Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Sláva a peniaze...

Každá ctižiadosť je legitímnou dovtedy, kým sa nezačne škrabať nahor po biede a dôverčivosti iných. (Conrad)

Máme radi ľudí, ktorí povedia priamo, čo si myslia. Za predpokladu, že si myslia to isté, čo aj my. (Mark Twain)

Žiadny cieľ nie je taký vysoký, aby ospravedlnil nečestné metódy. (Albert Einstein)

(Myšlienky bez cla)
Rady podnikateľom

Prvou povinnosťou každého je zachrániť si život. Až potom príde na rad takzvaná česť. (M. Puzo)

Blázon si viac cení šaty ako cnosti.

Nemáte oheň? Otázka boha Prometea okolostojacim ľuďom.

(Myšlienky bez cla)
Murphy optimista

Ak ste klopali a nebolo vám otvorené, skúste ešte ukázať tisícku.

Ak nemáte na to, aby ste v tíme hrali prím, určite máte na to, aby ste ich deprimovali.

Ak myslíte, nebojte sa, z inej stránky môžete byť preto ešte celkom normálny.

(Murphyho zákonník)
Odvaha tárať

Ak pomôžeš priateľovi, ktorý je v núdzi, spomenie si na teba, keď bude opäť v núdzi.

Skutočnosť, že sa operácia dá vykonať, ešte neznamená, že sa aj musí vykonať.

Optimista sa nemôže nikdy príjemne prekvapiť.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek očami klasikov

Moc sa dá skôr udržať rozvážnymi ako prísnymi rozhodnutiami.

Múdreho človeka neľaká ani chudoba, ani smrť, ani väzenie.

Zákon vidí nahnevaného, ale nahnevaný človek nevidí zákon.

(Myšlienky bez cla)

Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov

25. 4. 2022 Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti.
Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času.
Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.

K

VšZP sa ozdravuje, najdrahšia prepoisťovacia kampaň ale neuspela

5. 12. 2018 Poisťovňa je v strate približne 70 miliónov. Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo vypočul generálnu riaditeľku Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Ľubicu Hlinkovú. Tá v utorok pred poslancami uviedla, v akom ekonomickom stave sa VšZP nachádza a tiež, aké kroky doteraz nová šéfka štátnej zdravotnej poisťovne podnikla a mieni podniknúť. Ušetrené milióny.
Podľa Hlinkovej poisťovňa za rok 2018 efektívne využila možnosť centrálneho nákupu. Vďaka nemu ušetrila takmer 20 miliónov eur, ktoré sa podľa šéfky VšZP vrátia "naspäť do systému". "Po nástupe na post generálnej riaditeľky som dala urobiť audity. Jeden audit bol ekonomický a štandardne plánovaný. Ďalší sa týkal procesov v inštitúcii v spolupráci s Úradom vlády SR a Ministerstvom financií SR," vysvetlila Hlinková s tým, že ich výsledky by mali byť známe do konca roka. Najdrahšia kampaň neuspela. Šéfka štátnej zdravotnej poisťovne skonštatovala, že marketingová kampaň v rámci prepoisťovania nebola úspešná, pretože hoci "historicky finančne vyšla poisťovňu najviac", práve tento rok jej odišlo do dvoch súkromných zdravotných poisťovní aj najviac klientov. "Z tohto dôvodu som zastavila niektoré tendre, ktoré boli na nákup mediálnej kampane, a to z toho dôvodu, že si musíme doma upratať a určiť si, ako chceme k našim poistencom hovoriť," priblížila Hlinková. Myslí si, že prihovárať sa k poistencom môže VšZP tak, že bude viac informovať verejnosť o tom, čo poisťovňa robí, akú kvalitu pacientom poskytuje, aké novinky pre nich má a čím sa líši od dvoch súkromných zdravotných poisťovní. Hlinková "urobila poriadok" napríklad aj v tendri na nákup automobilov, ktorý nateraz pozastavila. Pozrela sa aj na poskytovanie informaticko-technologických služieb poisťovni. "Vyzvala som nášho partnera na to, že ideme jednak znižovať hodiny práce, pretože som si pozrela, aké hodiny práce sú v okolitých firmách a ako sa štandardne účtuje," informovala. Na pár klikov. Hlinková apelovala na to, že v čase informatizácie je elektronizácia potrebná, pretože chce sledovať kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. "Na pár 'klikov' chceme vedieť o poskytovateľovi, ako nám lieči pacienta, ako ho vyšetruje, ako dlho je v liečbe a koľko nás pacient stál, a vyhodnocovať to v rámci celoslovenskej úrovne," spresnila. Riaditeľka VšZP podotkla, že "sú komodity, v ktorých vie poisťovňa naštartovať efektivitu". "Tým, že centrálny nákup sa nám javí ako efektívny nástroj, rozšírili by sme komoditu aj o zoznam špeciálnych zdravotníckych materiálov s tým, že sme požiadali ministerstvo zdravotníctva, aby zmenilo vyhlášku o tom, ktoré lieky a zdravotnícke pomôcky môže poisťovňa nakupovať," pokračovala Hlinková. Portfólio by chcela VšZP rozšíriť o centrálne nákupy produktov. Možnosť, ako ušetriť, vidí Hlinková aj v revíziách a konsolidácii pobočkových sietí a produktivite samotných zamestnancov. Poslanci sa pýtali aj na aktuálny stav rozpočtu VšZP. Hlinková povedala, že poisťovňa si ešte stále nesie dlh vo výške 193 miliónov eur. V budúcnosti však predpokladá kladný výsledok. Poisťovňa sa ozdravuje. Podľa jej slov do 30. novembra 2018 poisťovňa bola "v približnom pluse 110 miliónov eur". "V súčasnej situácii musím konštatovať, že organizácia je ozdravená," uviedla. Napriek tomu VšZP je v strate približne vo výške 70 miliónov. Pracovné stretnutie členov výboru s generálnou riaditeľkou VšZP sa nezaobišlo bez zhodnotenia sporu VšZP so Zväzom ambulantných poskytovateľov (ZAP). O podmienkach zmlúv, na ktorých sa obe strany ešte stále nedohodli, by mali rokovať ešte v utorok.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk)

