Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Čim je človeku lepšie, tým menej myslí na zadné kolieska.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

(Murphyho zákony v bájkach)
Životné pravdy

Múdrosť vám veľa nepomôže, ak vás opustí šťastie.

Jednou z najväčších nerozlúštených záhad je, prečo sú zákazníci v preplnenej reštaurácii obslúžení rýchlejšie, ako keď je reštaurácia poloprázdna.

Ak má byť človek majstrovským dielom, ako potom, preboha, vyzerá nepodarok?

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku bola chvíľková nepozornosť a ona bola odrazu bola odrazu v tom.

Na počiatku som bol Nič, ale teraz som poslancom!

Ak sa môže niečo pobabrať, tak sa to pobabre.

(Murphyho zákonník)
Murphyho postrehy

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

Ten, čo nič nerobí, nič nepokazí. A to je dôvod na odmenu.

Kde pijú, pi. Kde jedia, jedz. Kde pracujú, radšej nezavadzaj.

(Murphyho zrnká II)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Prílišná iniciatíva je škodlivejšia ako neschopnosť.

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

Ťažkú úlohu zver lenivcovi, on určite vymyslí najjednoduchšie riešenie.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Priemyselná produkcia si už štvrtý mesiac po sebe udržala rastúci trend

11. 12. 2024 Priemyselná produkcia SR si v októbri už štvrtý mesiac po sebe udržala rastúci trend. Tempo medziročného rastu sa však oproti septembru spomalilo takmer na polovicu a dosiahlo 1,3 percenta. Z celkovo 15 sledovaných odvetví zaznamenalo medziročne vyšší výkon len sedem, avšak väčšina kľúčových odvetví vykázala až dvojciferné rasty, a tak ich prínos k celkovému výkonu produkcie bol stále vyšší, než mali odvetvia s klesajúcim výkonom. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Najvýznamnejší vplyv na októbrový celkový vývoj slovenského priemyslu mala už druhý mesiac po sebe výroba dopravných prostriedkov. Medziročný rast v tomto odvetví sa v porovnaní so septembrom ešte zvýšil a dosiahol takmer 20 percent. Toto kľúčové odvetvie zaznamenalo medziročne vyšší výkon piatykrát v tomto roku, pričom októbrové tempo bolo najvyššie od júna 2023.
Rasty vo vybraných odvetviach vykrývali výrazné prepady v iných štruktúrach priemyslu. Druhý najvýznamnejší vplyv na výsledok mal preto vyše 17 percent medziročný pokles výkonu vo výrobe kovov a na tretej priečke z hľadiska celkového významu bol takmer 15 percent pokles vo výrobe strojov a zariadení.
K pozitívnemu vývoju priemyslu v októbri 2024 dopomohol aj vyše 10 percent nárast v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. Udržanie priemyslu v plusových hodnotách podporil aj vyše 27 percent rast v ostatnej výrobe a oprave strojov.
V súhrne za prvých desať mesiacov tohto roka priemyselná produkcia ešte stále zostala v medziročnom poklese o 0,7 percenta. Nižší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo deväť z celkovo 15 sledovaných odvetví.
Z priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese produkcie, bolo najvýznamnejšie zníženie vo výrobe kovov o takmer sedem percent a približne 11 percent pokles vo výrobe strojov a zariadení. Vyššiemu prepadu zabránil kumulatívny, vyše tri percentá rast v kľúčovej výrobe dopravných prostriedkov a takmer päť percent navýšenie v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Stavbári krachujú, projekty opúšťajú aj za ceny pokút

29. 4. 2022 Už pandémia predražila stavebné materiály, teraz situáciu zhoršuje vojna na Ukrajine. Firmy to v niektorých prípadoch núti objednávky rušiť, v lepších zákazníkovi predostrú vyšší účet. „Dom bol už rozostavaný, mal obvodové múry. Tesne pred kolaudáciou nám však developer oznámil, že zvyšuje cenu domu, napriek dohode, o 13 percent,“ hovorí o svojej skúsenosti účastníčka diskusného fóra Modrý koník.
Stavebné náklady v eurozóne tento mesiac narástli o 19 percent, posledný údaj zo Slovenska však prekročil 27 percent. Materiály podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika v niektorých prípadoch narástli až o 300 percent. To všetko viedlo k tomu, že nálada v tomto jedinom odvetví v apríli klesla už druhý mesiac za sebou. Ide o najhorší výsledok v tomto roku.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov

25. 4. 2022 Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti. Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času. Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.
K

Zmeny v organizácii pracovného času v doprave

25. 4. 2022 Zákon o organizácii pracovného času v doprave vytvára zákonné vymedzenie minimálnych požiadaviek pre výkon jednotlivých druhov dopravy, ustanovuje minimálne požiadavky na organizáciu pracovného času v doprave.
Zákon upravuje pravidlá týkajúce sa vykonávania cestných kontrol a kontrol dopravných podnikov ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy v uvedených oblastiach. Subsidiárne sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov v doprave vzťahuje Zákonník práce. NR SR prijala 20. októbra 2021 zákon č. 407/2021 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave, ďalej zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní. Novela zákona nadobudla účinnosť dňa 2. februára 2022. Primárnym cieľom novely zákona je zjednotenie pravidiel vysielania vodičov v odvetví cestnej dopravy v rámci Európskej únie a transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 z 15. júla 2020, ktorou sa stanovujú špecifické pravidlá vo vzťahu k smernici 96/71/ES a smernici 2014/67/EÚ pre vysielanie vodičov v odvetví cestnej dopravy a ktorou sa mení smernica 2006/22/ES, pokiaľ ide o požiadavky týkajúce sa dodržiavania predpisov, a nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej len „smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057”). Zároveň sa predmetným návrhom zabezpečí vykonanie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov. Schválené znenie zákona s účinnosťou od 2. februára 2022 zjednotilo pravidlá vysielania vodičov v odvetví cestnej dopravy v rámci Európskej únie. Určuje, že medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie a zároveň určuje, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel týkajúcich sa vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi Európskej únie. Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou.
K

Vláda predstaví balík opatrení v súvislosti s infláciou

21. 4. 2022 Tzv. inflačnú pomoc ľuďom v núdzi predstaví vláda vo štvrtok . Informoval o tom v stredu po rokovaní vlády premiér Eduard Heger (OĽANO). ​Koaličná rada 19. apríla opäť rokovala o balíku opatrení v súvislosti s infláciou. Podľa ministra financií Igora Matoviča (OĽANO) má koaličná SaS poslednú šancu "dostať sa na palubu" tých politických strán, ktoré chcú ľuďom pomôcť.
Ak by strana chcela podľa neho ostať bokom, verí, že tému budú komunikovať spoločne zvyšní traja koaliční partneri. Pripustil však, že bez SaS nebude možné systémovú zmenu v parlamente presadiť.
Riešenie je podľa Matoviča také, ktoré už predstavili na predchádzajúcich koaličných radách. Čo sa týka konkrétnej výšky pomoci, tá je podľa Matoviča "rádovo vyššia", ako bolo pôvodne odkomunikované.
​Pripomenul, že ide o systémové zvýšenie pomoci, nie jednorazové, preto na presadenie opatrení v parlamente treba podporu všetkých koaličných partnerov. Presadzovať to chcú podľa šéfa rezortu financií tento týždeň.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Norbert
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner