Slovenská ekonomika pocíti ekologickú stratégiu z dielne EÚ
7. 3. 2019
Cieľom je dosiahnuť nízkouhlíkovú ekonomiku do roku 2050. O dlhodobej strategickej vízii Európskej únie (EÚ) s názvom Čistá planéta pre všetkých sa diskutuje na všetkých formátoch ministerských zasadnutí v Rade EÚ a bola aj témou utorňajších rokovaní ministrov životného prostredia v Bruseli. Uviedol to štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Norbert Kurilla.
O vízii Čistá planéta pre všetkých budú na marcovom samite EÚ (21. - 22. 3.) rokovať aj hlavy vlád a štátov. Cieľom je dosiahnuť nízkouhlíkovú ekonomiku do roku 2050, pričom európske hospodárstvo má byť nielen klimaticky neutrálne, ale aj prosperujúce, moderné a konkurencieschopné. Kurilla potvrdil, že diskusie v Rade ministrov sa týkali aj ambicióznych vízií o bezuhlíkovej budúcnosti, ktorá je potrebná pre Slovensko, pre Európu a pre celý svet, lebo "máme iba jednu planétu". Podľa jeho slov je táto vízia "prierezová", lebo sa ňou zaoberajú všetky formáty ministerských zasadnutí, a je logické, že Rada EÚ pre životné prostredie má zrejme najambicióznejšiu víziu. Zároveň pripomenul špecifické postavenie Slovenska, ktoré sa pri dosahovaní týchto cieľov spolieha na jadrovú energetiku, ktorá nevytvára žiadne skleníkové emisie. "Takisto je pre Slovensko špecifický vysoký podiel energeticky intenzívnych odvetví. Na Slovensku je spotreba týchto odvetví až o 80 percent vyššia, ako je priemer EÚ," opísal situáciu. V praxi to znamená, že dôsledky dekarbonizácie budú pre SR citeľnejšie, aj preto treba v ďalších diskusiách, ktoré budú nasledovať aj na samite EÚ, klásť dôraz na to, aby sa v záujme zachovania konkurencieschopnosti našli vhodné ochranné opatrenia. Také, ktoré pomôžu ochrániť priemyselné zázemie, ktoré má Slovensko, a súčasne ponúknu dostatok stimulov a motivácií, aby sa investovalo do nízkouhlíkových riešení a čistých a udržateľných technológií. Kurilla zdôraznil, že pravidlá na znižovanie emisií musia byť globálne, aby boli účinné, čo EÚ presadzuje cez parížsku klimatickú dohodu. "Mňa teší, že ministri v utorok podporili túto víziu za predpokladu, že bude treba zohľadniť osobitné národné špecifiká," uviedol Kurilla a zopakoval, že na úrovni Slovenska ide o jadrovú energiu a podiel ťažkého priemyslu na tvorbe HDP. Spresnil, že proces dekarbonizácie je "nezastaviteľný", avšak netreba sa unáhliť pri hľadaní riešenia, lebo ide o víziu na ďalších 30 rokov. Podľa jeho slov Slovensko nezaostáva v "domácich úlohách", dôkazom čoho je aj minulotýždňové prijatie environmentálnej stratégie, ktorá hovorí o cieľoch do roku 2030 a týka sa aj ochrany ovzdušia a klimatických zmien. Jedným z jej cieľov je útlm spaľovania uhlia od roku 2023, čo povedie k zníženiu emisií. "Pracujeme tiež na domácej nízkouhlíkovej stratégii, ktorú by sme chceli dokončiť približne o jeden rok," dodal Kurilla. Upozornil na spoločnú štúdiu vypracovanú s partnermi so Svetovej banky, ktorá hovorí o nákladovo efektívnych možnostiach, ako znižovať emisie na Slovensku, čiže o tom, v ktorých sektoroch možno dosiahnuť najvyššie zníženie emisií za najmenej peňazí. "Výsledkom štúdie bude pripravenie údernej domácej stratégie, ktorá bude zárukou nízkouhlíkovej budúcnosti Slovenska," vysvetlil Kurilla.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Audit – overenie účtovnej závierky
6. 3. 2019
Audítor ako nezávislý odborník overí účtovnú závierku a vyjadrí názor či sú finančné výkazy zostavené vo všetkých významných súvislostiach v súlade s príslušným rámcom finančného vykazovania.
Cieľom audítora je získať primerané uistenie o tom, že vo finančných výkazoch sa nenachádzajú žiadne významné nesprávnosti, ktoré by vznikli v dôsledku podvodu alebo chýb. Audit musí mať primeranú kvalitu a musí ho vykonávať audítor alebo audítorská spoločnosť podliehajúca prísnym požiadavkám, ktoré sú kladené na nezávislosť, objektívnosť, zodpovednosť, transparentnosť a spoľahlivosť s cieľom ochrany spotrebiteľov a investorov.
V zákone o účtovníctve je stanovené ktoré účtovné jednotky majú povinnosť overovania účtovnej závierky audítorom, za akých podmienok a do akej lehoty. Niektoré spoločnosti majú povinnosť auditu každoročne ak im to ukladá osobitný predpis napr. Exportno-importná banka, zdravotná poisťovňa, Železnice SR, Burza cenných papierov, dôchodcovská správcovská spoločnosť a iné. Povinnému auditu sa nevyhnú ani vyššie územné celky, mestá a obce.
Obchodné spoločnosti a družstvá majú povinný audit iba v prípade ak, ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce obdobie splnili aspoň dve zo stanovených podmienok. Kto si nezabezpečí overenie účtovnej závierky a spĺňa kritériá, riskuje finančný postih a daňový úrad v takomto prípade uloží pokutu za finančný delikt.
Verejný funkcionári
4. 3. 2019
Ochrana verejného záujmu je terčom neustáleho záujmu spoločnosti o čo najlepšiu úpravu právneho rámca tejto problematiky. Návrh na novelu ústavného zákona vychádza z požiadaviek na sprísnenie podmienok ochrany verejného záujmu a má snahu splniť i ďalšie požiadavky spoločnosti v tejto oblasti.
Zmeny v ústavnom zákone o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov:
- rozšírenie okruhu verejných funkcionárov tak, aby v ňom boli zahrnuté všetky verejné funkcie, v ktorých sa nakladá s finančnými prostriedkami štátu,
- sprecizovanie povinností verejných funkcionárov pri ochrane verejného záujmu a odstránenie doterajších vád ústavného zákona, ktoré vyplynuli predovšetkým z praxe a judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky,
- odstránenie v nedostatkoch právnej úpravy ochrany verejného záujmu, ktoré vyplynuli z návrhu opatrení na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Skupinou štátov proti korupcii (GRECO) pre Slovenskú republiku v štvrtom kole hodnotení,
- odstránenie nedostatkov právnej úpravy, predovšetkým v oblasti formy oznámení funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov ústavného zákona, ako súvisiacich nedostatkov oznámení po uplynutí jedného roka odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie,
- požiadavka na odstránenie procesnoprávnych nedostatkov konania vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov,
- doriešenie vzťahu konania,
- zosúladenie s právnymi predpismi na ochranu osobných údajov, ako aj právnych predpisov upravujúcich používanie elektronické prostriedky vo verejnej správe.
Poskytnutie pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe
4. 3. 2019
Novela zákona schválená 30. 1. 2019 upravuje poskytovanie pomoci podnikateľovi v poľnohospodárskej prvovýrobe, ktorým je fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba a ktorý vyrába poľnohospodárske produkty, formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov.
Konkrétne ide o minerálny olej spotrebovaný v poľnohospodárskej prvovýrobe podľa kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19.
Podnetom pre tvorbu novely zákona bola snaha systémovo určiť spôsob poskytovania štátnej pomoci v poľnohospodárskej prvovýrobe, konkrétne poskytnutie pomoci na stabilizáciu dôležitej časti prevádzkových nákladov. Táto úprava poskytovania pomoci formou úhrady zaplatenej časti spotrebnej dane z minerálnych olejov predstavuje významný moment pre poľnohospodársku prvovýrobu, pretože, na jednej strane stimuluje aktívne poľnohospodárske subjekty, ktoré prinášajú do poľnohospodárstva pridanú hodnotu vo forme výstupov z rastlinnej a živočíšnej produkcie, na druhej strane významne účelovo znižuje náklady na nákup minerálneho oleja použitého v poľnohospodárskej prvovýrobe bez toho, aby neúmerne administratívne zaťažili žiadateľa.
Pomoc, ktorá sa ustanovuje týmto návrhom zákona napĺňa aj programové vyhlásenie vlády
Mechanizmus poskytovania pomoci je založený na systéme vyzvania na predkladanie žiadostí o pomoc, pričom žiadosť sa predkladá Pôdohospodárskej platobnej agentúre v termíne a za podmienok, ktoré budú uvedené vo výzve. Platobná agentúra vykoná v ďalšom kroku kontrolu žiadosti, v rámci ktorej overí splnenie podmienok stanovených v zákone a vo výzve a po splnení týchto podmienok uzavrie s oprávnenými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí pomoci. Následne, platobná agentúra uhradí príjemcovi pomoci kompenzáciu v sume verifikovanej výšky pomoci.
Pri pomalšom rozbehu v podnikaní vám pomôže štát
1. 3. 2019
Ku dňu vyhlásenia konkurzu na daňovníka zaniká nárok na odpočet daňovej straty. Ak je zdaňovacie obdobie kratšie ako rok, daňovník môže uplatniť celý ročný odpočet daňovej straty.
Na začiatku podnikania alebo už pri rozbehnutej firme podnikateľ musí rátať s možnosťou, že jeho výdavky budú prvý rok vyššie ako príjmy. V prípade, že takáto situácia trvá jeden či viac rokov, dostanete sa do daňovej straty. Legislatíva však myslí aj na tento fakt a umožňuje vzniknutú daňovú stratu počas nasledujúcich rokov postupne odpísať a neplatiť z nej dane. Ak podnikateľ dosiahne zisk, môže si od neho stratu odpočítať. Daň takto zaplatí len zo zníženého základu dane. Ak to nestihne do štyroch rokov, v konečnom dôsledku sa to môže prejaviť negatívne – vyššími daňami.