Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O márnom hľadaní - III. večer

Nikdy sa nepýtaj holiča, či ti treba skrátiť vlasy!

Ak sa súdiš, zver svoj prípad len bohatému právnikovi.

Ak obetuješ dostatočne veľa času na získanie potrebnej veci, potreba sa pominie vzápätí potom, ako vec získaš.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Manželstvo je podnik

Najhoršie je, keď vypukne panika a všetci sa tlačia von. Vtedy žiadne argumenty nezaberajú, ak len za argument nepovažujeme poriadne zaucho.

Pani Kohnová vstúpi do nočného baru a pýta sa čašníka: „Prosím vás, nie je tu môj manžel?“ „Nie je, madam,“ úslužne odpovedá čašník. „Ale veď ani neviete, ako sa volá a hneď mi odpovedáte, že tu nie je!“ „Tu nikdy nie je žiadny manžel, madam“ odpovedá sucho čašník.

Napriek neodškriepiteľnému pokroku v emancipácii žien, vďaka ktorému už ženy vedia fajčiť ako muži, piť ako muži i nadávať ako muži, sa v jednom pokrok nepohol ani o krok dopredu: mladé dievča treba vydať, zatiaľ čo mladého muža vydávať netreba...

(Zrnká úsmevu)
Murphy a byrokrati

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

Prázdny stôl prináša pocit úľavy a tušenie, že sa blíži katastrofa.

Čím menší vplyv máš, tým dlhšie ťa nechajú čakať.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Zlodej, ktorý si chce zachovať celú kožu, musí pohnúť rozumom. Aj keď si to neradi priznávame, zlodeji spravidla hýbu viac rozumom ako poctivci. Asi preto sa majú v živote oveľa lepšie.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

(Murphyho zákony v bájkach)
Newtonove zákony

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

Vec, ktorá je v pohybe, sa určite pohybuje zlým smerom.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť očakáva budúci rok mierne lepší deficit ako vláda

19. 11. 2024 Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Deficit verejných financií SR by mal v budúcom roku dosiahnuť 4,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Odhaduje to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) po zhodnotení vládou predloženého návrhu rozpočtu, ktorý ešte musí schváliť parlament. Kabinet v ňom očakáva schodok na úrovni 4,7 % HDP. Dosiahnutie deficitu je však podľa RRZ realistické iba vtedy, ak vláda nebude čerpať rezervu na nové výdavky.
„Avšak pre roky 2026 a 2027 už tradične chýbajú v návrhu rozpočtu opatrenia na splnenie tých cieľov, ktoré si vláda stanovila. To znamená potrebu dodatočnej konsolidácie v budúcich rokoch až niekde na úrovni 1,9 % HDP alebo takmer 3 miliardy eur,“ vyčíslil na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda RRZ Ján Tóth. Vďaka tomu, že konsolidačný balíček súvisiaci s rozpočtom na budúci rok obsahuje zväčša trvalé opatrenia, návrh rozpočtu podľa rady zlepšuje dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií o 1,4 % HDP. Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa tak zníži z pásma vysokého rizika na hornú hranicu zóny stredného rizika.
Tóth zároveň upozornil, že bez dodatočnej konsolidácie vláda nedodrží nominálny limit výdavkov, ktorý rozpočet obsahuje. „Odchýlky pre tento a budúci rok nie sú až také veľké, v tomto roku je to niečo cez 300 miliónov eur, v budúcom roku okolo 114 miliónov eur. Následne táto odchýlka vzrastie až k vyše dvom miliardám eur v rokoch 2026 a 2027, pretože tam chýbajú vyšpecifikované opatrenia,“ priblížil.
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Prvé sa týka rezervy, ktorá vznikla prijatím konsolidačných opatrení a nepoužila sa na zníženie deficitu. Vláda by podľa RRZ nemala touto rezervou financovať nové výdavky, ale len kompenzovať existujúce riziká, ktoré rada vidí v daniach a zdravotníctve. „Zároveň si myslíme, že dodatočná konsolidácia by sa nemala odkladať na volebný rok 2027, ale čo najviac ju sústrediť do roku 2026. Vzhľadom na politický cyklus, ale aj na možnosť čerpať prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú zatiaľ dostupné len do roku 2026 a ktoré by mohli tlmiť krátkodobý negatívny dopad konsolidácie,“ vysvetlil Tóth.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Prevádzka vozidiel v cestnej premávke

16. 12. 2019 Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nadobudne účinnosť 1. 1. 2020 a 1. 9. 2020.
Dôvody na vypracovanie novely zákona: - zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi, - zabezpečiť úplnú transpozíciu smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená, - rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie, - zosúladiť niektoré ustanovenia zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie, - riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel, - sprievodné novely súvisiacich zákonov, a to zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Orgány posudzovania zhody - zmeny

16. 12. 2019 Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody predložil Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.
Zákon reaguje na trend vývoja v oblasti poskytovania akreditačných služieb na Slovensku. Predmetom novely zákona je úprava ustanovení týkajúcich sa pojmu akreditačná služba v súlade s reálne ponúkanými službami Slovenskou národnou akreditačnou službou (SNAS), žiadosti o akreditáciu prostredníctvom formulárov, ktoré budú zverejňované na webovom sídle SNAS. Dopĺňajú sa jednotlivé záväzné dokumenty vydávané SNAS. Zároveň sa zákonom upravujú riadiace orgány Slovenskej národnej akreditačnej služby – riaditeľ, dozorná rada, ako aj zloženie Slovenskej akreditačnej rady, ktorá je poradným orgánom predsedu úradu. Nakoľko SNAS poskytuje akreditačné služby na základe štátom daných právomocí, je vhodné, aby štát znášal náklady spojené s účasťou Slovenskej republiky v európskych a medzinárodných akreditačných organizáciách, kde je účasť Slovenskej republiky povinná. Aktívnou účasťou v týchto inštitúciách sa zvyšuje uznávanie SNAS na európskej a medzinárodnej úrovni. Priamo zo zákona bude tento príspevok štátu prísne limitovaný, aby nemohol byť použitý na iný účel ako ten, ktorý je ustanovený v novele zákona.

Portál určený na dotácie na elektromobily skolaboval

13. 12. 2019 Záujem bol veľký, za 30 minút sa minulo 1,2 milióna eur. Záujem o pridelenie dotácie na nákup elektromobilov je mimoriadny. Za prvých 30 minút od spustenia registrácie požiadali na portáli chcemelektromobil.sk záujemcovia o dotácie na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu v celkovej výške 1,2 milióna eur a následne portál skolaboval.
Povedal to v stredu po rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) Rezort hospodárstva vyčlenil na tieto dotácie päť miliónov eur. "Toto opatrenie padlo na úrodnú pôdu a záujem o elektromobily je veľký," skonštatoval Žiga. Minister v minulosti nevylúčil, že v prípade veľkého záujmu by mohlo ministerstvo celkovú sumu zvýšiť. Dočasne prerušená registrácia. Podľa vedúceho oddelenia komunikácie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) Stanislava Jurikoviča je registrácia žiadostí dočasne prerušená. SIEA, ktorá žiadosti registruje, o tom informuje aj na stránke chcemelektromobil.sk. "Dôvodom sú neočakávané technické príčiny a množstvo neoprávnených zásahov z externého prostredia bezprostredne po spustení registrácie," uviedol Jurikovič, podľa ktorého je predpokladaný termín opätovného spustenia registrácie vo štvrtok (12. 12.) od 12.00 h. "Alokované finančné prostriedky zatiaľ neboli vyčerpané," dodal. Rok na kúpu. Záujemcovia o nový elektromobil môžu dostať dotáciu na jeho obstaranie vo výške 8000 eur, pri kúpe plug-in hybridu je dotácia 5000 eur. Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu a tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto. Následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50.000 eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH).
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk )

Potravinári chcú prispieť k ochrane životného prostredia

13. 12. 2019 Prinášajú na trh výrobky šetrnejšie k planéte. Potravinárska komora Slovenska víta a podporuje odhodlanie európskej organizácie združujúcej potravinársky a nápojový priemysel FoodDrink Europe prispieť k trvalej udržateľnosti celého potravinového systému. Inovácie vo výrobe potravín aj obalov.
Aj výrobcovia na Slovensku si podľa komory uvedomujú svoju zodpovednosť za ochranu životného prostredia a už dnes prinášajú na trh výrobky rešpektujúce zvyšujúce sa nároky a očakávania spotrebiteľov týkajúce sa šetrného prístupu k našej planéte. "V tomto odhodlaní budeme pokračovať zdieľaním najlepších praktík, podporou inovácií v oblasti výroby potravín, obalových materiálov či šetrného získavania surovín. Zároveň budeme pokračovať vo vzdelávacích aktivitách smerovaných na spotrebiteľa, či už v oblasti pestrej a vyváženej stravy, ale aj ochrany životného prostredia a predchádzania plytvaniu potravinami,“ uviedla Jana Venhartová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska, ktorá je členskou organizáciou FoodDrink Europe. Trvalo udržateľný potravinový systém. Európska organizácia FoodDrink Europe v stredu vydala dokument o ceste potravinárskeho a nápojového priemyslu k trvalo udržateľným potravinovým systémom. Robí tak v súvislosti s očakávaným vydaním Európskej zelenej dohody (European Green Deal). Európsky potravinársky a nápojový priemysel, ktorý je najväčším spracovateľským odvetvím v rámci Európskej únie, bol podľa Potravinárskej komory Slovenska v posledných desaťročiach zodpovedným a konštruktívnym partnerom pri riešení hospodárskych, sociálnych a environmentálnych pilierov udržateľnosti v potravinovom reťazci. Cieľom tohto orientačného dokumentu je pripraviť pôdu pre udržateľnú budúcnosť so silnejším prepojením medzi potravinami, ľuďmi a planétou, a zároveň vydávať odporúčania pre opatrenia EÚ v oblasti potravinovej bezpečnosti a udržateľnosti. Rýchly prechod na udržateľnejšie potravinové systémy si podľa Potravinárskej komory Slovenska vyžaduje zapojenie a spoluprácu všetkých aktérov potravinového dodávateľského reťazca. Potravinárska komora Slovenska je záujmovým združením právnických osôb, založeným potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií. Potravinárska komora Slovenska pôsobí v Slovenskej republike od septembra 2002.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk )
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner