Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Rozpočet pre verejnú správu na rok 2014 schválený
13. 12. 2013
Parlament oproti pôvodnému návrhu dodatočne zvýšil napríklad výdavky v kapitole ministerstva školstva.
Rezort zdravotníctva získa na poistné platené štátom viac o 52,4 milióna eur. Výdavky na sociálne služby v kapitole ministerstva práce sa zvyšujú o 10 miliónov eur, rezort dopravy zase získa ďalších 91,8 milióna eur na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Najviac z rozpočtu dostane ministerstvo dopravy, a to 2,257 miliardy eur. Výdavky rezortu práce sú plánované na úrovni 2,111 miliardy eur a ministerstva vnútra v objeme 2,018 miliardy eur. Rezort školstva očakáva výdavky 1,482 miliardy eur, ministerstvo zdravotníctva 1,304 miliardy eur a agrorezort 1,108 miliardy eur.
Nový rozpočet
10. 12. 2013
Od 10. 12. 2013 sa bude opätovne rokovať o schválení rozpočtu pre rok 2014.
Okrem iného sa bude diskutovať o rozpočtoch rôznych inštitúcií, medzi ktoré patrí Sociálna poisťovňa, Fond národného majetku a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Opätovne sa vrátia aj k prerušenej rozprave o poľnohospodárstve a potravinárstve v SROV. Na programe 27. schôdze je pripravený aj návrh Deklarácie o daňovej suverenite v priamych daniach, ktorou by sa malo dosiahnuť, aby si Slovensko rozhodovalo o priamych daniach samo. Teda o tom, akú výšku bude mať daň z príjmu pre ľudí, aké budú firemné dane alebo iné priame poplatky, ktoré s tým súvisia.
Diaľničná známka
10. 12. 2013
Dňa 27. 11. 2013 bol schválený zákon o diaľničnej známke, ktorý zavádza elektronizáciu systému predaja diaľničných nálepiek, a teda elektronickú podobu diaľničnej nálepky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest motorovými vozidlami do 3,5 t.
Cieľom zákona je postupné nahradenie papierovej nálepky jej elektronickou podobou, preto je vhodnejšie nahradiť zaužívaný pojem diaľničná nálepka pojmom „diaľničná známka“.
Kolektívne vyjednávanie
10. 12. 2013
Hlava štátu navrhovala v novele zákona o kolektívnom vyjednávaní, aby sa z možného rozšírenia záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa bez súhlasu zamestnávateľa vylúčil širší okruh zamestnávateľov.
Zákon bol schválený aj napriek týmto pripomienkam. Novela uvedeného zákona bude účinná od 1. januára 2014. Z uvedeného procesu budú vylúčení zamestnávatelia, ktorí majú do 20 zamestnancov, taktiež sa to bude vzťahovať na zamestnávateľa, ktorý má uzatvorenú záväznú podnikovú kolektívnu zmluvu. Podmienkou pri rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa už nebude súhlas zamestnávateľa, na ktorého sa má záväznosť kolektívnej zmluvy rozšíriť.