Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Opätovné otvorenie účtovných kníh
5. 7. 2021
V účtovníctve vo všeobecnosti platí, že uzavreté účtovné knihy po zostavení účtovnej závierky nemožno otvárať.
Uvedené vyplýva z § 16 ods. 9 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n.p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
Zákon však jednu možnosť opätovného otvorenia účtovných kníh pripúšťa, a to v prípade, že účtovná závierka nebola schválená príslušným orgánom účtovnej jednotky.
Podľa § 16 ods. 10 a 11 zákona o účtovníctve:
• do schválenia účtovnej závierky možno uzavreté účtovné knihy opäť otvoriť v prípade, ak sa má zabezpečiť pravdivý a verný obraz účtovníctva (§ 7);
• ak po schválení účtovnej závierky sa zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (§ 17 ods. 9), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, keď tieto skutočnosti zistila, a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
Na základe uvedených ustanovení zákona o účtovníctve, opätovné otvorenie účtovných kníh závisí teda od toho, či účtovná závierka bola schválená alebo nebola. Účtovné jednotky môžu opätovne otvoriť účtovné knihy len v prípade, že účtovná závierka nebola schválená, aj keď bola do registra účtovných závierok uložená.
Ak účtovná závierka nebola schválená, účtovná jednotka opätovne otvorí účtovné knihy, opraví chybu v účtovníctve a v účtovnej závierke, a znova zostavenú účtovnú závierku ako riadnu uloží do registra účtovných závierok do 15 pracovných dní od schválenia.
Účtovné jednotky po schválení účtovnej závierky nemôžu pristúpiť k opätovnému otvoreniu účtovných kníh a vyhotoviť „opravnú“ alebo „dodatočnú“ účtovnú závierku. Ak účtovná jednotka po schválení účtovnej závierky zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (chyby v účtovníctve alebo v účtovnej závierke), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, kedy tieto skutočnosti zistila a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
K
Slovensko pri revolúcii v elektrine dobieha zameškané
2. 7. 2021
Domácnosť či supermarket so solárnymi panelmi na streche, ale aj administratívna budova alebo energeticky náročný priemyselný komplex. Môžu mať rôzne formy a veľkosti, spája ich však to, že vyrábajú svoju vlastnú zelenú elektrinu a následne ju skladujú či predávajú.
Nazývajú sa aktívnymi odberateľmi, takzvanými prosumermi. Nový pojem k nám prináša transpozícia európskej smernice o podpore obnoviteľných zdrojov. Na zákone teraz pracuje rezort hospodárstva. Kým v niektorých európskych krajinách je už trend prosumera na vyššom leveli, u nás postupujeme opatrnejšie. Aj napriek tomu bude zavedenie aktívneho odberateľa veľkou zmenou.
V
Štátny rozpočet je za prvý polrok v schodku viac ako 3,4 miliardy
2. 7. 2021
Príjmy štátneho rozpočtu za prvý polrok dosiahli 7,584 miliardy eur a výdavky sa vyšplhali na 11,002 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu júna 2021 schodok vo výške 3,418 miliardy eur.
Príjmy štátneho rozpočtu boli oproti rovnakému obdobiu minulého roka vyššie o 1,690 miliardy eur a výdavky štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšili o 1,198 miliardy eur, informovalo o tom vo štvrtok ministerstvo financií.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval 1,325 miliardy eur alebo 26,7 percenta na konečných 6,278 miliardy eur.
V
Nálada v slovenskej ekonomike je najlepšia za takmer štyri roky
30. 6. 2021
„V septembri čakáme nástup tretej vlny a ďalšie zatváranie podnikov. Vyhliadky sú preto skôr negatívne, hotel totiž potrebuje zahraničnú klientelu. Okrem toho nám chýbajú kuchári, čašníci a chyžné,“ posťažoval sa Milan Pros z Loft Hotel Bratislava.
Aj preto v celom segmente služieb v júni po troch mesiacoch rastu klesla nálada. Indikátor dôvery spadol o 2,3 percentuálneho bodu na rovných 25 bodov. „Vývoj indikátora bol ovplyvnený optimistickejšími hodnoteniami podnikateľskej situácie a dopytu za posledné tri mesiace, pričom očakávaný dopyt respondenti hodnotili skôr negatívnejšie,“ píše sa v tlačovej správe Štatistického úradu. Ten jedným dychom dodáva, že aj tak je jeho hodnota päť bodov nad dlhodobým priemerom.
V