Prevádzku e-kasy bude aj naďalej zabezpečovať firma Allexis
24. 3. 2023
Ak sa finančná správa s Allexis neskôr nedohodne, FS má plán vybudovať nový systém, ktorý bude transparentne vysúťažený. Podporu prevádzky systému e-kasa pre finančnú správu ešte na jeden rok zabezpečí spoločnosť Allexis. Dôvodom sú pokračujúce rokovania o vyrovnaní majetkových práv k tomuto systému, ako aj potreba neohroziť boj s daňovými únikmi či opäť nezaťažovať podnikateľov, ktorí do nákupu pokladní už investovali svoje finančné prostriedky. Vo štvrtok o tom na pracovnom stretnutí informoval prezident Finančnej správy.
"Zmluva na podporu systému e-kasa končí k 31. marcu 2023 a na základe zmluvy bude prevádzkovať túto službu firma Allexis do 31. marca 2024." Dodatok bude štát stáť 1,2 milióna eur ročne. Ešte na jeden rok tak bude zabezpečená podpora prevádzky a potrebné licencie, aby systém mohol naďalej fungovať. Majetkové práva k systému e-kasa v súčasnosti nepatria štátu, preto FS chce všetky majetkové práva od spoločnosti Allexis získať. Prezident FS dodal, že je to potrebné z dôvodu ďalšieho rozvoja, podpory a transparentnosti tohto systému.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Osobitný odvod
22. 1. 2020
Osobitný odvod vybraných finančných inštitúcií, resp. bánk a pobočiek zahraničných bánk bol zavedený od 1. januára 2012 zákonom č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov. Cieľom tohto návrhu je zabezpečiť, aby bankový sektor primerane prispieval k financovaniu nákladov na riešenie finančných kríz, a aby sa tak odstránilo spoliehanie sa na finančné prostriedky daňovníkov.
Prostriedky osobitného odvodu sú štátnymi finančnými aktívami, kapitoly Všeobecná pokladničná správa a sú účelovo určené na krytie nákladov spojených s riešením finančných kríz v bankovom sektore a na ochranu stability bankového sektora SR, vrátane doplnenia zdrojov Fondu ochrany vkladov potrebných na výdavky z dôvodu výplaty náhrad za nedostupné vklady.
Súčasná sadzba osobitného odvodu je za príslušný kalendárny rok vo výške 0,2 % zo základu pre výpočet osobitného odvodu, ktorým je suma pasív banky, resp. pobočky zahraničnej banky znížená o sumu vlastného imania, ak je jeho hodnota kladná, o hodnotu finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a o hodnotu podriadeného dlhu.
Zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, dochádza k predĺženiu platenia bankového odvodu a úprave sadzby na ďalšie kalendárne roky, aby bola zvýšená finančná kapacita prostriedkov z osobitného odvodu a tým posilnená finančná stabilita a schopnosť riešenia potenciálnych krízových situácií.
Ochrana verejného záujmu
20. 1. 2020
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov bol novelizovaný v roku 2019 dvakrát z dôvodov rozšírenia osobnej pôsobnosti, procesných ustanovení ako aj ďalších príčin a tiež aj v súvislosti s pochybením pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch. Uvedený ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2020.
Pri hodnotení účinnosti dopadov ústavného zákona Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií zaregistroval signalizáciu problémov pri osobnej pôsobnosti ústavného zákona a rozsahových obmedzeniach pri obchodných spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu.
Dôvodom pre príslušnú zmenu v čl. 2 ods. 1 písm. zc) je skutočnosť, že posledná právna úprava rozširuje okruh verejných funkcionárov na celý rad fyzických osôb, čo spôsobuje možnú nefunkčnosť takýchto právnických osôb. Riadna a zodpovedná ochrana verejného záujmu je v prípade obchodných spoločností s majoritnou majetkovou účasťou štátu aj v tom, že štát má plné zastúpenie v orgánoch týchto obchodných spoločností. Extenzívne rozšírene okruhu verejných funkcionárov z radov členov orgánov obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu by mohlo spôsobiť štátu nominačné komplikácie s výsledkom neobsadenia všetkých miest, ktoré mu prislúchajú. Neobsadenie všetkých miest patriacich štátu môže oslabiť ochranu verejného záujmu najmä v prípade obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu, ktoré sú regulovanými subjektmi podľa zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach.
Pošta opäť zdražovala. Za čo si priplatíte? (prehľad)
17. 1. 2020
Aj dobierka je od nového roka drahšia. Kto si dnes objedná napríklad tovar z e-shopu a zvolí si možnosť doručenia na dobierku, pri preberaní balíka bude platiť vyšší poplatok ako tomu bolo v minulom roku.
Slovenská pošta upravovala cenník svojich služieb k 1. januáru 2020, predtým ho naposledy menila vlani 1. júla."Výška poplatkov za dobierku vzrástla v priemere o dvadsať centov, výška poplatkov za dispozičné služby a priečinky narástla v priemere o 85 centov," vyratúva hovorkyňa pošty Eva Rovenská. Viac za dobierku aj dovolenkový servis. Cena za dobierku balíka či doporučeného listu na adresu bola do konca minulého roka 1,50 eura. Od januára je to 1,80 eura. Dobierka, pri ktorej pošle pošta peniaze odosielateľovi na účet, je drahšia o 20 centov. Poplatok sa zvýšil z doterajších 1,10 na 1,30 eura.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Slovenský trh nehnuteľností nasleduje trend vyspelých a zelených budov
17. 1. 2020
Technológie sa dostali medzi top päť faktorov pri rozhodovaní o nájme. Budovy v regióne strednej a východnej Európy (CEE región) aj na Slovensku v technologickej vyspelosti a udržateľnosti neustále napredujú. O aktuálnom stave technologických inovácií a digitálnych riešení v kancelárskych budovách v celom regióne CEE vrátane Slovenska hovorí prieskum Proptech index 2019, ktorý realizovala realitno-poradenská spoločnosť CBRE. Pri rozhodovaní o nájme sú pre nájomcov stále dominujúce faktory ako náklady a lokalita, prvýkrát sa však medzi top päť faktorov dostali aj technológie. V najbližších rokoch je tak možné očakávať vývoj aj v tomto smere.
Zelené budovy musia spĺňať kritériá tzv. certifikačných systémov, medzi tie najrozšírenejšie patria LEED či BREEAM. "Aj u nás na Slovensku sa udržateľná výstavba stáva postupne štandardom. Medzi najčastejšie zelené prvky takýchto budov patrí napríklad separácia odpadu, zelené strechy, vonkajšie žalúzie, chladiace stropy a trámy, pohybové senzory, nízkoprietokové vodovodné batérie, stojany na bicykle či nabíjačky pre elektromobily. To je však, samozrejme, len malá časť zelených prvkov," priblížil vedúci A&T - Office Investor Leasing spoločnosti CBRE Radovan Mihálek. Z prieskumu ďalej vyplýva, že na strane majiteľov administratívnych budov nastala v rámci rozhodovania istá zmena. Medzi najviac rozhodujúcimi faktormi v porovnaní s rokom 2018 sú stále náklady, lokalita a dostupnosť. V roku 2019 sa oproti tomu predošlému stali čoraz viac rozhodujúce aj faktory ako flexibilita možností prenájmu (nárast z 27 % na 61 %) či práve technológie (nárast z 16 % na 30 %).Prieskum zisťoval nielen preferencie majiteľov, ale aj zamestnancov týchto budov. V priemere takmer 50 % respondentov uviedlo, že by technologické riešenia využívali, ak by ich mali k dispozícii. Podľa prieskumu by si zamestnanci najviac priali funkcie ako napríklad inteligentné ovládanie miestnosti či pracovného miesta (46 %), notifikácie o príchode hosťa (44 %) či aktuálny prehľad možností zábavy napríklad v kine či divadle (43 %). Spoločnosť však poukázala aj na to, že priemere len približne 10 % z opýtaných má možnosť takéto funkcie v práci reálne využívať.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)