Rada pre rozpočtovú zodpovednosť očakáva budúci rok mierne lepší deficit ako vláda
19. 11. 2024
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Deficit verejných financií SR by mal v budúcom roku dosiahnuť 4,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Odhaduje to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) po zhodnotení vládou predloženého návrhu rozpočtu, ktorý ešte musí schváliť parlament. Kabinet v ňom očakáva schodok na úrovni 4,7 % HDP. Dosiahnutie deficitu je však podľa RRZ realistické iba vtedy, ak vláda nebude čerpať rezervu na nové výdavky.
„Avšak pre roky 2026 a 2027 už tradične chýbajú v návrhu rozpočtu opatrenia na splnenie tých cieľov, ktoré si vláda stanovila. To znamená potrebu dodatočnej konsolidácie v budúcich rokoch až niekde na úrovni 1,9 % HDP alebo takmer 3 miliardy eur,“ vyčíslil na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda RRZ Ján Tóth. Vďaka tomu, že konsolidačný balíček súvisiaci s rozpočtom na budúci rok obsahuje zväčša trvalé opatrenia, návrh rozpočtu podľa rady zlepšuje dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií o 1,4 % HDP. Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa tak zníži z pásma vysokého rizika na hornú hranicu zóny stredného rizika.
Tóth zároveň upozornil, že bez dodatočnej konsolidácie vláda nedodrží nominálny limit výdavkov, ktorý rozpočet obsahuje. „Odchýlky pre tento a budúci rok nie sú až také veľké, v tomto roku je to niečo cez 300 miliónov eur, v budúcom roku okolo 114 miliónov eur. Následne táto odchýlka vzrastie až k vyše dvom miliardám eur v rokoch 2026 a 2027, pretože tam chýbajú vyšpecifikované opatrenia,“ priblížil.
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Prvé sa týka rezervy, ktorá vznikla prijatím konsolidačných opatrení a nepoužila sa na zníženie deficitu. Vláda by podľa RRZ nemala touto rezervou financovať nové výdavky, ale len kompenzovať existujúce riziká, ktoré rada vidí v daniach a zdravotníctve. „Zároveň si myslíme, že dodatočná konsolidácia by sa nemala odkladať na volebný rok 2027, ale čo najviac ju sústrediť do roku 2026. Vzhľadom na politický cyklus, ale aj na možnosť čerpať prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú zatiaľ dostupné len do roku 2026 a ktoré by mohli tlmiť krátkodobý negatívny dopad konsolidácie,“ vysvetlil Tóth.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Dopredaj vozidiel v roku 2021
24. 8. 2020
Obsahom návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke je umožniť povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nie len na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou.
Má sa umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie.
Na vzniknutý stav zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky upozorňovali Európsku komisiu od apríla tohto roka s tým, že bolo žiadané prijať celoeurópske riešenie, ktoré by reagovalo na vzniknuté dopady. Zástupcovia Európskej komisie až 22. 7. 2020 oznámili členským štátom, že Európska komisia neprijme celoeurópske riešenie, pretože jednotlivé členské štáty boli korona krízou zasiahnuté rôzne. Preto si členské štátu majú prijať vlastné vnútroštátne opatrenia, keďže práve oni najlepšie poznajú, aký dopad má korona kríza na predaje vozidiel v jednotlivých štátoch.
Zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky navrhované vnútroštátne opatrenia v Slovenskej republiky konzultovali s Európskou komisiou, ktorá ich schválila ako vhodné opatrenia.
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke
24. 8. 2020
V NRSR sa bude v septembri prerokovávať návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Cieľom návrhu je prijať dve podporné opatrenia pre vozidlá ukončenej série z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19.
Cieľom je umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek na základe nariadenia Komisie (ES) č. 692/2008 ktorým sa vykonáva, mení a dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel a o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel.
Vozidlám ukončenej série pre skladové zásoby je zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydávané dodatočné povolenie tzv. dopredaj vozidiel, ktorý je časovo obmedzený pre dokončené vozidlá na 12 mesiacov a pre dokončované vozidlá na 18 mesiacov. Na základe prijímaných opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 boli predajne vozidiel zatvorené od 16. 3. 2020 do 22. 4. 2020 a ani v súčasnosti predaje vozidiel nedosahujú hodnoty spred krízy. Ťažké nákladné vozidlá sa predávajú len minimálne a autobusy sa nepredávajú vôbec. Táto situácia spôsobila, že predajcom vozidiel zostali na skladoch vozidlá ukončenej série, ku ktorým nemajú zákazníka a tieto vozidlá nestíhajú včas zaregistrovať. Z tohto dôvodu sa navrhuje prijať opatrenie a predĺžiť platnosti vydaných povolení tzv. dopredajov vozidiel o šesť mesiacov.
Úrady práce sa stále plnia
21. 8. 2020
Úspešných uchádzačov je však už viac než pred krízou. Po rozbúrenej jari naplnil júl potenciál silného návratu. Naposledy si viac než 15-tisíc ľudí našlo prácu minulý október. Najväčší skok z 5,19 percenta na 6,57 sme zaznamenali v apríli, miera nezamestnanosti však postupne vystúpila až na júlových 7,65 percenta. Dobrou správou však je, že sa ľuďom začalo aj intenzívne dariť s nachádzaním novej práce.
Elektrárne investujú. V Mochovciach posilnia reaktory
20. 8. 2020
V Mochovciach prebiehajú stavebné práce v plnom prúde. Tentoraz však nie je reč o treťom a štvrtom bloku, ktorého dostavba sa koronakrízou opäť skomplikovala.
Aktuálne sa v areáli pracuje na zrevitalizovaní jednotky a dvojky, ktoré elektrinu vyrábajú už vyše 20 rokov. V sobotu 15. augusta Slovenské elektrárne odstavili jeden z turbogenerátorov a po jeho vychladnutí začali v pondelok s demontážou turbíny. Rekonštrukcia má priniesť zvýšenie výkonu oboch reaktorov a predĺžiť im životnosť na 40 rokov. Ak pôjde všetko podľa plánu, „dvojka“ začne dodávať do siete viac elektriny už od novembra, na jar 2021 ju má nasledovať „jednotka“.