Priemysel sa vrátil k vyšším výkonom, produkcia stúpla na čele s dopravnými prostredkami
11. 6. 2024
Celkovo z 15 sledovaných odvetví zaznamenalo medziročne vyšší výkon 11, medzi nimi väčšina ťažiskových odvetví slovenského priemyslu. Priemyselná produkcia Slovenska v apríli 2024 medziročne vzrástla o 6,3 percenta. Po výraznom marcovom prepade sa priemysel vrátil k vyšším výkonom, ktoré pretrvávali od augusta minulého roka. Celkovo z 15 sledovaných odvetví zaznamenalo medziročne vyšší výkon 11, medzi nimi väčšina ťažiskových odvetví slovenského priemyslu. Medzimesačne po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia zvýšila o 3,4 percenta. Informoval o tom Štatistický úrad.
Najvýznamnejší vplyv na priemyselnú produkciu vo štvrtom mesiaci tohto roka mal výrazný nárast vo výrobe dopravných prostriedkov. Tá vykázala vyšší medziročný výkon prvýkrát v tomto roku. Kým v marci sa prepadla až o takmer 15 percent, v apríli vďaka 15,9 percenta rastu tak najviac prispela k zvýšeniu priemyselnej produkcie. K pozitívnemu vývoju celého priemyslu prispel aj pokračujúci medziročne významne vyšší výkon v energetike, teda v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu. V apríli odvetvie vykázalo rast o 32,9 percenta.
O vyše pätinu vyššiu produkciu ako pred rokom vykázala tiež výroba elektrických zariadení (o 23,5 percenta) či výroba potravín (o 21,4 percenta). Do plusových čísiel sa po takmer dvoch rokoch dostala aj výroba výrobkov z gumy a plastu, medziročne stúpla o 4,4 percenta.
Najviac nadol ťahalo priemysel takmer 11 percent zníženie výkonu vo výrobe kovov. Ďalej pokračoval výrazný prepad v ťažbe a dobývaní, kde produkcia najmä v dôsledku zatvorenia baní klesla až o 39,3 percenta. Celkovú produkciu ovplyvnil aj pokles o 7,3 percenta vo výrobe strojov a zariadení.
Priemyselná produkcia v súhrne za január až apríl vzrástla medziročne o 0,5 percenta. Vyšší výkon ako v rovnakom období minulého roka malo päť z celkovo 15 sledovaných odvetví (špeciálnych priemyselných zoskupení).
Najvýznamnejšie výsledok ovplyvnil vyše štvrtinový (27,4 percenta) rast v dodávke elektriny a plynu a o viac ako 15 percent navýšenie vo výrobe elektrických zariadení. Priemysel brzdila najmä výroba dopravných prostriedkov, ktorá vykázala za prvé štyri mesiace 2024 medziročný pokles o 2,7 percenta a tiež o 40 percent nižší výkon v ťažbe spôsobený útlmom baníctva.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Mení sa zákon o azyle
20. 7. 2018
V Slovenskej republike sa završuje druhá etapa budovania spoločného európskeho azylového systému.
Novela zákona v súvislosti s transpozíciou ustanovení prepracovanej procedurálnej smernice, potrebnou aktualizáciou niektorých ustanovení zákona o azyle a vzhľadom na poznatky a potreby aplikačnej praxe:
- ustanovuje 6 mesačnú lehotu na rozhodnutie v konaní o azyle a upravuje podmienky jej predĺženia,
- zavádza možnosť prerušenia konania o udelenie azylu, ak vzhľadom na neistú situáciu v krajine pôvodu žiadateľa nemožno očakávať rozhodnutie v riadnych lehotách,
- upravuje maximálnu možnú lehotu v trvaní 21 mesiacov na rozhodnutie v konaní o azyle, ak došlo k prerušeniu konania v súvislosti s neistou situáciou v krajine pôvodu žiadateľa,
- rozširuje dôvody zániku azylu, ak azylant nadobudne štátne občianstvo iného členského štátu Európskej únie, alebo ak iný členský štát Európskej únie udelí azylantovi azyl z dôvodu prenasledovania,
- ustanovuje nový dôvod na odňatie azylu, ktorý bol udelený z humanitných dôvodov alebo bol udelený na účel zlúčenia rodiny, ak azylantovi udelil pobyt bez časového obmedzenia iný štát,
- rozširuje dôvody zániku doplnkovej ochrany, ak cudzinec, ktorému sa poskytla doplnková ochrana na území Slovenskej republiky, nadobudne štátne občianstvo iného členského štátu Európskej únie, a tiež ak mu iný členský štát Európskej únie udelí azyl z dôvodu prenasledovania alebo doplnkovú ochranu z dôvodu vážneho bezprávia,
- ustanovuje nový dôvod na zrušenie doplnkovej ochrany, ktorá bola poskytnutá na účel zlúčenia rodiny, ak cudzincovi, ktorému sa poskytla doplnková ochrana udelil pobyt bez časového obmedzenia iný štát,
- v súvislosti s definíciou žiadateľa upresňuje relevantné ustanovenia upravujúce práva, povinnosti alebo iné kritéria tak, aby boli tieto viazané na trvanie statusu (postavenia) žiadateľa, a nie na trvanie, resp. skončenie konania o azyle,
- ustanovuje oprávnenie žiadateľa zotrvať v pracovnoprávnom vzťahu aj počas rozhodovania súdu o priznaní odkladného účinku podľa § 23 ods. 6, atď.
Mení sa zákon o azyle
19. 7. 2018
V Slovenskej republike sa završuje druhá etapa budovania spoločného európskeho azylového systému.
Novela zákona v súvislosti s transpozíciou ustanovení prepracovanej procedurálnej smernice, potrebnou aktualizáciou niektorých ustanovení zákona o azyle a vzhľadom na poznatky a potreby aplikačnej praxe:
- ustanovuje 6 mesačnú lehotu na rozhodnutie v konaní o azyle a upravuje podmienky jej predĺženia,
- zavádza možnosť prerušenia konania o udelenie azylu, ak vzhľadom na neistú situáciu v krajine pôvodu žiadateľa nemožno očakávať rozhodnutie v riadnych lehotách,
- upravuje maximálnu možnú lehotu v trvaní 21 mesiacov na rozhodnutie v konaní o azyle, ak došlo k prerušeniu konania v súvislosti s neistou situáciou v krajine pôvodu žiadateľa,
- rozširuje dôvody zániku azylu, ak azylant nadobudne štátne občianstvo iného členského štátu Európskej únie, alebo ak iný členský štát Európskej únie udelí azylantovi azyl z dôvodu prenasledovania,
- ustanovuje nový dôvod na odňatie azylu, ktorý bol udelený z humanitných dôvodov alebo bol udelený na účel zlúčenia rodiny, ak azylantovi udelil pobyt bez časového obmedzenia iný štát,
- rozširuje dôvody zániku doplnkovej ochrany, ak cudzinec, ktorému sa poskytla doplnková ochrana na území Slovenskej republiky, nadobudne štátne občianstvo iného členského štátu Európskej únie, a tiež ak mu iný členský štát Európskej únie udelí azyl z dôvodu prenasledovania alebo doplnkovú ochranu z dôvodu vážneho bezprávia,
- ustanovuje nový dôvod na zrušenie doplnkovej ochrany, ktorá bola poskytnutá na účel zlúčenia rodiny, ak cudzincovi, ktorému sa poskytla doplnková ochrana udelil pobyt bez časového obmedzenia iný štát,
- v súvislosti s definíciou žiadateľa upresňuje relevantné ustanovenia upravujúce práva, povinnosti alebo iné kritéria tak, aby boli tieto viazané na trvanie statusu (postavenia) žiadateľa, a nie na trvanie, resp. skončenie konania o azyle,
- ustanovuje oprávnenie žiadateľa zotrvať v pracovnoprávnom vzťahu aj počas rozhodovania súdu o priznaní odkladného účinku podľa § 23 ods. 6, atď.
Novela zákona o ovzduší
18. 7. 2018
Novela zákona rieši drobné úpravy týkajúce sa odborného štátneho dozoru a štátneho dozoru, nakoľko prax ukázala, že výkon predmetných dozorov nie je dostatočne vhodne právne upravený.
Novela zákona rieši tiež aplikačnú prax pre vydávanie rozhodnutí, ak dôjde k zmene právnej úpravy alebo najlepších dostupných techník.
Zároveň sa mení zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, aby údaje oznámené prevádzkovateľom zdroja v oznámenia do NEIS bolo možné využiť aj konaní o poplatkoch. Odbúra sa tým administratívna záťaž pre prevádzkovateľa.
Prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia
18. 7. 2018
Novými úpravami sa rieši možnosť uzavretia skládky odpadu alebo jej časti, ktorej uzatvorenie je predmetom integrovaného povoľovania, ktorého súčasťou je stavebné konanie na uskutočnenie stavby uzavretie skládky odpadov alebo jej časti alebo na vykonanie jej rekultivácie.
Prekážkou pre skončenie konania právoplatným rozhodnutím vo veci samej je preukazovanie vlastníckeho alebo iného práva oprávňujúceho zriadiť na pozemku stavbu alebo právo k stavbe.
Zákon obsahuje aj viaceré úpravy, ktoré vyplynuli z poznatkov z aplikačnej praxe. Ide najmä o jednoznačné vymedzenie verejnosti informačného systému, presunutie správneho deliktu, ktorého skutkovou podstatou je nepodanie žiadosti o vydanie integrovaného povolenia alebo zmenu integrovaného povolenia prevádzkovateľom na výzvu inšpekcie, z nižšej sadzby pokút do vyššej a úprava niektorých procesných postupov v integrovanom povoľovaní.