Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O márnom hľadaní - III. večer

Ak veci opatruješ, vieš kde sú, ale nikdy ich nebudeš naozaj potrebovať. Ak veci neopatruješ, budeš ich určite potrebovať, ale nebudeš vedieť kde sú.

Odložená vec sa nenájde dovtedy, pokiaľ sa nezoženie nová.

Ak obetuješ dostatočne veľa času na získanie potrebnej veci, potreba sa pominie vzápätí potom, ako vec získaš.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Rady podnikateľom

Kto sa bojí, nech nechodí do lesa.

Cudzie nežiadaj a svoje neopusť.

Kto veľa pýta, málo dostane.

(Myšlienky bez cla)
Hlúposti sa medze nekladú

Nikto nie je múdry natoľko, aby odolal lichoteniu.

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

(Murphyho zákony v bájkach)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Ak si nevieš pomôcť sám, sotva ti pomôžu iní. Len blázni sa uchádzajú o pomoc u tých, ktorí dokážu len škodiť.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Dnes je toľko informácií o všetkom, že už ničomu nerozumieme.

Miesto, z ktorého sa najlepšie kibicuje, je vždy hráčovi za chrbtom.

Väčšina správ sa postupne zhoršuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Slovenský priemysel a stavebníctvo za minulý rok klesli

10. 2. 2021 Produkcia slovenského priemyslu vlani aj kvôli dopadom epidémie choroby covid-19 v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesla, prepadlo sa aj stavebníctvo. V samotnom decembri ale oba sektory už zaznamenali rast výkonov. Informoval o tom dnes slovenský štatistický úrad.
Produkcia priemyslu v krajine vlani klesla o 9,1 percenta, v decembri ale o 6,8 percenta vzrástla.
Bol to zároveň najvýraznejší rast od marca 2019. Jedna z najdôležitejších zložiek slovenského priemyslu, a to výroba dopravných prostriedkov, vlani klesla o 16,4 percenta.
V poslednom mesiaci roka ale o 9,9 percenta vzrástla, čo bol aj najlepší výsledok od predminulej jari. Za celý rok 2019 bola produkcia slovenského priemyslu medziročne vyššia o pol percenta.
Slovenský priemysel sa prepadol najmä vlani v apríli po prepuknutí prvej vlny Covidu-19, kedy na niekoľko týždňov prerušili výrobu napríklad závody všetkých štyroch automobiliek, ktoré montujú vozidlá.
Stavebníctvo vlani zaznamenalo prepad výkonov o 11,3 percenta, v červených číslach bol sektor aj v roku predchádzajúcom. Vlani v decembri výkony v stavebníctve stúpli medziročne o 2,1 percenta, čo bol prvý rast od februára 2020.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Cargo bude prepravovať lacnejšie

29. 12. 2009 Slovenské Cargo chce prepravovať za rovnakých podmienok ako České. Takéto podmienky by aj v roku 2009 umožnili dosiahnuť pozitívny hospodársky výsledok.
Sektor železničnej nákladnej dopravy bol za posledných 10 rokov až príliš zaťažovaný vysokými poplatkami v nákladnej doprave a realatívne nízkymi poplatkami v osobnej doprave. K vzniku Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. došlo začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a. s. na dve samostatné spoločnosti, pričom ŽS Cargo prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur a firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku.
(Zdroj: PRAVDA)

Ekologický znamená aj ekonomický

29. 12. 2009 Slovensko má značné rezervy v znižovaní znečisťovania ovzdušia. Pokles vypúšťania skleníkových plynov pomôže ľuďom ušetriť na účtoch za energie. Podľa slov fyzika Emila Bédiho, ktorý sa zúčastnil na rokovaní o klimatických zmenách v Kodani, ekologický znamená aj ekonomický.
Z ďalšieho rozhovoru vyberáme niekoľko názorov fyzika. Oproti západným krajinám má Slovensko vysokú spotrebu tepla. Zatepľovaním by sa dalo usporiť veľmi rýchlo a efektívne. O potrebe znižovania emisií sa hovorí ako o ceste k zlepšovaniu ovzdušia. Kodaň zatiaľ nepriniesla nič, čo by bolo obdobou Kjótskeho protokolu, ktorý bol do istej miery návodom, ako postupovať ďalej. Jeho platnosť v roku 2012 skončí a stále nemá nástupcu. Politici sa dohodli len na tzv. Kodanskom súhlase. Hovorí sa v ňom sa hovorí o tom, že rokovania budú pokračovať, emisie sa budú znižovať a že klimatické zmeny sú najväčšou výzvou, pred ktorou ľudstvo stojí. Kodanský súhlas však neobsahuje nijaké konkrétne záväzky. Krajiny majú do februára predložiť návrhy, čo sú v boji proti otepľovaniu schopné urobiť a čo ponúknuť iným, najmä rozvojovým, krajinám. Slovensko má rovnaký postoj ako Európska únia. Európska dohoda znie: do roku 2020 znížiť emisie o 20 %. Rezervy Slovenska sú najmä na strane spotreby energií. Veľké rezervy oproti západným krajinám máme v spotrebe tepla. Zatepľovaním budov sa úspory v spotrebe energií dajú dosiahnuť veľmi rýchlo a efektívne. Najväčšie množstvo CO2 vyprodukujú veľké priemyselné podniky ako U. S. Steel Košice a uhoľné elektrárne. Možnosti výroby elektriny z vlastných obnoviteľných zdrojov má Slovensko z biomasy alebo solárnej energie. Projekty sa však robia pomalým tempom a v porovnaní s Rakúskom ale aj Českou republikou sme veľmi pozadu. Nielen pokiaľ ide o potenciál vzhľadom na výrobu energií ale aj na tvorbu pracovných miest. Sú to príležitosti pre nové firmy, ktoré u nás zatiaľ neexistujú. Ľudí možno zamestnávať napríklad pri príprave biomasy (drevné štiepky, pelety, odpadové drevo či bioplyn). Pre porovnanie, ak obec vykuruje zemným plynom, platí sa zaň ruským dodávateľom a na prevádzku kotolne stačia dvaja ľudia. Biomasa je z lokálnych zdrojov, pripravujú ju domáci ľudia, domáce firmy ju sprostredkúvajú kotolniam na biomasu, peniaze zostávajú v regióne a obce sú z hľadiska dodávok tepla nezávislé a samostatné. Teplo z biomasy je lacnejšie ako z plynu a ľudia ušetria. Pozitívne sa dajú hodnotiť aj solárne kolektory, ktoré slúžia na prípravu teplej vody. V období od apríla do októbra možno kolektorom pokryť spotrebu teplej vody v celom dome. Podobné riešenia existujú aj pre paneláky, tam je však vždy veľký problém dohodnúť sa medzi vlastníkmi bytov aj s dodávateľmi tepla aby vyrábali ekologickejšie a lacnejšie.
(Zdroj: PRAVDA)

Zvýhodnené mladomanželské pôžičky a hypotekárne úvery

29. 12. 2009 Od apríla budúceho roku budú môcť mladomanželia využiť zvýhodnené podmienky na finančnom trhu a podporu štátu. Štát chce týmto krokom finančne podporiť vznikajúce rodiny a znížiť im tak prípadné preplatenie spotrebných úverov.
Podmienkou získania mladomanželskej pôžičky je, aby manželia v čase podania žiadosti neboli zosobášení viac ako dva roky, neboli starší ako 35 rokov, ich spoločný príjem za predchádzajúci kalendárny rok nebol vyšší ako 2,6-násobok priemernej mesačnej mzdy (približne 1 440 €). Zvýhodnenie bude poskytnuté v podobe nižšieho úroku o 4,5 %. Podmienkou získania hypotekárneho úveru so štátnym príspevkom pre mladých je vek klienta od 18 do 35 rokov (aj spoludlžník), maximálny limit úveru je 49 790,88 €, priemerný mesačný hrubý príjem za predchádzajúci rok každého z manželov dosiahol maximálne 1,3-násobok hrubej mesačnej nominálnej mzdy (aktuálne 952,25 €). Zvýhodnenie na úrokovej sadzbe je 3 % ročne.
(Zdroj: HNONLINE)

Volvo zmenilo majiteľa, vlastnia ho Číňania

24. 12. 2009 Americká automobilka Ford Motor sa dohodla na predaji stratovej švédskej divízie pre výrobu osobných vozidiel Volvo Car čínskej firme Geely. Spoločnosť oznámila, že podpis definitívnej dohody očakávajú v prvom štvrťroku a dokončenie transakcie v druhom štvrťroku budúceho roka. Ide o ďalšiu svetoznámu značku, ktorá vinou ekonomickej krízy skončí v sieti čínskych spoločností, ktoré skupujú v Európe a Amerike oslabené podniky.
Okrem investície a preniknutia na euroamerický trh Číňania by sa kúpou Volva dostali aj k ďalším vyspelým technológiám, ktoré by im pomohli v snahe preorientovať sa z výroby áut pre chudobných na luxusnejšie automobily. Rokovanie začalo už v roku 2008 a teraz dospelo k úspešnému koncu. Príliv čínskeho kapitálu do európskych a amerických automobiliek kráča ruku v ruke s príchodom čínskych áut na európsky a americký automobilový trh. Číňania už odkúpili aj legendárne značky Hummer, Land Rover, Aston Martin či Jaguar. Prednosťou čínskych výrobcov je veľký kapitál, schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým trhom a ochota radikálne znižovať náklady. Ukazuje sa, že čínskej ekonomike môže, ako jednej z mála, globálna ekonomická kríza paradoxne pomôcť.
(Zdroj: AKTUALNE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Servác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner