Slovenský priemysel podržali automobilky
11. 9. 2024
Napriek poklesu vo výrobe ropných produktov automobilový priemysel rastie. Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu mal medziročne významne vyšší nárast výkonu v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Priemyselná produkcia v júli 2024 medziročne vzrástla o 5,4 percenta, čo bol najvyšší rast od začiatku roka. Medzimesačne (oproti júnu 2024) po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia znížila o 2,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
V prvom prázdninovom mesiaci tohto roka produkcia súvisiaca s energetikou vzrástla o takmer 19 percent. Po úprave cenových deflátorov odvetvie nevykazovalo v tomto roku tak výrazné medziročné rasty, ako ukazovali dáta pred revíziou, ale aj napriek tomu v júli energetika najviac prispela k rastu priemyslu. K pozitívnemu vývoju celej priemyselnej produkcie dopomohol aj rast vo výrobe dopravných prostriedkov o 7,7 percenta. Tretí najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok mal vyše 30-percentný nárast v ostatnej výrobe.
Spomedzi odvetví, ktoré spomaľovaním výkonu brzdili rast priemyslu, najvýznamnejší vplyv mal viac ako 27-percentný pokles vo výrobe koksu a ropných produktov. Odvetvie vykázalo výrazné medziročné zníženie produkcie už tretíkrát po sebe. Nadol ťahalo priemysel aj 7,6-percentné zníženie výroby strojov inde nezaradených.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka klesla priemyselná produkcia o 1,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví. Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie výroby strojov o 10,7 percenta a pokles o 5,3 percenta vo výrobe kovov. Vyššiemu prepadu zabránil viac ako 10-percentný rast vo výrobe elektrických zariadení a deväťpercentné navýšenie vo výrobe potravín.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Nová investícia v Brne ponúka príležitosť aj slovenským IT-čkárom
5. 10. 2015
Konica Minolta otvorila prevádzku prvého výskumného a vývojového R&D centra v Európe. Investícia nadväzuje na otvorenie inovačného centra BIC (Business Innovation Centre) Konica Minolta, ktoré sa tu uskutočnilo tento rok v marci.
eho úlohou je vyhľadávanie aktívnych obchodných príležitostí, zber nápadov a prianí od zákazníkov a vznik nových obchodných modelov. Na základe zadania od BIC sa špecialisti R&D centra následne postarajú o technologický vývoj a realizáciu inovačných riešení. Obe brnenské centrá by mali do troch rokov zamestnávať viac ako 100 IT odborníkov.
zdroj: hnonline.sk
Aerolinka Ryanair bude lietať aj do Bruselu
1. 10. 2015
Bratislava bude mať od 1. apríla budúceho roka priame letecké spojenie s Bruselom. Írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair bude pravidelnú linku na hlavné bruselské letisko Zaventem prevádzkovať šesťkrát týždenne okrem soboty.
Ryanair bude v letnom letovom poriadku od konca marca budúceho roka prevádzkovať z Bratislavy osemnásť pravidelných liniek. Plánuje pritom týždenne 78 spiatočných letov. Okrem spojenia do Bruselu oproti tohtoročnej letnej sezóne pridá aj linku do Manchestru s troma letmi v týždni.
Novinkou bude aj pravidelné spojenie do Berlína na letisko Schönefeld so siedmimi letmi v týždni. Túto linku začne Ryanair prevádzkovať už 27. októbra tohto roku počas zimného letového poriadku.
zdroj: hnonline.sk
Volkswagen sa topí v emisnom škandále
22. 9. 2015
Akcie nemeckej automobilky Volkswagen sa včera prepadli najhlbšie za posledných sedem rokov. Pokles dosiahol viac ako 20 percent. Stačilo na to málo. Šéf koncernu Martin Winterkorn cez víkend potvrdil, že automobilka podviedla americké regulačné úrady.
Do svojich dieselových vozidiel nainštalovala softvér, ktorý zatajoval skutočné množstvo vypúšťaných emisií z nemeckých áut.Automobilke teraz hrozí pokuta až do výške 18 miliárd dolárov. Navyše druhý najväčší výrobca áut sveta musí zastaviť predaj svojich modelov Jetta a Passat, ktorých sa emisný škandál týka.
zdroj: hnonline.sk
Zavedenie hraničných kontrol kazí biznis aj spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku.
17. 9. 2015
Stovky kamiónov a nákladných áut. Kilometrové kolóny a niekoľkohodinové čakanie na prechod do druhého štátu. Frimy začínajú cítiť prvé dosahy opätovného zavedenia hraničných kontrol.
Brusel situáciu nateraz upokojuje. Problémom však podľa odborníkov je, že ak by došlo k predĺženiu tejto lehoty, komisia nemá páky na dodržiavanie tejto lehoty. Naopak, páky hľadá na štáty, najmä V4, ktoré odmietajú prijatie utečencov na základe kvót. Tie považuje Západ za jednu z možností, ktorá by mohla upokojiť utečeneckú krízu. Situácia sa totiž vyhrotila do súčasnej situácie po tom, ako Nemci prestali zvládať nápor migrantov a v nedeľu podvečer pristúpili k zavedeniu hraničných kontrol. Posilnené stráženie zaviedli aj Rakúsko, Maďarsko, Česko a Slovensko.
zdroj: hnonline.sk