Slovenská ekonomika sa stáva čoraz viac závislou od pracovnej sily z cudziny
24. 3. 2023
o slovenských automobiliek sa na pracovníkov zo zahraničia najviac spoliehajú nitriansky Jaguar Land Rover a trnavský Stellantis.
Slovenské firmy sa z roka na rok stále viac spoliehajú na zamestnancov zo zahraničia. Kým v roku 2012 pracovalo u nás iba 3310 cudzincov, v minulom roku to už bolo viac ako 22-tisíc. Počet pracovníkov spoza hraníc sa tak zvýšil za posledných 11 rokov takmer sedemnásobne. Navyše prichádzajú z čoraz vzdialenejších a exotickejších krajín. Donedávna prevládali pracovníci z Balkánu, predovšetkým zo Srbska alebo zo susednej Ukrajiny.
Tí zostávajú aj naďalej najpočetnejšou skupinou, avšak rozrastajú sa aj rady zamestnancov, ktorí pochádzajú z Indie, Kirgizska, Gruzínska či Kazachstanu. Podľa sociálneho analytika dôvodov takéhoto vývoja je viacero. „Na Slovensku máme v rámci veľkých regionálnych rozdielov výrazné disparity medzi ponukou práce a voľnou pracovnou silou. Tam, kde je najviac práce, je zväčša najmenšia miera nezamestnanosti. A zároveň tu máme aj výrazné kvalifikačné disparity. Voľné miesta vyžadujú buď inú, alebo vyššiu kvalifikáciu, ako nám ponúka armáda nezamestnaných.“ Druhým problémom podľa neho je, že sme už v podstate vyčerpali možnosti v rámci vnútornej migrácie za prácou. V neposlednom rade sú príčinou aj ponúkané mzdy, ktoré mnohokrát nedokážu kompenzovať náklady na presťahovanie sa občanov Slovenska za prácou, či nekvalita pracovného prostredia.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Prevádzky môžu prísť aj o terasy
25. 11. 2020
„Medziročne nám tržby poklesli o 50 percent. Nezarábame, fungujeme len preto, aby sme neprepúšťali zamestnancov a nezničili životy mnohých rodín,“ uviedla pre HN Jana Muránska, prevádzkarka reštaurácie Letná Záhradka v Krásnej nad Hornádom. Podnik pritom žije iba zo svojej terasy, keďže interiér musel zatvoriť.
S prichádzajúcou zimou však odišlo pekné počasie. Ako mnohé ďalšie prevádzky, aj táto firma musí vynaložiť nemalé finančné prostriedky na ďalšie fungovanie. „Od známych sme si požičali PVC plachty aj ohrievače. Objednali sme aj vlastné, no vzhľadom na momentálnu nedostupnosť musíme vydržať,“ približuje Muránska. Ak by neprišla pomoc od okolia, predpokladaná investícia by predstavovala viac ako 1 500 eur. Za mesiac musí spoločnosť platiť približne 700 eur za plyn do ohrievačov.
V
Odborári sú proti dôchodkovým zmenám
25. 11. 2020
Odborový zväz KOVO zozbieral 305-tisíc podpisov proti zmene ústavného zákona o starobnom dôchodkovom systéme, ktorého návrh je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Informoval o tom predseda rady zväzu Emil Machyna v utorok na tlačovej konferencii. Ako dodal, odborári sú pripravení pozbierať zvyšných potrebných 45-tisíc podpisov a ísť za prezidentkou Zuzanou Čaputovou so žiadosťou o vyhlásenie referenda.
Machyna vysvetlil, že odborári chcú počkať, v akom stave pôjde návrh zákona do parlamentu. Ak ho tam však vládni predstavitelia posunú v takom znení, ako je teraz v MPK, budú žiadať o referendum a uvažovať nad generálnym štrajkom. Ten je podľa prezidenta Konfederácie odborových zväzov Mariána Magdoška tým najvážnejším protestom, aký môžu odbory zorganizovať – pôjde o ochromenie práce naprieč celým Slovenskom. OZ KOVO kritizuje rušenie stropu dôchodkového veku. "Strop je veľmi dôležitý, lebo na Slovensku sa ľudia možno dožívajú trochu dlhšieho veku, ale v oveľa horšom zdraví, ako sú ľudia v západnej Európe," dodal Machyna s tým, že Slováci odpracujú aj veľa nadčasov a nočných zmien a je tu tiež veľa nepretržitých prevádzok.
V
Nezamestnanosť klesla aj v októbri
23. 11. 2020
Druhá vlna prepúšťania je zatiaľ v nedohľadne. Aj v októbri totiž pokračoval trend znižovania nezamestnanosti. Kým v septembri bola na úrovni 7,43 percenta, minulý mesiac sa znížila na 7,35 percenta. Trhu práce sa tak posledné tri mesiace darí.
Naposledy sa čísla zhoršili v júli, kedy sa úroveň dvihla na 7,65 percenta z 7,4. „Naše opatrenia prinášajú ovocie,“ komentoval správy minister práce Milan Krajniak. „Aj keď tomu mnohí neverili, boli nastavené veľmi dobre.“
Podľa ministra tiež viacero firiem, ktoré na jar avizovali hromadné prepúšťanie, si to postupne rozmysleli.
V
Automotive sa posilní napriek korone
20. 11. 2020
Automotive segment, ktorý na našom trhu zastupujú štyria výrobcovia spolu s viac ako 300 subdodávateľmi, zamestnáva takmer tristotisíc ľudí a na celkovom HDP sa podieľa až 14 percentami. Aj keď je mnoho kritikov, ktorí tvrdia, že ťahúň našej ekonomiky je príliš silný a dominantný, má potenciál byť ešte silnejší. Dôvodov je viacero. Miliardová investícia Volkswagenu, modernizačné plány Kie, silný dopyt po vozidlách z Trnavy, ako aj rastúca produkčná krivka nitrianskeho výrobcu Jaguar Land Rover.
Pilier, na ktorom naša ekonomika stojí, však čelí aj hrozbám. Donedávna to bol kolísajúci dopyt v Číne či tlak na emisie. To však ešte nikto nemohol rátať s tým, čo prinesie tento rok. Výrobcovia sa totiž po dekáde rastu dočkali prudkého ochladenia najmä pre koronakrízu. A to sú pred dverami ďalšie problémy v podobe brexitu a tlaku na elektromobilitu, z ktorej majú výrobcovia veľké obavy.