Priemysel sa vrátil k vyšším výkonom, produkcia stúpla na čele s dopravnými prostredkami
11. 6. 2024
Celkovo z 15 sledovaných odvetví zaznamenalo medziročne vyšší výkon 11, medzi nimi väčšina ťažiskových odvetví slovenského priemyslu. Priemyselná produkcia Slovenska v apríli 2024 medziročne vzrástla o 6,3 percenta. Po výraznom marcovom prepade sa priemysel vrátil k vyšším výkonom, ktoré pretrvávali od augusta minulého roka. Celkovo z 15 sledovaných odvetví zaznamenalo medziročne vyšší výkon 11, medzi nimi väčšina ťažiskových odvetví slovenského priemyslu. Medzimesačne po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia zvýšila o 3,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu vo štvrtom mesiaci tohto roka mal výrazný nárast vo výrobe dopravných prostriedkov. Tá vykázala vyšší medziročný výkon prvýkrát v tomto roku. Kým v marci sa prepadla až o takmer 15 percent, v apríli vďaka 15,9 percenta rastu tak najviac prispela k zvýšeniu priemyselnej produkcie. K pozitívnemu vývoju celého priemyslu prispel aj pokračujúci medziročne významne vyšší výkon v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. V apríli odvetvie vykázalo rast o 32,9 percenta.
O vyše pätinu vyššiu produkciu ako pred rokom vykázala tiež výroba elektrických zariadení (o 23,5 percenta) či výroba potravín (o 21,4 percenta). Do plusových čísiel sa po takmer dvoch rokoch dostala aj výroba výrobkov z gumy a plastu, medziročne stúpla o 4,4 percenta.
Najviac nadol ťahalo priemysel takmer 11 percent zníženie výkonu vo výrobe kovov. Ďalej pokračoval výrazný prepad v ťažbe a dobývaní, kde produkcia najmä v dôsledku zatvorenia baní klesla až o 39,3 percenta. Celkovú produkciu ovplyvnil aj pokles o 7,3 percenta vo výrobe strojov a zariadení.
Priemyselná produkcia v súhrne za január až apríl vzrástla medziročne o 0,5 percenta. Vyšší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo päť z celkovo 15 sledovaných odvetví (špeciálnych priemyselných zoskupení).
Najvýznamnejšie výsledok ovplyvnil vyše štvrtinový (27,4 percenta) rast v dodávke elektriny a plynu a o viac ako 15 percent navýšenie vo výrobe elektrických zariadení. Priemysel brzdila najmä výroba dopravných prostriedkov, ktorá vykázala za prvé štyri mesiace 2024 medziročný pokles o 2,7 percenta a tiež o 40 percent nižší výkon v ťažbe spôsobený útlmom baníctva.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ekonomika pre koronu extrémne trpí
15. 6. 2020
V zvládaní pandémie koronavírusu patrí Slovensko k najlepším krajinám. Aspoň zo zdravotníckeho pohľadu. Horší je však pohľad na ekonomiku, ktorej prepad sa tento rok odhaduje na viac ako desať percent.
"Slovensko potrebuje výraznejšiu pomoc ako okolité krajiny. Patríme k štyrom najviac zasiahnutým krajinám," priznal v relácii O päť minút 12, ktorú vysiela RTVS minister financií Eduard Heger. Ako dôvody uviedol, že predchádzajúci vládny kabinet nevyužil dobré roky na to, aby krajinu finančne zabezpečil a rovnako nastavenie podnikateľského prostredia. A to je podľa neho aj dôvod toho, že je vláda kritizovaná za to, že ekonomická pomoc je pomalá. "Lebo sme museli používať európske peniaze, lebo sme nemali vlastné a európske pravidlá sú striktné a museli sme ich dodržať," vysvetlil minister s tým, že dnes už peniaze podnikateľom prúdia rýchlo.
Voľný pád ekonomiky zníži životnú úroveň
11. 6. 2020
Z piatich pomyselných valcov motora slovenskej ekonomiky v apríli fungoval len jeden. Produkcia výrobcov motorových vozidiel sa medziročne prepadla o takmer štyri pätiny. Aktivita v domácom priemysle tak dosahovala najnižšie úrovne v dejinách, ukázali údaje zverejnené Štatistickým úradom.
Len o pár minút po zverejnení na čísla reagoval aj guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír. Zdôraznil, že 42-percentný prepad aktivity v priemyselnom segmente hospodárstva bol výraznejší ako v Česku či Nemecku a významne tak prispel k stanoveniu prognózy tohtoročného pádu slovenskej ekonomiky na 10,3 percenta.
Peniaze na vedu a výskum - prerozdeľovanie
10. 6. 2020
Vicepremiérka pre investície a informatizáciu ubezpečila po rokovaní vlády 4. 6. 2020 vedeckú komunitu, že v novom programovom období pre Operačný program Výskum a inovácie sú dôležité priority, ktoré budú mať aj zodpovedajúce financie.
Financie sa nebudú rozdeľovať spôsobom, ako to robila minulá vláda. To znamená dotácie, ktoré išli schránkovým firmám, neexistujúcim firmám či firmám, ktoré vedu a výskum v živote nerobili. Nakoniec sa na univerzity a do vedeckej komunity ani nedostali.
Peniaze na vedu a výskum budú a že súčasná vláda chce prerozdeľovať tieto prostriedky lepším spôsobom, pretože len keď bude veda a výskum na vysokej úrovni, môžu sa zabezpečiť ľuďom lepšie platené miesta.
Straty sú enormné, priznáva šéf železníc
9. 6. 2020
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.
Už sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.