Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Banky zvyšujú poplatky
29. 11. 2018
Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a ČSOB menia svoje cenníky ku 1. januáru. Banky podľa odborníka dlhodobo zvyšujú poplatky za služby, ktoré vyžadujú človeka, poštu alebo hotovosť. „Je to dlhodobý trend. Banky investujú do elektronizácie služieb. Snažia sa manuálne operácie minimalizovať a práve na toto slúžia zmenené poplatky, myslí si analytik z Finančného kompasu Maroš Ovčarik. Poštová banka a VÚB zvyšovali poplatky už v októbri, pravdepodobne nevyužijú možnosť zmeny v januári.
Podľa Ovčarika, ak klienti nechcú banke zaplatiť viac ako doteraz, mali by si dať pozor na niektoré operácie. Pomôcť môže kontrola výšky mesačného poplatku za balík služieb k bežnému účtu a taktiež aj zloženie balíka. Podľa odborníka, ak banka zvýšila cenu balíka, klient by si mal skontrolovať, či nezaradila niektorú službu, ktorú doteraz využíval, k spoplatneným úkonom. Napríklad vklad hotovosti na pobočke na účet, alebo výber z cudzieho bankomatu. A hlavne by sa mali vyhýbať službám v kamenných prevádzkach.
Firmy dostanú od kontrolórov druhú šancu
28. 11. 2018
Ministerstvo hospodárstva sa rozhodlo zatočiť s jedným z hlavných postrachov podnikateľov. Včera predstavený balíček opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia totiž obsahuje viacero krokov, ktoré majú zjednodušiť a sprehľadniť kontroly.
Ako totiž uviedol šéf rezortu Peter Žiga, zistili, „že podnikatelia majú z týchto kontrol stres, pretože nevedia, čo všetko môže daný úrad kontrolovať“. Obchodná inšpekcia, úrad pre verejné zdravie či veterinárska a potravinárska správa tak majú za úlohu vypracovať akési zoznamy položiek, ktoré budú pri prípadnej návšteve kontrolovať. Vďaka tomu by mali firmy presne vedieť, na čo sa majú pripraviť a nežili by tak v neistote.
Podnikatelia zmenu vítajú, no člen predstavenstva spoločnosti KON-RAD Pavol Konštiak ho síce považuje za potrebné, ale poukázal na to, že je otázne, čo to bude znamenať v praxi. „Je to zatiaľ iba zámer, ktorý je napísaný, ale nie je z toho zrejmé, ako nám to zľahčí prácu pre budúcnosť,“ dodal.
Vypustenie zákonnej lehoty na uzatvorenie zmluvy o poskytnutí dotácie
27. 11. 2018
Včasné uzatvorenie zmluvy o poskytnutí dotácie je v záujme poskytovateľa aj prijímateľa dotácie, preto by mali obe strany konať v obojstrannej súčinnosti, a to bez zbytočného meškania.
Absolútnu neplatnosť zmluvy ex lege v prípade márneho uplynutia lehoty, a to napríklad aj z objektívnych dôvodov na jednej či oboch stranách, sa považuje za neprimerane prísny postih. Zároveň sa vytvárali podmienky na podporu najmenej rozvinutých okresov. Novelou zákona platnou od 1. 1. 2019 sa prihliada k zlepšeniu podmienok pre získanie dotácií pre najmenej rozvinuté regióny, konkrétne kritéria budú stanovované pri príprave jednotlivých výziev, a teda budú závisieť od charakteru výzvy a jej možností či vecného zamerania. Z tohto dôvodu sa MH SR priklonilo len k stanoveniu podmienky začleniť tieto kritéria pri vyhlasovaných výzvach v zmysle predmetného zákona.
Ochrana spotrebiteľa od 1. 1. 2019
26. 11. 2018
Cieľom zákona o ochrane spotrebiteľa je prispieť k vysokej právnej istote tak spotrebiteľov, ako aj podnikateľov, a to ustanovením základných pravidiel postupu pri alternatívnom riešení sporu medzi spotrebiteľom a predávajúcim vyplývajúcim zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiacim so spotrebiteľskou zmluvou pred subjektom alternatívneho riešenia sporov.