Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov
25. 4. 2022
Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti.
Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času.
Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.
K
Viac druhov účtov v jednej banke sa môže oplatiť
20. 2. 2009
Mať dva či viac typov účtov v jednej banke sa môže oplatiť. Poplatky pri zriadených viacerých typoch účtov sú pokryte benefitmi v podobe zvýhodneného úročenia na sporiacich produktoch a termínovaných vkladoch.
Naopak vlastniť rovnaké typy účtov môže byť
nevýhodné. Väčšina bánk totiž v takomto prípade neponúka žiadne špeciálne
benefity.
Skôr sa oplatí vhodný výber balíka služieb,
ktorý umožňuje jeden poplatok za služby podľa vlastných potrieb.
Výhodné môže byť aj otvorenie sporiaceho alebo
termínovaného účtu k bežnému účtu.
Keďže každá banka má iné podmienky, treba si
najskôr situáciu overiť.
Oplatiť sa môže aj to, otvoriť si v rôznych
bankách rôzne typy účtov a využiť tak konkurenčne výhodnejšie podmienky.
Konzorcium na stavbu diaľnic
19. 2. 2009
V šesťčlennom konzorciu na výstavbu diaľnic sa združili aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav. Členmi konzorcia ďalej sú francúzske spoločnosti Bouygues Travauc Publics a Colas, maďarská Intertoll-Europe a portugalská Mota-Engil.
Konzorcium by malo vybudovať a 30 rokov prevádzkovať päť úsekov D1 medzi
Martinom a Prešovom za 3,3 miliardy eur.
Prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) chce
štát postaviť asi 150 kilometrov ciest a prepojiť diaľnicou Bratislavu s
Košicami.
Úľavy a stimuly pre obce a mestá
18. 2. 2009
Samosprávy, ktoré pre krízu dostanú do rozpočtu menej peňazí, budú môcť presúvať peniaze z minulých rokov alebo z kapitálových investícií na bežnú prevádzku. Po použití týchto peňazí samosprávy nebudú mať povinnosť dodržať vyrovnaný rozpočet.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}Úprava investičných stimulov umožní, že sa firmy k
investičným stimulom dostanú aj pri polovičných investíciách v porovnaní s
doterajšími pravidlami. V najchudobnejších regiónoch môžu podniky získať od
štátu úľavy už pri kúpe majetku od 3,3 milióna eur. Od zmiernenia pravidiel si
ministerstvo hospodárstva sľubuje štyridsať nových projektov a 3,5 tisíca
nových pracovných miest.
Vláda chce naštartovať dopyt po slovenskej produkcii
18. 2. 2009
Zatiaľ nie je rozhodnuté ako. Uvažuje aj o odpustení dane z pridanej hodnoty pri kúpe nového auta, poskytnutí jednorazového príspevku na likvidáciu starého auta, alebo o pridelení dotácie na kúpu nového auta.
Ako by tieto stimuly mohli
ovplyvniť štátny rozpočet zisťuje ministerstvo financií. Výsledky zistení má
ministerstvo predložiť Rade pre hospodársku krízu.
Ďalším z návrhov na prekonanie krízy je aj
možnosť obnovenia paušálnej dane pre živnostníkov, ktorá bola zrušená v rámci
daňovej reformy v roku 2003.