Rada pre rozpočtovú zodpovednosť očakáva budúci rok mierne lepší deficit ako vláda
19. 11. 2024
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Deficit verejných financií SR by mal v budúcom roku dosiahnuť 4,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Odhaduje to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) po zhodnotení vládou predloženého návrhu rozpočtu, ktorý ešte musí schváliť parlament. Kabinet v ňom očakáva schodok na úrovni 4,7 % HDP. Dosiahnutie deficitu je však podľa RRZ realistické iba vtedy, ak vláda nebude čerpať rezervu na nové výdavky.
„Avšak pre roky 2026 a 2027 už tradične chýbajú v návrhu rozpočtu opatrenia na splnenie tých cieľov, ktoré si vláda stanovila. To znamená potrebu dodatočnej konsolidácie v budúcich rokoch až niekde na úrovni 1,9 % HDP alebo takmer 3 miliardy eur,“ vyčíslil na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda RRZ Ján Tóth. Vďaka tomu, že konsolidačný balíček súvisiaci s rozpočtom na budúci rok obsahuje zväčša trvalé opatrenia, návrh rozpočtu podľa rady zlepšuje dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií o 1,4 % HDP. Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa tak zníži z pásma vysokého rizika na hornú hranicu zóny stredného rizika.
Tóth zároveň upozornil, že bez dodatočnej konsolidácie vláda nedodrží nominálny limit výdavkov, ktorý rozpočet obsahuje. „Odchýlky pre tento a budúci rok nie sú až také veľké, v tomto roku je to niečo cez 300 miliónov eur, v budúcom roku okolo 114 miliónov eur. Následne táto odchýlka vzrastie až k vyše dvom miliardám eur v rokoch 2026 a 2027, pretože tam chýbajú vyšpecifikované opatrenia,“ priblížil.
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Prvé sa týka rezervy, ktorá vznikla prijatím konsolidačných opatrení a nepoužila sa na zníženie deficitu. Vláda by podľa RRZ nemala touto rezervou financovať nové výdavky, ale len kompenzovať existujúce riziká, ktoré rada vidí v daniach a zdravotníctve. „Zároveň si myslíme, že dodatočná konsolidácia by sa nemala odkladať na volebný rok 2027, ale čo najviac ju sústrediť do roku 2026. Vzhľadom na politický cyklus, ale aj na možnosť čerpať prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú zatiaľ dostupné len do roku 2026 a ktoré by mohli tlmiť krátkodobý negatívny dopad konsolidácie,“ vysvetlil Tóth.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Odpis pohľadávok
6. 3. 2020
Starostlivosť o pohľadávky a ich úhradu je pre podnikateľa nemenej dôležitý proces ako získavanie zákaziek, pretože až po úhrade pohľadávky je možné považovať obchod za úspešne zavŕšený.
Základom úspešného obchodu je prevencia pred uzavretím obchodu s nespoľahlivým partnerom, prípadne so zlým obsahom. Aj dobré obchodné vzťahy sa môžu časom zmeniť, čo nemusí byť spôsobené zlým úmyslom druhej strany, ale môže ísť aj o druhotnú platobnú neschopnosť. V rámci prevencie je dôležité dodržiavanie základných pravidiel uzatvárania zmluvných vzťahov. Je prirodzené, že nie každá zmluva je v písomnej forme, často ide len o plnenie dodávky na základe objednávok. Dodávateľ by mal uzatvoriť aspoň rámcovú zmluvu, v ktorej si obchodní partneri dohodnú základné princípy spolupráce. Ide napr. a sankcie v prípade neplnenia zmluvného vzťahu, napr. úroky z omeškania pri nesplnení peňažných pohľadávok, zmluvnú pokutu či možnosti ukončenia zmluvného vzťahu. Po neuhradení pohľadávky v lehote splatnosti je potrebné včas upozorniť svojho obchodného partnera na uplynutie lehoty splatnosti faktúry. Ak dlžník ani po upomienke faktúru nezaplatí, je potrebné tento problém riešiť. Vhodným postupom je obrátiť sa včas s riešením záležitosti na právnika, ktorý zašle dlžníkovi kvalifikovanú výzvu, aby v lehote stanovenej vo výzve dlžník dobrovoľne splnil svoj záväzok. V prípade jeho nesplnenia upozorniť dlžníka na využitie možnosti vymáhať svoju pohľadávku aj prostredníctvom súdu. Ak je dlžník ochotný svoj záväzok reálne riešiť, avšak z jeho pohľadu nie je možné, aby svoj záväzok uhradil okamžite, veriteľ by mal požiadať dlžníka o písomné uznanie záväzku, najlepšie formou notárskej zápisnice. Túto je možné v prípade nesplnenia záväzku dlžníka využiť ako exekučný titul na priame vymáhanie pohľadávky prostredníctvom súdneho exekútora, bez nutnosti súdneho konania. Písomné uznanie záväzku je vhodné spojiť so splátkovým kalendárom. V prípade pochybnosti o solventnosti partnera by si mal dodávateľ zabezpečiť pohľadávku niektorým zo zabezpečovacích nástrojov (zmluvná pokuta, ručenie, záložné právo a pod.).
