Slovenské elektrárne a francúzska spoločnosť sa dohodli na dodávkach jadrového paliva
25. 7. 2024
Slovenské elektrárne (SE) a francúzska spoločnosť Framatome sa dohodli na dodávkach jadrového paliva pre elektrárne Bohunice a Mochovce. Prvé dodávky sa očakávajú v roku 2027. Informovali o tom SE na svojej internetovej stránke. Podpis zmluvy nadväzuje na memorandum o porozumení, ktoré spoločnosti podpísali v máji 2023 a ktoré vytvorilo základ pre ďalší rozvoj dlhodobých vzťahov v oblasti jadrovej energetiky. Cieľom je diverzifikácia dodávok jadrového paliva pre elektrárne typu VVER 440 na Slovensku.
Základom je osvedčené, spoľahlivé a účinné palivo, používané v európskych reaktoroch VVER, zdôraznili elektrárne. „Zabezpečenie zmluvy s jedným z popredných svetových dodávateľov jadrového paliva pre naše elektrárne je dôležitým krokom k posilneniu energetickej bezpečnosti Slovenska. Jadrové elektrárne sú dôležitým pilierom v energetickom mixe našej krajiny, pre ich stabilnú prevádzku preto považujem za kľúčové zabezpečiť diverzifikáciu dodávok jadrového paliva," zhodnotil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SE Branislav Strýček. „Táto zmluva predstavuje nový míľnik dlhoročnej a plodnej spolupráce medzi spoločnosťami Framatome a Slovenské elektrárne. Sme radi, že môžeme prispieť k diverzifikácii paliva na Slovensku a k bezpečnej, spoľahlivej a nepretržitej prevádzke jadrových elektrární Bohunice a Mochovce," doplnil výkonný viceprezident divízie palív francúzskej spoločnosti Lionel Gaiffe.
Spoločnosť Framatome navrhuje, servisuje a inštaluje komponenty, palivo a systémy kontroly riadenia pre jadrové elektrárne. Má vyše 18.000 zamestnancov a s viac ako 100 ľuďmi pôsobí aj na Slovensku, kde dodala systém kontroly riadenia pre nové jadrové bloky v Mochovciach 3 a 4.Slovenské elektrárne vyrábajú viac ako 70 % všetkej elektrickej energie na Slovensku. Vďaka piatim jadrovým blokom a 31 vodným elektrárňam a po odstavení uhoľných zariadení vyrába 100 % elektriny bez priamych emisií CO2.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Sociálna ekonomika a sociálne podniky – servisná poukážka
6. 5. 2019
Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch rieši poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre spoločnosť ako celok alebo pre neobmedzený okruh fyzických osôb, či poskytovanie spoločensky prospešnej služby znevýhodneným alebo zraniteľným osobám.
Sociálnu ekonomiku možno charakterizovať a považovať za súčasť ekonomiky, ktorá je riadená solidaritou, pričom jej hlavnou úlohou je napĺňanie sociálnych cieľov.
Servisná poukážka má povahu ceniny, ktorá má nominálnu hodnotu na nej uvedenú. Tieto poukážky vydáva ministerstvo práce. Ministerstvo práce zabezpečuje tlač, distribúciu, predaj, odkúpenie, spätný výkup, likvidáciu a správu zásob servisných poukážok, dozerá na ich ochranu a bezpečnosť a kontroluje nakladanie so servisnými poukážkami pri ich distribúcii, predaji, odkúpení, spätnom výkupe a likvidácii. Servisné poukážky sa vydávajú v nominálnej hodnote desať eur.
Predaj, odkúpenie a spätný výkup servisných poukážok môžu vykonávať len štátne orgány, obce alebo vyššie územné celky. Nepoužité servisné poukážky sú spätne vykupované za kúpnu cenu. Platnosť takejto servisnej poukážky môže byť obmedzená časovo, územne alebo osobou, ktorej je určená. Poškodené poukážky vymieňa ministerstvo práce na základe písomnej žiadosti za poukážky rovnakej nominálnej hodnoty.
Zavedenie ereceptov pacientom a poskytovateľom ušetrilo milióny eur
3. 5. 2019
Pri elektronickom recepte sa neplatí doplatok ako v prípade papierového. V systéme ezdravie bolo od jeho spustenia predpísaných takmer 63 miliónov ereceptov, čo prinieslo pacientom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti celkovú úsporu 4,6 milióna eur. Ako informovalo Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na štvrtkovej tlačovej besede, vyplýva to z jeho štatistík, ktoré sú od mája uverejňované a aktualizované denne na stránke www.ezdravotnictvo.sk.
