Regionálna investičná pomoc
6. 3. 2024
Novela zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov reaguje na krízu, ktorá spôsobila naliehavú potrebu znižovania závislosti Slovenskej republiky a Európskej únie od fosílnych palív urýchlením zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov, dekarbonizáciou priemyslu a podporou investícií v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo.
Aj vzhľadom na globálne výzvy hrozilo odklonenie investícií do týchto odvetví v prospech tretích krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru. Investície v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo majú byť zamerané na riešenie kľúčových aspektov závislosti od fosílnych palív a na podporu intenzívnej transformácie smerom k cieľom plánu REPowerEU. Na účely podpory týchto investícií sa zavádza mimoriadna investičná pomoc v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo, ktorá je založená na už existujúcej regionálnej investičnej pomoci. Zákon sa zameriava na vytýčenie špecifických pravidiel a podmienok pre mimoriadnu investičnú pomoc, pričom vo všetkých ostatných aspektoch primerane aplikuje pravidlá a podmienky poskytovania regionálnej investičnej pomoci. Tento prístup bol zvolený z dôvodu efektívne nastaveného systému poskytovania regionálnej investičnej pomoci, veľkej podobnosti regionálnej a mimoriadnej investičnej pomoci a z dôvodu potreby čo najrýchlejšieho zavedenia podpory investícií v odvetviach strategických pre prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo do praxe. Právna úprava sa do veľkej miery opiera o dočasný krízový rámec, pričom špecifické podmienky budú upravené nariadením vlády Slovenskej republiky. Ambíciou zákona nebolo komplexne riešiť transformáciu hospodárstva, ale zavedením mimoriadnej investičnej pomoci motivovať investorov pôsobiacich v oblasti výroby batérií, solárnych panelov, veterných turbín, tepelných čerpadiel, elektrolyzérov a vybavenia na zachytávanie a uskladnenie oxidu uhličitého, k umiestneniu nových investícií na území Slovenskej republiky.
K
Ukončenie štúdia a daňový bonus
29. 6. 2012
Ukončenie štúdia na stredných a vysokých školách znamená pre mnohých rodičov, ktorí si uplatňujú nárok na daňový bonus na študentov, stratu tohto nároku.
Daňový bonus možno uplatniť na vyživované dieťa len za taký počet kalendárnych mesiacov, na začiatku ktorých boli splnené podmienky na jeho uplatnenie. Pokiaľ si zamestnanec uplatňuje nárok na daňový bonus u svojho zamestnávateľa, má povinnosť ohlásiť zmeny tomuto zamestnávateľovi. V súvislosti so začatím nového školského roka má zamestnanec povinnosť preukázať trvanie nároku. V tomto príspevku sa budeme venovať riešeniu rôznych situácií v súvislosti s ukončením štúdia na stredných a vysokých školách, ako aj začatím štúdia z hľadiska uplatnenia nároku na daňový bonus.
Zriadenie Rady pre rozpočtovú zodpovednosť
24. 5. 2012
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť sa zriaďuje ako nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja hospodárenia SR a hodnotenia plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti.
Každý člen rady má postavenie verejného činiteľa, ktorého funkčné obdobie je sedemročné. Členstvo v rade je nezastupiteľné, tá istá osoba môže byť zvolená za člena rady len raz. Rada má troch členov. Členom rady môže byť FO s náležitými odbornými vedomosťami a skúsenosťami, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu a je bezúhonná. Funkcia člena rady je nezlučiteľná s funkciou v politickej strane alebo politickom hnutí, s funkciou štatutárneho orgánu v obchodnej spoločnosti, s funkciou prezidenta SR, poslanca národnej rady, poslanca Európskeho parlamentu, člena vlády, člena Európskej komisie, starostu obce, primátora mesta, predsedu vyššieho územného celku, poslanca obecného zastupiteľstva a poslanca zastupiteľstva vyššieho územného celku a člena Bankovej rady Národnej banky Slovenska.
Inšpekcia práce po novom
25. 4. 2012
Dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, poskytuje inšpekcia práce.
Účelom novely je zabezpečenie požiadavky transparentnosti výkonu inšpekcie práce. Spresňuje pojem zamestnávateľ, rozširuje právomoci generálneho riaditeľa Národného išpektorátu práce, ukladá povinnosť inšpektorátu práce pri vyšetrovaní pracovného úrazu vydať na požiadanie doklad o vyšetrovanej udalosti, spresňuje aj náležitosti protokolu a záznamu o výsledku inšpekcie práce a úpravu ukladania pokút, ako aj znižuje rozsah pokuty, ukladanej vedúcemu zamestnancovi.
Najbezpečnejšie je mať uložené peniaze v banke
5. 1. 2012
Vysoká inflácia, ohrozené pracovné miesta, neistota z ďalšieho vývoja sú niektoré javy, ktoré sprevádzajú súčasnú neľahkú situáciu obyvateľov.
Obavy z ďalšieho vývoja vyvolávajú mnohé otázky, napríklad čo s úsporami, kam investovať peniaze, aby straty boli čo najnižšie. „Odpoveď je veľmi individuálna. Záleží na tom, o aký objem úspor sa jedná, či a kedy prípadne plánuje občan na tieto úspory siahnuť. Všeobecne sa dá povedať asi len toľko, že najbezpečnejšie je mať peniaze uložené v banke. Časť úspor, ktoré majú slúžiť ako operatívna rezerva, je vhodné držať na sporiacich alebo krátkodobých termínovaných účtoch. Úspory, ktoré neplánujete použiť dlhodobejšie, je vhodnejšie uložiť na dlhodobé termínované vklady - tie v súčasnosti ponúkajú aj zaujímavé zhodnotenie. Je určite rozumné hľadať pritom produkty, ktoré vám umožnia prístup aspoň k časti úspor, aj pred uplynutím viazanosti vkladu," radí Michal Kopecký z VÚB, a.s.