Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Prečo máme radi informáciu?

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho vynálezy

Ak nemáte čas na sprchovanie, jednoducho sa obaľte izolepou a potom ju odmotajte – špina sa na ňu nalepí.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Nehorľavé zápalky sú ideálne najmä pre rodiny s malými deťmi a hasičov.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho postrehy

Problém zajtrajška: „Čo človek má z toho, že zajtra bude lepšie, keď vždy, keď sa zobudí, je ešte iba dnes...“.

Najlepšie, čo človek môže urobiť, je čakať, kým to zaňho neurobia iní.

Svadba je cena, ktorú zaplatia muži za sex. Sex je cena, ktorou zaplatia ženy za svadbu.

(Murphyho zrnká II)
Človek a spoločnosť

Kvôli zachovaniu telesného a duševného zdravia treba správne návyky vyvažovať nesprávnymi zlozvykmi.

Civilizácia vznikla vtedy, keď človek prvý raz hodil do protivníka namiesto kameňa zlé slovo.

Jediná naozajstná voľba, ktorá vám zostane po príchode na svet, je voľba medzi zlým a ešte horším.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Sláva a peniaze...

Ľudské myslenie stráca zmysel, keď nemá žiadny určitý cieľ. (Montaigne)

Ak človeka prenasleduje tiger, budú jeho poznatky o ňom presnejšie, ak sa obzrie, ale jeho konanie bude správnejšie, ak sa namiesto obzerania čo najskôr schová v úkryte. (B. Russell)

Neúspech je nevyužitá príležitosť. Úspech je zneužitá príležitosť. (Čapek)

(Myšlienky bez cla)

Slovákom po zaplatení účtov zostáva menej peňazí ako pred rokom

11. 10. 2023 Disponibilný príjem Slovákov sa vzhľadom na rastúcu infláciu a vyššie náklady domácností výrazne zmenšuje. Podľa Európskeho prieskumu platobného správania spotrebiteľov až 51 % Slovákov potvrdilo, že im po zaplatení základných položiek a účtov zostáva menej peňazí ako pred rokom. Spoločnosti by sa tak podľa analytika tomu mali prispôsobiť. Informovala o tom spoločnosť Intrum.
„Je zrejmé, že spotrebitelia sú pod silným tlakom, pokiaľ ide o ich osobné financie. Milióny ľudí v celej Európe stoja každý deň pred ťažkými rozhodnutiami, kde si môžu a nemôžu dovoliť míňať. Slovensko nie je výnimkou," komentoval zistenia tohtoročného prieskumu riaditeľ spoločnosti Intrum Martin Musil. Reálne príjmy spotrebiteľov stagnujú, prípade klesajú, v takmer všetkých sledovaných európskych krajinách. Najhoršie je na tom Maďarsko (75 %) a Poľsko (64 %). Naopak, v Portugalsku toto potvrdilo len 16 % respondentov.
Až tretina respondentov (34 %) zo Slovenska odpovedala, že má značne oslabenú finančnú odolnosť. Chýba im akákoľvek "hotovostná rezerva" na pokrytie neočakávaných nákladov, prípadne má v úsporách sumu nižšiu ako jeden mesačný príjem. Zároveň takmer polovica Slovákov chce zlepšiť svoju finančnú situáciu žiadosťou o zvýšenie platu, prípadne si chce nájsť lepšie platenú prácu.
Približne tretina Slovákov očakáva, že sa určite stane, že nebudú mať prostriedky na zaplatenie účtov za služby, a dokonca počítajú aj s tým, že keď to bude potrebné, vynechajú zaplatenie niektorých účtov s nižšou prioritou, aby si mohli zabezpečiť základné položky.
Prieskum taktiež potvrdil, že so stupňujúcim sa tlakom na disponibilné príjmy sú spotrebitelia priťahovaní k podnikom, ktoré rozumejú meniacemu sa prostrediu. Až 69 % opýtaných sa domnieva, že spoločnosti by mali spotrebiteľom ponúkať flexibilné platobné metódy v ťažkých ekonomických obdobiach. Preferovali by napríklad možnosti splátok, rôzne spôsoby platby či voliteľné doby splatnosti.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Odstúpenie od zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou a vrátenie financií cestujúcemu

1. 6. 2020 Cestovná kancelária by sa mala dohodnúť s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu do 31. augusta 2021.
Ak sa tak nestane, uplatňuje sa nevyvrátiteľná domnienka, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a cestovná kancelária je mu povinná vrátiť všetky platby, ktoré od neho prijala. Cestujúci nie je povinný dokazovať nijakým spôsobom to, prečo sa s cestovnou kanceláriou nedohodol na náhradnom zájazde. Predpokladom na vrátenie finančných prostriedkov, ktoré cestujúci zaplatil, je uplynutie lehoty a skutočnosť, že dohoda o novom náhradnom zájazde s presným vymedzením základných znakov služieb cestovného ruchu, ktoré majú byť cestujúcemu v rámci náhradného zájazdu poskytnuté, nebola uzavretá. Uvedeným ustanovením cestujúci v čase nestratil svoje právo na vrátenie svojich finančných prostriedkov. Zákon tiež hovorí, že aj keď v čase mimoriadnej situácie do účinnosti zákona cestujúci alebo cestovná kancelária odstúpili od zmluvy o zájazde z dôvodu mimoriadnej a neodvrátiteľnej okolnosti (napr. šírenie vírusu Covid-9), platí, že pôvodná zmluva o zájazde trvá, ak cestovná kancelária nevrátila cestujúcemu všetky platby zaplatené na základe zmluvy o zájazde. Ide o vyjasnenie a spresnenie postupu, ktorý je aplikovateľný na zmluvy o zájazde, od ktorých strany odstúpili. Ak by bolo odstúpenie účinné, nebolo by možné na pôvodnú zmluvu nadviazať a zmaril by sa tým účel zákona, ktorým je zmluvy o zájazde predĺžiť. Ak však cestovná kancelária vrátila cestujúcemu všetky platby prijaté na základe zmluvy o zájazde, novela zákona sa takej situácie netýka.

Dve najväčšie banky na Slovensku dvíhajú poplatky

29. 5. 2020 Meniť sa budú viaceré poplatky spojené s hotovostnými platobnými službami, spracovávaním mincí, kreditnými kartami či vkladnými knižkami. Drahšie výpisy z účtov či vklady na účet. Dve veľké slovenské banky menia od pondelka cenníky za svoje služby.
Slovenská sporiteľňa a VÚB Banka zmenia svoje sadzobníky od 1. júna. Zmeny sa dotknú viacerých oblastí. O mesiac neskôr, teda 1. júla sa k nim pridá aj Poštová banka. Viaceré banky upravili svoju poplatkovú politiku už v uplynulých mesiacoch. Týka sa to Prima banky aj už spomínanej Poštovej banky. Informuje o tom portál Finančnáhitparáda.sk.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ekonomická nálada na Slovensku je najnižšia za 11 rokov

29. 5. 2020 Ekonomická nálada na Slovensku v máji, keď krajina už zaznamenala výrazný pokles nových prípadov infekcie koronavírusom, pokračovala v poklese. Trojmesačný kĺzavý priemer súhrnného indexu ekonomickej nálady sa po úprave o sezónne vplyvy znížil na najnižšiu úroveň za posledných 11 rokov. Informoval o tom Štatistický úrad.
"Podnikatelia aj spotrebitelia citlivo reagovali na všetky opatrenia súvisiace s koronavírusom. Májové odpovede odrážajú skutočnosť, že boli zbierané po prvej fáze uvoľňovania opatrení a počas druhej a tretej fázy," uviedla Libuša Kolesárová, generálna riaditeľka sekcie podnikových štatistík Štatistického úradu. Na rozdiel od apríla, keď sa ekonomická nálada prepadla vo všetkých sledovaných oblastiach, zlepšil sa v máji ukazovateľ najmä v priemysle, menej už v maloobchode a u spotrebiteľov. Sektory služieb a stavebníctva naopak zaznamenali ďalší pokles.
(Zdroj: hnonline.sk)

Právo cestovnej kancelárie odložiť plnenie - oznámenie

27. 5. 2020 Ak cestovná kancelária využije právo svoje plnenie odložiť (poskytnúť cestujúcemu zájazd), je nutné, aby o tom existoval dôkaz pre obidve zmluvné strany, čiže pre cestovnú kanceláriu a cestujúceho.
Cestovná kancelária na tento účel vypracuje a zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde, ktoré musí obsahovať stanovené náležitosti. Oznámenie by malo byť zaslané tak, ako bola zaslaná cestujúcemu zmluva o zájazde, napr. e-mailom. Ak bola zmluva uzatvorená v predajnom mieste cestovnej kancelárie, zmluvné strany si môžu dohodnúť iný spôsob doručenia. Oznámenie sa doručuje na trvanlivom nosiči, práve z dôvodu, aby mal cestujúci aj do budúcna dôkaz o možnosti čerpať náhradný zájazd. Je dôležité, aby toto oznámenie obsahovalo najmä výšku sumy, ktorá bola doposiaľ na základe zmluve o zájazde zaplatená - môže to byť celá cena zájazdu, alebo to môže byť len časť zálohy zaplatenej vopred (napr. 30 % z ceny zájazdu). Oznámenie by malo obsahovať informáciu, že základné znaky služieb cestovného ruchu obsiahnuté v zmluve o zájazde môžu byť po dohode s cestujúcim zmenené. Základné znaky služieb cestovného ruchu, ktoré majú byť cestujúcemu v rámci zájazdu poskytnuté, sú napr. cieľová destinácia, dátum nástupu na zájazd, dĺžka pobytu či program zájazdu. Po dohode sa tieto znaky môžu zmeniť, aj keď len čiastočne (termín sa zmení určite), a teda cestujúci bude cestovať na iné miesto v inom čase, čo explicitne vyplýva aj z mimoriadnej situácie. V oznámení sa explicitne vymedzí, že právo cestujúceho postúpiť zmluvu o zájazde zostáva zachované aj po tom, ako cestovná kancelária oznámi cestujúcemu poskytnutie náhradného zájazdu.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner