Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho rady

Jeden hlupák je jeden hlupák a dá sa obísť. Dvaja hlupáci sú dvaja hlupáci a dá sa im vyhnúť. Desaťtisíc hlupákov je však historická sila, ktorú treba rešpektovať.

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

Dbaj na to, aby si v živote dosiahol to, čo sa ti páči. V opačnom prípade zistíš, že musíš nájsť záľubu v tom, čo si dosiahol.

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Ak sa človek prestane mať na pozore, môže prísť nielen o živobytie, ale i o život.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

(Murphyho zákony v bájkach)
Kapitola: Murphyho desatoro

5. Ak sa môže pokaziť viacero vecí naraz, tak sa pokazia v najhoršom možnom poradí.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

4. Všetko na svete funguje len preto, aby sa to najnevhodnejšom okamihu mohlo pokaziť.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho inzeráty

Mladý, dynamický notorik hľadá sponzora. Zn.: Vo dvojici sa to ťahá lepšie.

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

(Murphyho zrnká II)
Život je obchod

V živote si človek svoju budúcnosť musí vybrať sám – a je to výber so zaviazanými očami z deravého klobúka. Napriek tomu, čas od času to vyjde...

Rozdiel medzi majstrom a plagiátorom je v tom, že majster má invenciu, zatiaľ čo plagiátor vie len napodobňovať. Preto majstrov treba hľadať so sviečkou.

Dobrý nápad je hodný groš. Za zlý nápad sa, bohužiaľ, platí oveľa viac To vie každý. Čo však vie málokto, je rozpoznať dobrý nápad od zlého. Na to existujú len dve metódy: metóda dobrého nosa a metód pokusov a omylov. Tá prvá je výsadou pár vyvolených, no a druhá zostala pre všetkých ostatných.

(Zrnká úsmevu)

Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov

25. 4. 2022 Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti.
Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času.
Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.

K

Normy, ktoré komplikujú podnikanie

16. 3. 2009 Podľa podnikateľov by mala vláda začať odstraňovať ďalšie prekážky v podnikaní. Niektoré obmedzenia sú podľa podnikateľov často nevykonateľné, prípadne priveľmi nákladné a ohrozujú veľkých i malých podnikateľov.
Patrí k nim napríklad povinnosť každého podnikateľa jedenkrát ročne zmerať únosnosť miery hluku, infrazvuku a vibrácií. Zdrojom hluku a rizikového vlnenia môže byť aj mobilný telefón, ktorý vlastní asi každý podnikateľ a väčšina jeho zamestnancov.
Podľa odborníkov je takáto povinnosť priveľmi nákladná. Najjednoduchšie zmeranie stojí podnikateľa minimálne 165 €, vo väčších podnikoch sa suma za takúto službu vyšplhá na desiatky tisíc eur.
Poslanci preto chcú nepriamou novelou zákona o hluku túto povinnosť zmierniť. Zmena by mala platiť od augusta. Doklad o dodržiavaní únosnej miery hluku či infrazvuku by podľa návrhu novely mali mať iba podnikatelia, ktorí naozaj môžu takýmto spôsobom ohrozovať okolie.
O peniaze oberajú podnikateľov aj ďalšie zákony. Firmy, ktoré zamestnávajú viac ako 19 pracovníkov musia napríklad už tri roky uzatvárať zmluvu s pracovnou zdravotnou službou, ktoráposkytuje zamestnávateľom, ale aj zamestnancom poradenské služby. Samozrejme za adekvátnu odplatu.
Z rovnakého zákona, teda zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vyplýva aj povinnosť zabezpečovať zamestnancovi preventívnu prehliadku. Zmluvný lekár za jedného zamestnanca môže zinkasovať aj sto eur ročne.
Pritom je každý povinný raz za dva roky absolvovať preventívnu prehliadku, ktorú mu plne platí zdravotná poisťovňa.
Ministerstvo zdravotníctva však zatiaľ nepripravuje zmenu uvedenej legislatívy.
(Zdroj: SME)

Elitní zamestnávatelia stále v kríze

16. 3. 2009 Opatrenia elitných firiem na krízu nestačia. Vlna masového prepúšťania bude na Slovensku pokračovať.
Podľa analytikov prídu v najbližších týždňoch a mesiacoch o prácu ďalšie tisíce ľudí. Aktuálne prepúšťanie čakajú v spoločnosti Continental Matador Rubber, kde pripravujú aj skrátenie pracovného úväzku na 30 hodín. Podobne sú na tom zamestnanci (sub)dodávateľov automobiliek SEWS Slovakia, Kromberg& Schubert, ZVL auto, textilky Folytex Stráňany či Strojární Sitno.
Optimistickí nie sú ani lídri slovenského exportu a najväčší domáci zamestnávatelia. Prepúšťanie zamestnancov, skracovanie pracovného času či znižovanie firemných nákladov ešte neznamená, že vyviazli z najhoršieho. Mnohé spoločnosti podstupujú radikálne zoštíhľovacie kúry. Znižujú počty zamestnancov, redukujú  všetky náklady, zoštíhľujú výrobu.
Vysoká otvorenosť slovenskej ekonomiky s vysokým zastúpením automobilového priemyslu a pridružených odvetví sa negatívne odrazila na veľkom množstve firiem. Pokles objednávok zaznamenáva väčšina exportne orientovaných firiem.
(Zdroj: HNONLINE)

Čo pri kúpe nového auta odporúča finančný poradca

16. 3. 2009 Kupovať auto len kvôli šrotovnému ľuďom, ktorí predtým o kúpe neuvažovali neodporúča ani finančný poradca. S peniazmi treba hospodáriť rozumne.
Hotovosť, za ktorú auto kúpite, môže znamenať stratu rezervy. Tá by mohla chýbať v prípade núdze. Platí to aj pre tých, ktorí si na kúpu auta zoberú úver.
Šrotovné je naopak zaujímavé pre tých, ktorí kúpu nového auta plánovali tak či tak. Unáhlené rozhodnutia sa však robiť neoplatí. Investícia do nového automobilu je rýchlo sa znehodnocujúcou investíciou. Pre ľudí s nižšími príjmami môže byť skôr výhodná kúpa dvoj či trojročného ojazdeného auta od dôveryhodného predajcu.
(Zdroj: SME)

Nové auto sa oplatí kúpiť doma

13. 3. 2009 Predajcovia na Slovensku upravili totiž svoje ceny takým spôsobom, že vrátane šrotovného sa stali bezkonkurenčnými. Pre tých, ktorí chcú šrotovné využiť, nemá absolútne žiadny zmysel cestovať za hranice.
Takéto zníženie cien, v niektorých prípadoch až o 20 %, si podľa šéfa spoločnosti, ktorá sa zaoberá dovozom nových áut zo zahraničia, nemôžu dovoliť bez štátnej podpory ani Česko, ani Poľsko, ani Maďarsko a ani Rakúsko. Výsledok porovnávania najpredávanejších malých áut redakciou HN jeho slová potvrdzuje.
Kto doteraz čakal na moment, kedy si zaobstarať nové auto čo najvýhodnejšie, dočkal sa. 
Pri kúpe  Škody Fabia classic s 1,2-litrovým motorom zaplatíte v Poľsku 7 712 eur, v Maďarsku 10 003 eur či v Rakúsku 11 760 eur, u nás v prípade, že si dáte zošrotovať svoje odslúžené vozidlo, miniete 6 669 eur.  Dobrým dôkazom je aj značka Peugeot, ktorá vyrába svoje automobily v Trnave. Za sériový model 207 vo výbave Trendy a s najslabším 1,4-litrovým motorom  zaplatíte  na Slovensku okolo 8 600 eur. Oproti Rakúsku tak ušetríte takmer šesťtisíc eur.
Aj teraz sa nájdu výnimky. Jednou z nich je  pri Žiline vyrábaná Kia Ceed, ktorá vo výbave LX s benzínovým 1,6-litrovým motorom – aj napriek výrazným zľavám a šrotovnému vyjde u nás o niečo viac ako u severného suseda, v Poľsku.  Na Slovensku  po odpočítaní všetkých akcií a bonusov zaplatíte za tento model 10 500 eur, v Poľsku miniete 10 327 eur. Napriek tomu i pri tomto modeli sa cena znížila - so šrotovným o 3 000 a bez šrotovného o 1 500 €.
Pri nákupe áut v zahraničí netreba tiež zabúdať, aká je konečná suma. S dovozom auta totiž súvisia aj ďalšie povinnosti a čakanie na úradoch a pri vybavovaniach, ktoré tiež niečo stoja. Ak auto už vlastní technický preukaz a má najazdených do šesťtisíc kilometrov, musí sa vykonať kontrola originality. Na obvodnom úrade dopravy je potrebné vybaviť slovenský technický preukaz, samozrejme STK, a potom treba ísť ešte aj na políciu. Celý dovoz vás tak môže vyjsť od 300 do 400 eur.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner