovať ceny elektriny sa budú aj vďaka vývoju veľkoobchodných cien elektrickej energie. Tie v tomto roku medziročne poklesli o viac ako 12 %.
Medziročný pokles veľkoobchodných cien elektriny tak bude mať minimálne v budúcom roku pozitívny vplyv na koncové ceny elektriny pre odberateľov, keďže tie tvoria zhruba 40 % z celkovej ceny elektriny.
Od júla tohto roka sa však cena elektriny aj nepatrne zvýši. Odberatelia elektrickej energie totiž zaplatia viac na krytie historického dlhu pri likvidácii jadra.
Mýto za 1. štvrťrok vynieslo o 1,5 percenta menej ako vlani
15. 4. 2013
Služba elektronického výberu mýta NDS v marci priniesla 12,52 mil. eur.
Za prvé tri mesiace roka 2013 prevádzkovatelia vozidiel zaplatili takmer 35,4 mil. eur, čo znamená o 1,5 % nižší výber ako počas prvého kvartálu 2012.
Na poplatkoch za užívanie vymedzených úsekov ciest na diaľniciach a rýchlostných cestách sa v marci vybralo na mýte 8,36 mil. eur, pričom za celý prvý štvrťrok to bolo 23,82 mil. eur. Výber mýta na vymedzených úsekoch ciest 1. triedy v marci dosiahol hodnotu 4,4 mil. eur, za celý kvartál to predstavovalo 11,52 mil. eur. Prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia sa na celkovom marcovom výbere mýta podieľali 44,5 percentami.