Vďaka elektronickému receptu, za ktorý sa neplatí doplatok 0,17 eura, ako v prípade papierového, pacienti spolu ušetrili 4,4 milióna eur. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zatiaľ ušetrili pre nižšiu spotrebu papiera 256 tisíc eur.
"Na stránke sa môže laická a odborná verejnosť dozvedieť ďalšie aktuálne čísla, ako napríklad denný počet zdravotných záznamov či počet pripojených ambulancií, lekární," informoval generálny riaditeľ NCZI Peter Blaškovitš. Napríklad denný počet zapísaných záznamov z vyšetrenia do systému ezdravie je aktuálne na úrovni asi stotisíc, čo je o 40 percent viac, ako to bolo koncom minulého roka.
Stránka podľa NCZI pre médiá, akademickú obec a pacienta sprostredkuje aj informácie o pripojených poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti podľa odborného zamerania, zariadenia či obce. Tiež počet pripojených lekárov, predpísané a vydané erecepty či úsporu podľa vybraného obdobia, čiže týždenne, mesačne alebo ročne. Momentálne systém ezdravie používa vyše 66 percent poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Celkový počet miest poskytujúcich zdravotnú starostlivosť v ezdravie je 16 259 a celkový počet pripojených ústavných zdravotných zariadení je 122.
Pri tých poskytovateľoch starostlivosti, ktorí nie sú zapojení do ezdravia, treba podľa Blaškovitša zistiť, z akého dôvodu vznikla táto situácia. Blaškovitš nevylúčil ani možné sankcie nepripojeným poskytovateľom.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Zmeny v pozemkových spoločenstvách
2. 5. 2019
Novela č. 110/2018 Z. z. zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách určila nové povinnosti, ktoré musia spoločenstvá splniť do 30. júna 2019.
Ide o zmeny, ktoré sa týkajú vnútornej organizácie a fungovania pozemkových spoločenstiev s ich následným premietnutím do konaní okresných úradov pri vedení registra pozemkových spoločenstiev. Na základe novely zákona je pozemkové spoločenstvo povinné prispôsobiť svoje základné vnútorné dokumenty (zmluvu o pozemkovom spoločenstve, prípadne aj stanovy) novému zneniu zákona o pozemkových spoločenstvách do 30. júna 2019 a následne podať okresnému úradu oznam o zmene zapísaných údajov.
Pozemkové spoločenstvá môžu zmeny zmluvy a zmeny stanov (stanovy môžu byť upravené samostatne alebo sú súčasťou zmluvy), prijať buď vo forme dodatku, alebo vo forme novej zmluvy či stanov. V prípade, ak má pozemkové spoločenstvo ďalšie interné predpisy (napríklad rokovací poriadok, hlasovací poriadok), musí zosúladiť aj tieto interné dokumenty so zákonom.
Nové povinnosti cestovných kancelárií a ostatných predajcov zájazdov
2. 5. 2019
Cestovná kancelária alebo cestovná agentúra, ktorá predáva zájazd, je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde alebo pred zaslaním ponuky, ktorej prijatie môže viesť k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, poskytnúť cestujúcemu informácie prostredníctvom príslušného formulára.
Od januára 2019 platný zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov určuje v prílohe č. 1, v častiach A, B a C, obsahovú náplň troch typov formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim. Zákon je slovenskou transpozíciou Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ a ktorou sa zrušuje smernica Rady 90/314/EHS (Ú. v. EÚ L 326, 11. 12. 2015).
Niekoľkomesačná prax však ukázala, že dôsledné plnenie povinností uložených zákonom prináša poskytovateľom zájazdov neúmernú administratívnu záťaž a pre určité časti prílohy č. 1 až jeho nevykonateľnosť, pretože poskytovatelia zájazdu viacerými vyžadovanými údajmi v požadovanom časovom období nedisponujú. Materiály poskytnuté cestujúcemu musia podľa zákona spĺňať náležitosti určené prílohou, avšak štruktúra poskytnutých informácií je z pohľadu rozsahu a obsahu pre cestujúceho neprehľadná. Základný cieľ Smernice EP i zákona č. 170/2018 Z. z. – ochrana a efektívne informovanie cestujúceho – povinný obsah prílohy č. 1 nenapĺňa. Väčšina členských štátov transponovala európsku smernicu do svojho zákonodarstva aj v časti príloh, ale slovenský zákon v prílohe č. 1 určil dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva európskej únie priamo nepredpisuje. Slovenskí poskytovatelia zájazdov sa tak ocitli v priamej konkurenčnej nevýhode oproti svojim kolegom z iných členských štátov, ktoré transponovali európsku smernicu bez tzv. „gold-platingu“ (rozširujúcich povinností).
Novela zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov od 1. 6. 2019 určuje v častiach A, B a C prílohy č. 1 novú obsahovú náplň formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim.