Slovenská ekonomika sa stáva čoraz viac závislou od pracovnej sily z cudziny
24. 3. 2023
o slovenských automobiliek sa na pracovníkov zo zahraničia najviac spoliehajú nitriansky Jaguar Land Rover a trnavský Stellantis.
Slovenské firmy sa z roka na rok stále viac spoliehajú na zamestnancov zo zahraničia. Kým v roku 2012 pracovalo u nás iba 3310 cudzincov, v minulom roku to už bolo viac ako 22-tisíc. Počet pracovníkov spoza hraníc sa tak zvýšil za posledných 11 rokov takmer sedemnásobne. Navyše prichádzajú z čoraz vzdialenejších a exotickejších krajín. Donedávna prevládali pracovníci z Balkánu, predovšetkým zo Srbska alebo zo susednej Ukrajiny.
Tí zostávajú aj naďalej najpočetnejšou skupinou, avšak rozrastajú sa aj rady zamestnancov, ktorí pochádzajú z Indie, Kirgizska, Gruzínska či Kazachstanu. Podľa sociálneho analytika dôvodov takéhoto vývoja je viacero. „Na Slovensku máme v rámci veľkých regionálnych rozdielov výrazné disparity medzi ponukou práce a voľnou pracovnou silou. Tam, kde je najviac práce, je zväčša najmenšia miera nezamestnanosti. A zároveň tu máme aj výrazné kvalifikačné disparity. Voľné miesta vyžadujú buď inú, alebo vyššiu kvalifikáciu, ako nám ponúka armáda nezamestnaných.“ Druhým problémom podľa neho je, že sme už v podstate vyčerpali možnosti v rámci vnútornej migrácie za prácou. V neposlednom rade sú príčinou aj ponúkané mzdy, ktoré mnohokrát nedokážu kompenzovať náklady na presťahovanie sa občanov Slovenska za prácou, či nekvalita pracovného prostredia.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Obnova železničného vozového parku
15. 3. 2010
Aj na Slovensku začnú premávať nové vlaky. Prvý už v polovici tohto roka príde na východ krajiny. Prestarnutý železničný vozový park sa snaží nákupom a rekonštrukciou niekoľko desiatok vozňov obnoviť Železničná spoločnosť Slovensko.Väčšinu vlakov zabezpečuje český holding ŠKODA.
Na Slovensko príde prvá jednotka koncom mája. Potom však musí ísť na skúšobnú prevádzku na okruh. Reálne nasadená do prevádzky bude koncom augusta až začiatkom septembra.
V obchodoch pribúda nebezpečná kozmetika
15. 3. 2010
Medzi najčastejšie nahlásenú kozmetiku, ktorá namiesto skrášlenia ublíži, patria bieliace krémy na pigmentové škvrny a laky na nechty. Ide o kozmetiku, ktorá môže spôsobiť kožné alergie, rôzne zápaly aj otravu. Používanie niektorých výrobkov môže ohrozovať zdravie.
Hygienici z Úradu verejného zdravotníctva upozornili na štyri nebezpečné výrobky – indickú a taliansku farbu na vlasy, francúzsku čistiacu vodu pre deti a nemecký gél na modelovanie nechtov. Na európskom trhu sa vlani vyskytlo 81 nebezpečných kozmetických výrobkov, tento rok zatiaľ osem.
Počet výrobkov nahlásených cez systém RAPEX každoročne stúpa. Za vyššie čísla môže aj lepšia kontrola členských krajín a dôslednejší dozor v tejto oblasti.
Kúpené výrobky, v ktorých zistia odborníci nebezpečenstvo, môže každý zákazník s bločkom vrátiť priamo v predajni. Ak si doklad neodložil, môže vrátenie peňazí žiadať priamo u výrobcu alebo dovozcu kozmetiky.
Niektoré škodlivé výrobky
Active Mask A, Active Mask B Colour Melange - Brown
- značka Hantesis, krajina pôvodu Taliansko
- ide o aktivačné masky pre trvalé a dočasné farby
- šarže: všetky
Moon Star Herbal Henna brown
- značka Moon Star, India
- farba na vlasy
- čiarový kód: 8906003771010
UV Gel Sensitive Nail Scout
- značka Nailscout, Nemecko
- gél na modelovanie nechtov
- šarže: No 09.2009
Protikrízové opatrenie roka 2009
12. 3. 2010
Spoločnosť 4Fruit zo Zlatnej na Ostrove získala absolútne ocenenie Protikrízové opatrenie roka 2009. Jej manažéri sa nebáli pokračovať vo svojich rozvojových plánoch. Kým ostatní prepúšťajú, spoločnosť vytvorila niekoľko desiatok pracovných miest a upevnila si pozíciu na trhu.
Spoločnosť 4Fruit vznikla ako obchodník s ovocím a zeleninou v roku 2003. O tri roky neskôr sa vo vedení spoločnosti rozhodli zákazníkom ponúknuť aj pridanú hodnotu a začali rozmýšľať nad vlastnou produkciou. Rozhodli sa pre pestovanie rajčín. Vhodnú lokalitu na výstavbu skleníkov našli v Zlatnej na Ostrove neďaleko Komárno. Onedlho sa tu začalo s výstavbou prvých skleníkov.
Napriek problémom s investičnými a rozvojovými aktivitami sa rozhodli v pestovaní pokračovať. Zrýchlili realizáciu investičných zámerov v oblasti využitia obnoviteľných zdrojov energie v poľnohospodárstve a preinvestovali sedem miliónov eur do pokrokových pestovateľských technológií - geotermálne vrty, využitie vlastného zemného plynu, tepelné čerpadlá, moderné skleníky.
Dnes je spoločnosť 4Fruit najväčším pestovateľom skleníkových rajčín na Slovensku, a lacné náklady na energiu im dávajú veľkú výhodu. Oproti konkurencii môžu vysádzať o vyše mesiac skôr.
Stav zamestnancov sa za posledný rok zvýšil z 80 na 105.
Bezpečnostný poplatok na letenkách
12. 3. 2010
Leteckí pasažieri v EÚ nájdu na letenke možno už čoskoro nový poplatok, ale do budúcnosti by mal byť vidieť samostatne. S poplatkom počíta nová smernica únie, o ktorej jednajú ministri dopravy. Smernicu musí schváliť aj Európsky parlament. Zatiaľ nie je jasné, či bezpečnostný poplatok bude musieť byť uvedený na letenkách na všetkých letiskách v Európskej únii.
Poplatok má zahŕňať nielen výdavky za stráženie letiska, ale napríklad aj náklady na bezpečnostné rámy, vrátane nových röntgenových skenerov.
O nasadení bezpečnostných rámov sa začalo diskutovať najmä po nevydarenom atentáte, ktorý sa odohral počas minuloročných Vianoc v americkom lietadle smerujúcom z Amsterdamu do Detroitu. Nigérijský útočník použil výbušninu, ktorú klasické bezpečnostné rámy neboli schopné odhaliť.
Zatiaľ nie je jasné, či bezpečnostný poplatok bude musieť byť uvedený na letenkách na všetkých letiskách v Európskej únii. Podľa informácií ČTK chce väčšina členských štátov takúto povinnosť len pre letiská, ktorými prejde viac ako päť miliónov pasažierov ročne. Letisko Praha napríklad tento rok očakáva, že jeho bránami prejde 11,8 milióna pasažierov.
Europoslanci sa ale usilujú o to, aby bol poplatok uvádzaný na všetkých letiskách v únii. Niektoré krajiny túto prax však považujú za veľmi drahú a v prípade veľmi malých letísk aj za likvidačnú.
Nový poplatok na letenkách nie je jedinou zmenou, ktorá by mala v dohľadnej dobe letectvo v Európskej únii stretnúť. K zmenám by malo dôjsť aj pri určení časového limitu pri zverejnení zoznamu cestujúcich v prípade nehody. Nie je vylúčené, že členské štáty skrátia časový limit na jednu hodinu.
(Zdroj: PRAVDA, HNONLINE)