Národná banka v minulom roku zarobila viac ako 200 miliónov eur
4. 3. 2020
Národná banka Slovenska (NBS) dosiahla v minulom roku zisk 212,1 milióna eur. Medziročne sa zvýšil o 39,7 milióna eur. Minuloročný zisk bude v plnej výške použitý na zníženie strát z minulých rokov. Rozhodla o tom Banková rada NBS, ktorá v utorok schválila auditovanú účtovnú závierku.
Hlavným zdrojom zisku NBS v roku 2019 boli úrokové výnosy z dlhopisov vo výške 207,3 milióna eur, z toho úrokový výnos z cenných papierov držaných na účely menovej politiky predstavoval 104,4 milióna eur a úrokový výnos z cenných papierov v investičnom portfóliu NBS predstavoval 102,9 milióna eur. Za rok 2019 NBS odviedla do štátneho rozpočtu Slovenskej republiky zrážkovú daň 35,1 milióna eur z príjmov z dlhopisov emitovaných na území Slovenskej republiky.
Vozidlo používané na podnikanie
2. 3. 2020
Od 1. 1. 2020 sa pojem „používanie vozidla na podnikanie“ na účely zákona o dani z motorových vozidiel významovo spresnil, tak aby podchytil všetky situácie, ktoré vymedzujú čo sa používaním vozidla na podnikanie rozumie, vrátane posúdenia postavenia osoby daňovníka vo vzťahu k vozidlu.
Používaním vozidla na podnikanie sa tak od 1. 1. 2020 rozumie nielen to skutočné používanie vozidla na podnikanie (splnenie troch podmienok predmetu dane a samotné použitie vozidla „na ceste“), ktoré obsahuje základná pôvodná definícia predmetu dane v zákone o dani z motorových vozidiel, ale tiež aj účtovanie o vozidle ako o hmotnom majetku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“), evidovanie vozidla v daňovej evidencii podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, uplatňovanie výdavkov spojených s používaním vozidla alebo používanie vozidla na podnikanie, ak ide o daňovníka v polohe užívateľa alebo zamestnávateľa. Predmetom dane sa tak vozidlo môže stať ešte skôr, než sa použije „na ceste“, samozrejme za predpokladu, že spĺňa všetky ostatné podmienky predmetu dane.
Novela zákona o používaní ERP
29. 2. 2020
Od 1. 1. 2020 je účinná novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Priniesla viaceré zmeny, ktoré predovšetkým sú v prospech podnikateľov.
Ide o nasledovné zmeny:
- možnosť ukončenia používania elektronickej registračnej pokladnice podnikateľom alebo inou osobou poverenou samotným podnikateľom,
- predĺženie doby na odoslanie údajov do systému e-kasa v prípade, ak je pokladnica v off-line režime,
- možnosť používania jednej pokladnice e-kasa klient v prípade združení,
- zmena postupu pri ukončení certifikácie elektronických registračných pokladníc a centralizácia kompetencií, zmena súvisiaca s výkonom technických expertíz z Colného úradu Bratislava na finančné riaditeľstvo,
- pri dodatočnej evidencii paragónov do pokladnice e-kasa klient nebude podnikateľ tlačiť pokladničný doklad.