Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov
25. 4. 2022
Po novele zákona o organizácii pracovného času v doprave nesmie byť priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca v doprave vrátane nadčasov dlhší ako 48 hodín počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov.
Ak zamestnanec v doprave vykonáva nočnú prácu, priemerný pracovný čas nesmie presiahnuť desať hodín za 24 hodín počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacov. Pri výpočte priemernej dĺžky pracovného času sa vychádza z päťdenného pracovného týždňa. Nočná práca je každá práca vykonávaná v nočnom čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov rozdeliť pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti a po dohode so zamestnancom v doprave najviac na tri časti.
Do pracovného času zamestnanca v doprave sa nezapočítava čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku a čas pracovnej pohotovosti. Čas režijnej cesty sa započítava do pracovného času. Ide o čas potrebný na presun zamestnanca v doprave z jedného určeného miesta výkonu práce na iné určené miesto výkonu práce pred začatím práce, v jej priebehu alebo po skončení práce. V prípade, ak nastane nepredvídateľná okolnosť v doprave, najmä nepriaznivá poveternostná situácia, nehoda alebo iná mimoriadna okolnosť, zamestnávateľ môže predĺžiť pracovný čas až na čas trvania ohrozenia bezpečnosti vozidla alebo plavidla, posádky, cestujúcich alebo prepravovaného nákladu. Ak ide o práce, ktoré nemožno z preukázateľných objektívnych technických alebo organizačných dôvodov prerušiť, musí sa zamestnancovi v doprave aj bez prerušenia prevádzky zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie; tento čas je súčasťou pracovného času.
Problematiku pracovného času podľa konkrétneho druhu dopravy upravuje zákon o pracovnom čase v doprave špeciálne. Podľa schválenej novely napríklad v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu bude môcť denný pracovný čas rušňovodiča dosahovať až maximum 15 hodín.
K
Grécko navrhlo plán privatizácie
4. 6. 2010
Jedným zo spôsobov, ako chce Grécko znížiť rozpočtový schodok, je aj privatizácia.
Vláda predá 49 % v štátnej železničnej spoločnosti OSE a 39 % v prevádzkovateľovi pošty Hellenic Post. Nebude však znižovať svoj podiel v telekomunikačnej firme OTE ani v elektrárenskej spoločnosti PPC. Informovala o tom v stredu grécka vláda.
Tržby veľkoobchodníkov rastú, v ostatných oblastiach však klesajú.
4. 6. 2010
Veľkoobchodné tržby na Slovensku rastú, v apríli už tretí mesiac po sebe a oproti roku 2009 sa zvýšili o 3,9 % na 1,98 miliardy eur .
V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška sa podľa Štatistického úradu SR však medziročne znížili vo všetkých ostatných oblastiach. Najmä pri predaji a oprave motorových vozidiel, kde tržby klesli o takmer pätinu. V reštauráciach sa tržby vo štvrtom mesiaci znížili o 13,7 % na 61,1 milióna eur. V porovnaní s aprílom v roku 2009 sa tržby za ubytovanie znížili o 12 % na 22,8 milióna eur.
Podľa analytikov deficit tento rok vzrastie na 7,4 %
3. 6. 2010
Bratislava - Pokiaľ nedôjde k zásadným opatreniam v oblasti verejných financií, deficit tento rok dosiahne 7,4 % HDP.
Predpovedá to Klub ekonomických analytikov. Oficiálnym cieľom vlády je pritom zníženie schodku na 5,5 % z vlaňajších 6,8 % HDP.
Ministerstvo financií (MF) SR však naďalej trvá na dodržaní stanoveného cieľa 5,5-% deficitu. Pomôcť by tomu malo oživovanie slovenskej ekonomiky, ktorá má v tomto roku aj podľa prognóz medzinárodných inštitúcií patriť medzi najrýchlejšie rastúce v EÚ.
Euro opäť oslabuje
31. 5. 2010
V súčastnosti Euro znovu oslabilo a zmazalo už časť ziskov z predchádzajúceho dňa, kedy mu pomohlo vyhlásenie Číny, že nezníži objem investícií do Európy.
Kurz spoločnej európskej meny v rannom obchodovaní klesol o 0,5 % na 1,2298USD/EUR, pritom počas štvrtka sa hodnota eura zvýšila o 1,5 % na takmer 1,2400 USD/EUR a obchodovanie nakoniec uzatváralo na úrovni 1,2340 USD/EUR.
Za tento mesiac euro oslabilo o viac ako 7 % a pravdepodobne máj uzavrie pod úrovňou 1,2135 USD/EUR.