Regionálna investičná pomoc
6. 3. 2024
Novela zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov reaguje na krízu, ktorá spôsobila naliehavú potrebu znižovania závislosti Slovenskej republiky a Európskej únie od fosílnych palív urýchlením zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov, dekarbonizáciou priemyslu a podporou investícií v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo.
Aj vzhľadom na globálne výzvy hrozilo odklonenie investícií do týchto odvetví v prospech tretích krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru. Investície v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo majú byť zamerané na riešenie kľúčových aspektov závislosti od fosílnych palív a na podporu intenzívnej transformácie smerom k cieľom plánu REPowerEU. Na účely podpory týchto investícií sa zavádza mimoriadna investičná pomoc v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo, ktorá je založená na už existujúcej regionálnej investičnej pomoci. Zákon sa zameriava na vytýčenie špecifických pravidiel a podmienok pre mimoriadnu investičnú pomoc, pričom vo všetkých ostatných aspektoch primerane aplikuje pravidlá a podmienky poskytovania regionálnej investičnej pomoci. Tento prístup bol zvolený z dôvodu efektívne nastaveného systému poskytovania regionálnej investičnej pomoci, veľkej podobnosti regionálnej a mimoriadnej investičnej pomoci a z dôvodu potreby čo najrýchlejšieho zavedenia podpory investícií v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo do praxe. Právna úprava sa do veľkej miery opiera o dočasný krízový rámec, pričom špecifické podmienky budú upravené nariadením vlády Slovenskej republiky. Ambíciou zákona nebolo komplexne riešiť transformáciu hospodárstva, ale zavedením mimoriadnej investičnej pomoci motivovať investorov pôsobiacich v oblasti výroby batérií, solárnych panelov, veterných turbín, tepelných čerpadiel, elektrolyzérov a vybavenia na zachytávanie a uskladnenie oxidu uhličitého, k umiestneniu nových investícií na území Slovenskej republiky.
K
Živnostníkov trápia súdy aj vzdelávanie
8. 10. 2009
Vzdelávanie pracovnej sily v oblasti malých a stredných podnikov patrilo k jednej z hlavných tém dnešného stretnutia prezidenta SR s predstaviteľmi živnostníkov, a zástupcov reprezentujúcich malé a stredné podniky. K problémom, ktoré im bránia v podnikaní zaradili aj vymožiteľnosť práva, súdy a problémy s bankami.
Zástupcov Slovenskej asociácie malých podnikov (SAMP), Slovenskej živnostenskej komory (SŽK) a Slovenského živnostenského zväzu (SŽZ) najviac v súčasnosti zaujíma vývoj na trhu práce. Čiže naša nastupujúca generácia pre remeslá a služby.
Tento záujem sa premietol do zákona o odbornom vzdelávaní, o odbornom školstve, do ktorého sú a budú živnostenské združenia plne zapojené. Cieľom živnostníkov je dosiahnuť, aby na trhu práce bola aj remeselná zručnosť, aj kvalita a záujem o vzdelávanie.
Počas stretnutia živnostníci predstavili hlave štátu projekt vzdelávania pre oblasť malého a stredného podnikania.
Nový pohľad na prípravu pracovnej sily pre malé a stredné podniky v sebe spája aj teoretickú, aj praktickú účasť konkrétnych firiem. Malé podniky by mali byť personálne vybavené tak, že aj veľkí investori, ktorí budú siahať po malých podnikoch ako subdodávateľoch, nájdu kvalitnú pracovnú silu.
Podnikateľské prostredie v súčasnosti kazí najmä čierna práca a slabá vzdelanostná úroveň pracovnej sily. Preto sú práve na vzdelávanie smerované aj finančné toky v Európskej únii. Smerom k personálnemu vzdelávaniu treba nasmerovať aj naše zákony.
Prezident na záver vyzval zástupcov živnostníkov a malých a stredných podnikov, aby sa pri každom schvaľovaní zákonov, ktoré sa ich týkajú, zastavili v Prezidentskom paláci a prediskutovali s ním pozitíva aj negatíva, ktoré im tieto návrhy prinášajú.
Tempo prepadu výroby sa v auguste spomalilo
8. 10. 2009
Priemysel na Slovensku v auguste tempo prepadu výroby výrazne spomalil a dosiahol najlepší výsledok od začiatku roka. Podľa informácií Štatistického úradu lepšie výsledky zaznamenala predovšetkým výroba automobilov. Mierne si pohoršila výroba počítačových, elektronických a optických výrobkov, aj keď v auguste vzrástla o dve tretiny.
Po očistení od ťažby a dobývania a dodávok energií sa celkovo samotná priemyselná výroba v auguste prepadla o 4,2 percenta.
Za miernejším poklesom celkovej priemyselnej výroby na Slovensku v auguste stojí na jednej strane bázický efekt, keď výroba v auguste 2008 výrazne spomalila, čo vytvorilo pozitívnejšiu porovnávaciu bázu pre tento rok, ako aj vplyv šrotovného v Európe.
V lete zaznamenáva priemyselná výroba výraznejšie výkyvy najmä pre rôzne načasovanie dovoleniek. Pozitívne je, že medzimesačný sezónne očistený rast zaznamenali skoro všetky odvetvia.
Predpokladá sa, že medzimesačné zmeny v mesiacoch september a október už nebudú také pozitívne, ale v závere roka by mal byť pre nízku porovnávaciu bázu medziročný rast výroby v priemysle badateľný.
Štát pomôže Sociálnej poisťovni
7. 10. 2009
V nasledujúcich troch rokoch by štát mal pomôcť Sociálnej poisťovni (SP) sumou presahujúcou 4,71 miliardy eur.
Podľa návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2010 s výhľadom do roku 2012, ktorý schválila vláda, by v budúcom roku mala poisťovňa od štátu dostať takmer 1,52 mld. €, v roku 2011 ďalších 1,63 mld. € a v ďalšom roku 1,56 mld. €. Pôjde o zdroje zo štátnych finančných aktív, ako aj zo štátneho rozpočtu.
V budúcom roku by príjmy poisťovne mali dosiahnuť približne 6,078 mld. € a výdavky takmer 6,080 mld. €. Vďaka prevodu prebytku z tohto roka by mala poisťovňa rok 2010 uzatvoriť s prebytkom 385,8 mil. €.
Jednotný mýtny systém
6. 10. 2009
Pripravuje sa cesta pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré Európska komisia prijala, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.
Do troch rokov bude služba k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov.
V prijatom rozhodnutí Komisia zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov.
Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom účastnícku zmluvu podpíšu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa poskytovateľom služby majú zaplatiť a tie sa potom fakturujú používateľom. Mýto zaplatené prostredníctvom služby príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky nesmie presiahnuť.
Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.