Úloha politických strán od januára 2019

3. 12. 2018 Politické strany v demokratickom právnom štáte napĺňajú významnú úlohu sprostredkovateľa medzi štátom a obyvateľmi (občanmi) štátu.
Prostredníctvom súťaže politických síl štát získava demokratickú legitimitu, z kandidátov nominovaných politickými stranami sa obsadzujú verejné funkcie a pod. Členstvo v politickej strane nie je aktom verejnej moci, ale slobodného rozhodnutia jednotlivcov, nemajú verejnoprávny štatút a požívajú preto ochranu, ktorá vyplýva zo základných práv a slobôd, v rozsahu, ktorý sa vzťahuje aj na právnické osoby. Ústavno-právny princíp slobody politickej strany nie je ale možné považovať za neobmedzený a neobmedziteľný. Ústavnoprávnu požiadavku oddelenosti politických strán od štátu je potrebné vnímať aj z opačného hľadiska, keď táto požiadavka slúži na obranu štátu pred svojvôľou politických strán (napr. pred prílišným a nežiaducim prepojením politickej strany a štátu (štátostrana), antisystémovou stranou, snahou o uzurpáciou moci nedemokratickou cestou a pod.). Politické strany tak majú byť konštituované na základe a v rámci demokratického právneho štátu, ktorého princípy a pravidlá zaväzujú nie len štát, ale aj samotné politické strany, a to tak v rámci vonkajšieho politického boja ako aj v rámci svojej vnútornej činnosti. Napriek tej skutočnosti, že Ústava SR neobsahuje požiadavku rešpektovania demokracie v rámci vnútrostraníckej činnosti politickej strany (na rozdiel napr. od ústavy Portugalska, základného zákona Nemeckej spolkovej republiky, ústavy Španielska, kde sú zakotvené povinnosti pre politické strany, aby sa pri svojom vnútornom usporiadaní a pri svojej činnosti riadili demokratickými princípmi), je možné bez akejkoľvek pochybnosti požadovať, aby vnútorné procesy v politickej strane rešpektovali pravidlá a princípy demokratického právneho štátu, vzťahujúce sa k verejnoprávnej korporácii. Z uvedeného dôvodu má mať Ministerstvo vnútra SR možnosť, pred rozhodnutím o registrácii, povolení činnosti politickej strany, oboznámiť sa s vnútornými pravidlami, ktoré nesmú ohrozovať princípy a pravidlá demokratického právneho štátu.

Elektronické trhovisko

30. 11. 2018 V rámci koncepčných zmien novela zákona o verejnom obstarávaní upravuje podmienky používania elektronického trhoviska, a síce vypúšťa z elektronického trhoviska stavebné práce, resp. znemožňuje zadávať zákazky na uskutočnenie stavebných prác prostredníctvom elektronického trhoviska.
Právna úprava si v neposlednom rade kladie za cieľ zefektívniť a zjednodušiť revízne postupy. Za týmto účelom došlo k zredukovaniu obsahových náležitosti žiadosti o nápravu, ako aj k úprave lehoty na podanie žiadosti o nápravu. Ďalej dochádza k úprave výšky a výpočtu kaucie a zavedenie koncentračnej zásady v konaní o námietkach.

Sankcie vo verejnom obstarávaní

30. 11. 2018 Čo sa týka úpravy sankčného mechanizmu pri porušení ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, novelou zákona nastáva zjednodušenie právnej úpravy správnych deliktov podľa § 182 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
Nová právna úprava zároveň prináša možnosť uznať spáchaný správny delikt, čo bude mať za následok rozhodovanie úradu v tzv. skrátenom konaní a uloženie zníženej sankcie.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner