Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Žiadna hlava nie je dokonalá

Skúsenosť je to, čo získate, keď sa vám nepodarí dostať to, čo ste chceli.

Čo tento svet najviac potrebuje, je epidémia.

Len blázni sa tlačia tam, odkiaľ blázni pred chvíľou dišli.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

Učiteľka sa pýta v škole malého Móricka: - Móricko, vraj sa vám narodili dvojčatá. Je to pravda? Áno prosím, A už vieš, ako sa budú volať? Ocko povedal, že Himl a Hergot

(Zrnká úsmevu)
Odvaha tárať

Ak lekár určí diagnózu, to ešte neznamená, že ju vie aj liečiť.

Bohovia síce medzi sebou vedú vojny, ale sami v nich nebojujú – na to majú ľudí.

Ak pomôžeš priateľovi, ktorý je v núdzi, spomenie si na teba, keď bude opäť v núdzi.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Všetko má svoj koniec

Ak človeku všetko hrá do karát, ide po zlej ceste.

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Život je najrozšírenejšia a najchytľavejšia pohlavná choroba, ktorá sa v sto percentách prípadov končí smrťou.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak poobede zistíte, že ste v polovici "prvoradých" úloh, tak si pripomeňte čo vás učili v prvej ľudovej: prvé je len jedno, to čo je vedľa neho je druhé, tretie,... vaším problémom nie je veľký počet úloh, ale zle postavené priority.

Veci sa zlepšujú len preto, aby sa vzápätí mohli neopraviteľne pokaziť.

Ak budete zisťovať, čo určitému pracovníkovi nemôžete dať robiť, tak vaše pochybnosti nebudú mať konca.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť očakáva budúci rok mierne lepší deficit ako vláda

19. 11. 2024 Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Deficit verejných financií SR by mal v budúcom roku dosiahnuť 4,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Odhaduje to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) po zhodnotení vládou predloženého návrhu rozpočtu, ktorý ešte musí schváliť parlament. Kabinet v ňom očakáva schodok na úrovni 4,7 % HDP. Dosiahnutie deficitu je však podľa RRZ realistické iba vtedy, ak vláda nebude čerpať rezervu na nové výdavky.
„Avšak pre roky 2026 a 2027 už tradične chýbajú v návrhu rozpočtu opatrenia na splnenie tých cieľov, ktoré si vláda stanovila. To znamená potrebu dodatočnej konsolidácie v budúcich rokoch až niekde na úrovni 1,9 % HDP alebo takmer 3 miliardy eur,“ vyčíslil na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda RRZ Ján Tóth. Vďaka tomu, že konsolidačný balíček súvisiaci s rozpočtom na budúci rok obsahuje zväčša trvalé opatrenia, návrh rozpočtu podľa rady zlepšuje dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií o 1,4 % HDP. Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa tak zníži z pásma vysokého rizika na hornú hranicu zóny stredného rizika.
Tóth zároveň upozornil, že bez dodatočnej konsolidácie vláda nedodrží nominálny limit výdavkov, ktorý rozpočet obsahuje. „Odchýlky pre tento a budúci rok nie sú až také veľké, v tomto roku je to niečo cez 300 miliónov eur, v budúcom roku okolo 114 miliónov eur. Následne táto odchýlka vzrastie až k vyše dvom miliardám eur v rokoch 2026 a 2027, pretože tam chýbajú vyšpecifikované opatrenia,“ priblížil.
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Prvé sa týka rezervy, ktorá vznikla prijatím konsolidačných opatrení a nepoužila sa na zníženie deficitu. Vláda by podľa RRZ nemala touto rezervou financovať nové výdavky, ale len kompenzovať existujúce riziká, ktoré rada vidí v daniach a zdravotníctve. „Zároveň si myslíme, že dodatočná konsolidácia by sa nemala odkladať na volebný rok 2027, ale čo najviac ju sústrediť do roku 2026. Vzhľadom na politický cyklus, ale aj na možnosť čerpať prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú zatiaľ dostupné len do roku 2026 a ktoré by mohli tlmiť krátkodobý negatívny dopad konsolidácie,“ vysvetlil Tóth.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)

Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy

6. 3. 2009 Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri  pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia. Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba "pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility
(Zdroj: HNONLINE)

Hoteliéri prehodnocujú cenovú politiku

6. 3. 2009 Kým pred pár mesiacmi so znížením cien vyčkávali, situáciu aj u nich zmenila hospodárska kríza. Hoteliérsky trh sa totiž bude musieť v roku 2009 vyrovnať s prepadom záujmu na úrovni 14 až 40 percent.

Jednou z príčin tohto prepadu  je pokles kurzov mien okolitých štátov. 
Okrem znižovania cien na základe vývoja musia preto hoteliéri  pristupovať aj k takým nepopulárnym opatreniam, ako prepúšťanie zamestnancov.
Hoteliérom problémy nespôsobuje iba finančná kríza, ale aj zvyšovanie konkurencieschopnosti.  Slovensko je už dlhšie známe svojimi nadhodnotenými cenami v hoteloch.  Kvalita a rozsah služieb však často nezodpovedali týmto cenám. Kríza teda prinútila hotely zamyslieť sa nad cenotvorbou a prehodnotiť ju tak na horách, ako aj v mestách.
Očakáva sa, že aj v prípade, že dôjde k oživeniu ekonomike, hoteliérstvo bude jedným z posledných, kde sa situácia začne zlepšovať. 
(Zdroj: HNONLINE)

Rada na krízu - zoštíhľovať náklady ale nepodceňovať marketing a komunikáciu

6. 3. 2009 Kríza ukázala, že biznis nejde sám. Väčšina firiem sa počas nej snaží zoštíhliť náklady. Dôležité však je ani v čase hospodárskej krízy nezanedbať získavanie nových zákazníkov a zabezpečiť starostlivosť o tých existujúcich.
Šetrenie na marketingu by síce v krátkodobom horizonte mohlo znamenať úsporu, ale zo strednodobého a dlhodobého hľadiska žiadny marketing znamená  stratu zákazníkov aj stratu pozície na trhu. Firma, ktorá škrtá na marketingu sa dlho neudrží.
Výraznejší marketing neznamená nutne zvyšovanie marketingových rozpočtov. Skôr je potrebné zvýšiť  objem času, ktorý  firma venuje  komunikácii so zákazníkmi. Sústrediť sa  na lacné a efektívne prostriedky na informovanie zákazníkov. Vypustiť rôzne tlačené propagačné materiály – napríklad letáky, a reklamný rozpočet z menej efektívnych prostriedkov takmer celý presunúť  na internet.
Kríza však zároveň umožňuje nový pohľad na podnikanie, dáva šancu uvedomiť si, kde sa dá ešte zapracovať a kde sú rezervy, ktoré treba efektívnejšie využiť.
Kríza ukázala, že vo firme treba zjednotiť sily a snažiť sa nastaviť procesy tak, aby firma skutočne fungovala ako jeden celok, jeden organizmus s jasným cieľom - uspokojiť dlhodobých zákazníkov a získať nových.
Poučením z krízy je, že aj keď vo firme všetko funguje dobre, je užitočné sa aspoň niekoľkokrát do roka zastaviť a prehodnotiť procesy, internú štruktúru, náklady aj marketingové aktivity.  Každá firma dokáže fungovať efektívnejšie a s menšími výdavkami, ako sa na prvý pohľad môže zdať a môže dosahovať rovnaké alebo aj lepšie výsledky.
(Zdroj: HNONLINE)
august 2025
T po ut st št pi so ne
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Elena, Helena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner