Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca

7. 1. 2025 V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S

Ak od vás správca pýta poplatok za ochranu osobných údajov, ohraďte sa

12. 4. 2019 Na zálohových predpisoch pribudla nová položka. Nie však v súlade so zákonom. Bez pár centov jedno euro za spracovanie a uchovávanie osobných údajov. Niekde aj viac.
Na zálohových predpisoch od niektorých správcovských spoločností pribudla v uplynulých mesiacoch nová položka. Nie je však v súlade so zákonom. GDPR je nariadenie, ktoré sa zaoberá spracovaním a uchovávaním osobných údajov. Platnosť nadobudlo v máji minulého roka. Správca však na takýto poplatok nemá nárok. "Jednoznačne nie je v súlade so zákonom, ak správca účtuje poplatok za spracovanie agendy ochrany osobných údajov vlastníkovi," informoval predseda Združenia pre lepšiu správu bytových domov Marek Perdík.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Niektoré nemocnice evidujú oveľa viac výpadkov ezdravia, ako uvádza štát

12. 4. 2019 Lekári negatívne vnímajú, že sa počas výpadkov nedostanú k funcii erecepty. Asociácia nemocníc Slovenska (ANS) eviduje viac výpadkov ezdravia ako Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI), ktoré má systém elektronického zdravotníctva na starosti. ANS to uviedla pre agentúru SITA. Reagovala tak na vyhlásenie NCZI, podľa ktorého mal systém ezdravie od začiatku roka len štyri krátkodobé výpadky.
"Technických výpadkov evidujeme v tomto roku oveľa viac. Iba počas jedného marcového týždňa (od 14. do 20. marca 2019) sme ich zaznamenali päť," uviedla ANS. Každý technický výpadok podľa asociácie výrazne komplikuje prácu zdravotníkov. Najmä v preťaženej ambulantnej sfére to vytvára zbytočný časový tlak na lekárov, ktorí následne môžu ošetriť iba nižší počet pacientov. "Výsledkom je tak nervozita na strane personálu, ako aj pacientov. Spoľahlivosť celého systému musí byť na oveľa vyššej úrovni, inak považujeme daný stav za veľmi problematický,“ zhodnotila ANS. Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP) uviedol, že disponuje približne rovnakými údajmi ako NCZI, teda že od začiatku roku 2019, ale najmä v priebehu marca 2019 došlo k asi štyrom niekoľkohodinovým výpadkom ezdravia. Ambulantní lekári a ich pacienti podľa ZAP negatívne a nekomfortne vnímajú predovšetkým nemožnosť používania funkcionality erecept počas výpadkov ezdravia. "Podľa nám známych informácií sa NCZI snaží aktívne hľadať a odstraňovať príčiny súvisiace s výpadkami ezdravia, ktoré sú pravdepodobne spôsobené preťaženosťou systému v spojitosti s už zastaralou technologickou platformou, na ktorej je ezdravie vyvinuté," informovala výkonná riaditeľka ZAP Zuzana Dolinková. Ambulantní lekári by podľa ZAP privítali, aby čiastkové a nekompaktné opatrenia v odstraňovaní nedostatkov ezdravia čím skôr a v záujme všetkých zainteresovaných nahradilo komplexné riešenie. Systém ezdravie je spustený od 1. januára 2018 s funkciami prístup do systému, evyšetrenie, erecept a elektronická zdravotná knižka. Základným cieľom elektronizácie zdravotníctva je zvýšiť kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, hlavne prostredníctvom zdieľanej zdravotnej dokumentácie medzi jednotlivými zdravotníckymi pracovníkmi.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Extrémne suchá jar začína ničiť úrodu

10. 4. 2019 Zopakujú sa vlaňajšie extrémne suchá aj tento rok? Túto otázku si aktuálne kladú slovenskí poľnohospodári, ktorí hlásia nedostatok zrážok zo všetkých regiónov Slovenska. Na východe Slovenska padlo vo februári len 16 percent zrážok oproti dlhodobému priemeru a vlani práve jarné sucho spôsobilo značné škody na úrode. „Počasie bez zrážok na jednej strane neprerušuje jarné práce na poliach, na druhej strane však porasty ozimín a čerstvo zasiate zrniny čakajú na výdatný dážď, lebo sucho už na ne začína nepriaznivo pôsobiť,“ zhrnula súčasnú situáciu na poliach Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.
Poľnohospodári zároveň naznačili, že ak bude suché počasie pokračovať, vzchádzajúce plodiny budú poškodené. Podľa Slovenského hydrometeorologického ústavu sa extrémne sucho rozširuje z východu na celé územie Slovenska. Potvrdzujú to aj informácie o intenzite sucha dostupné na webovej stránke Intersucho.sk: „Výrazné sucho sa okrem severovýchodu rozšírilo aj na Turci, Považí a Kysuciach. Sucho zasahuje až 40 percent celkovej plochy a mierne sucho je na 28 percentách plochy.“
(Zdroj: hnonline.sk)

Firmy a predajcovia objavujú ľudí vo veku 50 a viac rokov

8. 4. 2019 Ak ide o generáciu päťdesiatnikov a starších, sú marketingoví riaditelia tak trochu vo schizofrenickej situácii. Hoci si takmer všetci myslia, že si táto skupina zákazníkov zaslúži pozornosť, v skutočnosti im ju venuje iba menšia časť z nich. Táto generácia pritom do budúcnosti predstavuje veľkú kúpnu silu. Podiel firiem, ktoré dávajú aspoň časť svojho marketingového rozpočtu na špecifickú reklamu pre túto generáciu, je navyše zanedbateľný. Dosahuje iba šesť percent. Ukazuje to aktuálny prieskum agentúry Ogilvy medzi šéfmi marketingu významných firiem.
Štúdia ukazuje, že marketéri sa staršej generácii venujú spravidla len vtedy, ak majú produkt určený priamo pre nich. Takýto produkt má podľa prieskumu zhruba štvrtina firiem. Ide najmä o lieky, zdravotnícke služby, zájazdy či poistenie. Lenže aj päťdesiatnici a starší nakupujú bežné výrobky, môžu si však dovoliť dať peniaze aj na pôžitkárske veci. Klasickým príkladom, kde sa reklama míňa so skutočnými zákazníkmi, sú automobilky. „Zatiaľ čo väčšina mainstreamových značiek v reklamách cieli na mladých ľudí, prípadne rodiny s malými deťmi, väčšina individuálnych klientov prichádza z generácie 50+,“ hovorí šéf agentúry Ogilvy Ondřej Obluk.
(Zdroj: hnonline.sk)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Xénia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner