Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Bývanie na Slovensku zdraželo takmer dvojciferným tempom
31. 8. 2020
Ceny bývania na Slovensku rástli aj počas najtvrdšej karantény. A kupujúci ani v časoch zmrazeného trhu nedokázali predávajúcich dotlačiť do výrazného zlacňovania.
Podľa najnovších údajov štatistického úradu aj realizačné ceny nehnuteľností, teda tie, za ktoré sa byty a domy v skutočnosti predali, počas druhého štvrťroka narástli medzikvartálne o 0,5 percenta. Vírus tak nedokázal pri uskutočnených transakciách stlačiť ceny na sumy nižšie ako na začiatku roka. Na druhej strane však došlo aspoň k pribrzdeniu reálneho zdražovania. Ponukové sumy totiž v rovnakom čase rástli až o 3,6 percenta.
Výdavky na PHL pri automobile zahrnutom v obchodnom majetku
26. 8. 2020
Ide o úpravu podľa § 19 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov.
Podľa tohto ustanovenia postupujú daňovníci, ktorí používajú v podnikaní
- automobil zaradený v obchodnom majetku,
- prenajatý alebo vypožičaný automobil.
Podľa tohto ustanovenia postupujú aj podnikatelia, ktorí využívajú vlastný nákladný automobil nezaradený v obchodnom majetku. Novelou zákona o dani z príjmov účinnou od 21. 7. 2020 sa zmenil prvý spôsob uplatňovania výdavkov (nákladov) na spotrebované pohonné látky, t. j. spôsob, pri ktorom sa vedie kniha jázd. Vďaka novele si daňovníci môžu uplatni v daňových výdavkoch nadspotrebu PHL vo výške 20 % oproti spotrebe uvedenej v osvedčení o evidencii, v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajoch od výrobcu alebo predajcu. Uplatnenie nadspotreby v daňových výdavkoch je bez povinnosti ďalšieho dokladovania. Zákon o dani z príjmov umožňuje daňovníkovi pri uplatňovaní výdavkov na spotrebované pohonné látky do daňových výdavkov výber jedného z 3 spôsobov, pričom daňovník má sám možnosť rozhodnúť sa pre niektorý z nich.
Dopredaj vozidiel v roku 2021
24. 8. 2020
Obsahom návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke je umožniť povoľovanie tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení nie len na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), kedy boli predaje zasiahnuté korona krízou.
Má sa umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie.
Na vzniknutý stav zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky upozorňovali Európsku komisiu od apríla tohto roka s tým, že bolo žiadané prijať celoeurópske riešenie, ktoré by reagovalo na vzniknuté dopady. Zástupcovia Európskej komisie až 22. 7. 2020 oznámili členským štátom, že Európska komisia neprijme celoeurópske riešenie, pretože jednotlivé členské štáty boli korona krízou zasiahnuté rôzne. Preto si členské štátu majú prijať vlastné vnútroštátne opatrenia, keďže práve oni najlepšie poznajú, aký dopad má korona kríza na predaje vozidiel v jednotlivých štátoch.
Zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky navrhované vnútroštátne opatrenia v Slovenskej republiky konzultovali s Európskou komisiou, ktorá ich schválila ako vhodné opatrenia.
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke
24. 8. 2020
V NRSR sa bude v septembri prerokovávať návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Cieľom návrhu je prijať dve podporné opatrenia pre vozidlá ukončenej série z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19.
Cieľom je umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek na základe nariadenia Komisie (ES) č. 692/2008 ktorým sa vykonáva, mení a dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel a o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel.
Vozidlám ukončenej série pre skladové zásoby je zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vydávané dodatočné povolenie tzv. dopredaj vozidiel, ktorý je časovo obmedzený pre dokončené vozidlá na 12 mesiacov a pre dokončované vozidlá na 18 mesiacov. Na základe prijímaných opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 boli predajne vozidiel zatvorené od 16. 3. 2020 do 22. 4. 2020 a ani v súčasnosti predaje vozidiel nedosahujú hodnoty spred krízy. Ťažké nákladné vozidlá sa predávajú len minimálne a autobusy sa nepredávajú vôbec. Táto situácia spôsobila, že predajcom vozidiel zostali na skladoch vozidlá ukončenej série, ku ktorým nemajú zákazníka a tieto vozidlá nestíhajú včas zaregistrovať. Z tohto dôvodu sa navrhuje prijať opatrenie a predĺžiť platnosti vydaných povolení tzv. dopredajov vozidiel o šesť mesiacov.