Skončenie pracovného pomeru s tehotnou zamestnankyňou
26. 8. 2022
Výnimku predstavuje skončenie pracovného pomeru v skúšobnej dobe s tehotnou ženou, matkou do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacou ženou.
S nimi môže zamestnávateľ skončiť pracovný pomer v skúšobnej dobe len písomne a vo výnimočných prípadoch, ktoré nesúvisia s tehotenstvom alebo materstvom, pričom skončenie pracovného pomeru musí zamestnávateľ náležite písomne odôvodniť, a to pod sankciou neplatnosti.
V priebehu trvania pracovného pomeru je zamestnávateľovi uložená povinnosť vytvárať vhodné pracovné podmienky pre všetkých zamestnancov a ešte zvlášť pre chránené skupiny zamestnancov, ku ktorým patria aj tehotné zamestnankyne. Vytváranie vhodných pracovných podmienok je súčasťou podnikovej sociálnej politiky, ktorú Zákonník práce upravuje vo svojej siedmej časti.
V zmysle Zákonníka práce tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiace ženy nesmú byť zamestnávané prácami, ktoré sú pre ne fyzicky neprimerané alebo škodia ich organizmu. Tehotná žena nesmie byť zamestnávaná ani prácami, ktoré podľa lekárskeho posudku ohrozujú jej tehotenstvo zo zdravotných príčin spočívajúcich v jej osobe. To isté platí o matke do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacej žene. Teda nejde len o objektívne príčiny, ale aj o subjektívne príčiny vzťahujúce sa výlučne na osobu tejto ženy a individuálne viazané riziko ohrozenia jej tehotenstva alebo materstva. Zoznamy prác a pracovísk, ktoré sú všeobecne zakázané tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám ustanovuje nariadenie vlády Slovenskej republiky.
V prípade vzniku situácie, keď tehotná žena (ale aj matka do konca deviateho mesiaca po pôrode alebo dojčiaca žena) podľa pracovnej zmluvy vykonáva pre ňu zakázanú prácu, a to bez ohľadu na to, či ide o prácu, ktorej výkon je jej zakázaný na základe zaradenia do zoznamu prác zakázaných týmto ženám, alebo o prácu zakázanú iba jej zo zdravotných dôvodov spočívajúcich v jej osobe, sa zamestnávateľovi ukladajú tri povinnosti.
K
Írsko tlmí obavy z úspor novým rozpočtom na rok 2011
22. 9. 2010
Írska vláda plánuje v rozpočte na budúci rok ušetriť menej ako 4 miliardy eur, pričom obavy trhov o stav írskych financií sa zmiernia až po tom ako vláda schváli tento rozpočet.
Írsko podobne ako ďalšie krajiny eurozóny bojuje s vysokým rozpočtovým deficitom, ktorý v roku 2009 dosiahol 14,3 % hrubého domáceho produktu (HDP), čo je najviac v Európskej únii (EÚ). V rovnakom roku verejný dlh dosiahol 64 % HDP.
Šesť firiem prišlo o 1,2 mil. eur z ESF
21. 9. 2010
Sociálna implementačná agentúra odstúpila od zmluvy so 6 spoločnosťami, ktorým bola schválená finančná pomoc z Európskeho sociálneho fondu (ESF).
Spoločnostiam bolo priznaných spolu vyše 1,2 milióna eur. Podľa ministerstva práce však mali byť vylúčené z procesu posudzovania, keďže ich žiadosti neboli v súlade so Schémou štátnej pomoci na podporu vzdelávania a adaptability zamestnancov.
Od budúceho roka nebudú vklady chránené celé
21. 9. 2010
Od budúceho roka bude štát garantovať vklady maximálne do výšky 100 000 eur, takže krytie vkladov v bankách v plnej výške úplne zanikne.
Ministerstvo financií tento návrh predložilo vláde a čaká na zaradenie do programu rokovania.
Predchádzajúca vláda zaviedla od roku 2008 plné krytie vkladov, pričom štát ručí za všetky vklady bez obmedzenia v plnej výške.
V súčasnosti bola v EÚ stanovená minimálna úroveň krytia vo výške 50-tisíc eur. Od budúceho roka má byť limit 100-tisíc eur jednotný pre všetky štáty, takže niektoré štáty nebudú môcť ísť nad rámec tejto sumy. Predkladanou novelou sa má tiež skrátiť lehota na vyplácanie nedostupných vkladov, ktorá je v súčastnosti stanovená na 3 mesiace s možnosťou predĺžiť ju na 9 mesiacov.
Na výstavbu kanalizácií bude chýbať 1,28 miliardy eur
21. 9. 2010
V roku 1991 nadobudol účinnosť jeden z rozhodujúcich dokumentov pre nakladanie s odpadovými vodami v EÚ. Ide o smernicu, ktorá sa týka zberu, čistenia a vypúšťania komunálnych odpadových vôd.
Jej implementácia je však ekonomicky veľmi náročná. Ako sa uvádza v správe o vodnom hospodárstve Ministerstva pôdohospodárstva podľa odhadovaných nákladov na dosiahnutie súladu stavu s uvedenou smernicou bol v roku 2008 v SR deficit finančných prostriedkov vo výške 1,24 mld.eur. Pre rok 2010 sa deficit odhaduje na 1,28 mld.eur a v roku 2015 sa predpokladá vo výške 1,76 mld.eur.