Rada pre rozpočtovú zodpovednosť očakáva budúci rok mierne lepší deficit ako vláda
19. 11. 2024
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Deficit verejných financií SR by mal v budúcom roku dosiahnuť 4,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Odhaduje to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) po zhodnotení vládou predloženého návrhu rozpočtu, ktorý ešte musí schváliť parlament. Kabinet v ňom očakáva schodok na úrovni 4,7 % HDP. Dosiahnutie deficitu je však podľa RRZ realistické iba vtedy, ak vláda nebude čerpať rezervu na nové výdavky.
„Avšak pre roky 2026 a 2027 už tradične chýbajú v návrhu rozpočtu opatrenia na splnenie tých cieľov, ktoré si vláda stanovila. To znamená potrebu dodatočnej konsolidácie v budúcich rokoch až niekde na úrovni 1,9 % HDP alebo takmer 3 miliardy eur,“ vyčíslil na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda RRZ Ján Tóth. Vďaka tomu, že konsolidačný balíček súvisiaci s rozpočtom na budúci rok obsahuje zväčša trvalé opatrenia, návrh rozpočtu podľa rady zlepšuje dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií o 1,4 % HDP. Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa tak zníži z pásma vysokého rizika na hornú hranicu zóny stredného rizika.
Tóth zároveň upozornil, že bez dodatočnej konsolidácie vláda nedodrží nominálny limit výdavkov, ktorý rozpočet obsahuje. „Odchýlky pre tento a budúci rok nie sú až také veľké, v tomto roku je to niečo cez 300 miliónov eur, v budúcom roku okolo 114 miliónov eur. Následne táto odchýlka vzrastie až k vyše dvom miliardám eur v rokoch 2026 a 2027, pretože tam chýbajú vyšpecifikované opatrenia,“ priblížil.
Rozpočtová rada prezentovala v súvislosti s rozpočtom viaceré odporúčania. Prvé sa týka rezervy, ktorá vznikla prijatím konsolidačných opatrení a nepoužila sa na zníženie deficitu. Vláda by podľa RRZ nemala touto rezervou financovať nové výdavky, ale len kompenzovať existujúce riziká, ktoré rada vidí v daniach a zdravotníctve. „Zároveň si myslíme, že dodatočná konsolidácia by sa nemala odkladať na volebný rok 2027, ale čo najviac ju sústrediť do roku 2026. Vzhľadom na politický cyklus, ale aj na možnosť čerpať prostriedky z plánu obnovy, ktoré sú zatiaľ dostupné len do roku 2026 a ktoré by mohli tlmiť krátkodobý negatívny dopad konsolidácie,“ vysvetlil Tóth.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
V marci bol predaj áut v únii o desatinu nižší než pred rokom
17. 4. 2013
Predaj nových áut v EÚ v marci oslabil osemnásty mesiac za sebou.
Podľa údajov sa registrácia nových áut v 27-člennom bloku medziročne zmenšila o 10,2 % na 1 307 107 automobilov. Za prvý kvartál sa v EÚ zaregistrovalo 2 989 486 nových áut, čo bolo o 9,8 % menej ako v rovnakom období vlaňajška.
Z európskych automobiliek klesol predaj francúzskej PSA v marci o 16 %. Nemecký Volkswagen evidoval pokles predaja o 9 %. Americké automobilky General Motors a Ford klesli o 12,6 % resp. 15,8 %. Juhokórejská spoločnosť Hyundai evidovala pokles o 9,5 % a predaj jej sesterskej Kia Motors, naopak, vzrástol, a to o 3,7 %.
Podľa únie inflácia na Slovensku klesla na 1,9 percenta
16. 4. 2013
Medziročná miera inflácie na Slovensku meraná podľa pravidiel EÚ v marci klesla na viac ako dvojročné minimum, keď dosiahla 1,9 percenta oproti 2,2 percenta vo februári.
V marci oproti predchádzajúcemu roku najrýchlejšie rástli ceny za vzdelanie, a to o 6,8 percenta. K zlacneniu došlo iba v kategórii doprava.
Inflácia vykazovaná podľa pravidiel EÚ slúži pre lepšie porovnanie vývoja cien v jednotlivých krajinách únie.
Elektrina zlacnie o tri percentá
15. 4. 2013
Cena elektrickej energie klesne pre všetkých odberateľov o približne 3 %.
Cena elektriny môže klesnúť vďaka prehodnoteniu tarify za prevádzkovanie systému.
Znižovať ceny elektriny sa budú aj vďaka vývoju veľkoobchodných cien elektrickej energie. Tie v tomto roku medziročne poklesli o viac ako 12 %.
Medziročný pokles veľkoobchodných cien elektriny tak bude mať minimálne v budúcom roku pozitívny vplyv na koncové ceny elektriny pre odberateľov, keďže tie tvoria zhruba 40 % z celkovej ceny elektriny.
Od júla tohto roka sa však cena elektriny aj nepatrne zvýši. Odberatelia elektrickej energie totiž zaplatia viac na krytie historického dlhu pri likvidácii jadra.
Mýto za 1. štvrťrok vynieslo o 1,5 percenta menej ako vlani
15. 4. 2013
Služba elektronického výberu mýta NDS v marci priniesla 12,52 mil. eur.
Za prvé tri mesiace roka 2013 prevádzkovatelia vozidiel zaplatili takmer 35,4 mil. eur, čo znamená o 1,5 % nižší výber ako počas prvého kvartálu 2012.
Na poplatkoch za užívanie vymedzených úsekov ciest na diaľniciach a rýchlostných cestách sa v marci vybralo na mýte 8,36 mil. eur, pričom za celý prvý štvrťrok to bolo 23,82 mil. eur. Výber mýta na vymedzených úsekoch ciest 1. triedy v marci dosiahol hodnotu 4,4 mil. eur, za celý kvartál to predstavovalo 11,52 mil. eur. Prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia sa na celkovom marcovom výbere mýta podieľali 44,5 percentami.