Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Ceny bývania sú najvyššie od krízy
7. 5. 2018
Predpoklady analytikov o stagnovaní cien za bývanie sa nenaplnili. Uplynulé mesiace tohto roka totiž ukázali, že zdražovanie naďalej pokračuje, a to na celom Slovensku. Ceny nehnuteľností sa tak vyšplhali najvyššie za posledných takmer desať rokov.
Aj keď sa posledný kvartál minulého roka niesol v znamení stagnovania cien až zlacňovania, prvé tri mesiace nového roka ukázali opak. Prvý štvrťrok tohto rErik Vrábeloka v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom totiž priniesli nárast hodnoty nehnuteľností až o 2,6 percenta, teda o 36 eur za štvorcový meter. Ten sa predával za takmer 1 400 eur, čo je najvyššia cena od jari 2009. Podľa analytikov Národnej banky Slovenska stojí za zdražovaním kombinácia mierne zníženej ponuky na trhu s bývaním a pretrvávajúci dopyt. Centrálna banka však vo svojej správe uvádza, že cena už pravdepodobne naráža na strop finančných možností slovenských domácností. Podľa analytičky Poštovej banky Lucie Dovalovej bol rastúci dopyt po nehnuteľnostiach spôsobený blížiacim sa sprísňovaním podmienok na poskytovanie úverov zo strany bankového regulátora. „Bude sa obmedzovať nielen maximálna výšku úveru z hľadiska založenej nehnuteľnosti, ale aj z hľadiska čistého ročného príj
Slovensko zostalo v hre o piatu automobilku
4. 5. 2018
Slovensko má byť v boji o automobilku na východe vo finále. O investíciu čínskej automobilky Zhi Dou súperíme iba my a Rumunsko. Píšu o tom Hospodárske noviny. Výhodou našich konkurentov sú dotácie. Rumunsko totiž ponúka pre možných investorov dotácie až do 50 % investície. V prípade slovenského rezortu hospodárstva ide o podporu do výšky 35 %. Finálne rozhodnutie čínskej automobilky o tom, kde bude nakoniec pôsobiť, má padnúť na jeseň.
O Číňanoch sa hovorí ako o jednom z možných investorov, kvôli ktorým zablokovali pozemky v novom strategickom priemyselnom parku pri Košiciach. V piatok ho schválila vláda. Ak investor príde na východ, štát ich môže vyvlastniť. Minister hospodárstva Peter Žiga zatiaľ tvrdí, že v hre sú piati investori. Podľa denníka by malo ísť aj o automobilku.
V hre aj BMW? Okrem Číňanov sa znovu objavili informácie o BMW. Správy o tom, že by mal záujem o výrobu na našom trhu, boli už pred 6 rokmi. Automobilka ich vždy dementovala. Tentoraz vraj výrobca nehovorí „nie". „Zatiaľ nepadlo finálne rozhodnutie na vytvorenie nového výrobného závodu. BMW Group priebežne zvažuje, ktoré krajiny sú vhodné pre budúcu produkciu. Ak budúci dopyt prekročí dostupnú kapacitu, nemožno vylúčiť možnosť rozšírenia výrobnej siete BMW Group o ďalšiu polohu v dlhodobom horizonte,“ uviedla Hospodárske noviny. hovorkyňa automobilky Sandra Schillmöller. Celková výmera priemyselnej zóny, ktorá sa nachádza v blízkosti košického letiska, bude na úrovni 250 hektárov. Nie je preto vylúčené, že na tento priestor sa zmestí aj viacero firiem. „Ide väčšinou o veľké zahraničné firmy z Európy i Ázie a vytvoria tisícky pracovných miest,“ dodáva Žiga.
Jedenkrát a dosť. Zákon proti byrokracii ušetrí ročne milióny
4. 5. 2018
Zákon proti byrokracii z dielne úradu vicepremiéra pre investície a informatizáciu dnes schválili dva parlamentné výbory. Zmyslom zákona je zrušiť povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra. Novela zákona prináša nové technické riešenie.
„Tento zákon je prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu,“ povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. Dodal, že v roku 2017 občania a podnikatelia na úrady doniesli viac ako milión výpisov*, ktoré si podľa nášho zákona už budú úrady vymieňať medzi sebou. Očakávame ročnú úsporu cca 13 mil. eur, ktorá spočíva v šetrení občanov a podnikateľov na správnych poplatkoch, cestovných nákladoch a čase. V roku 2017 občania a podnikatelia strávili pri získavaní týchto výpisov až 620 000 hodín. Poslanci dvoch výborov NR SR (výboru pre financie a rozpočet a ústavnoprávneho výboru) dnes takmer jednomyseľne naprieč politickým spektrom schválili návrh zákona o opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii). Ide o jeden z najzložitejších zákonov, pretože mení 167 iných zákonov a úrady budú musieť novelizovať aj 68 vyhlášok. Správne fungovanie si vyžaduje aj optimálne technické riešenie: prepojenie so zdrojovými registrami údajov, presun informačného systému CSRÚ (centrálna správa referenčných údajov) do vládneho cloudu a pripravenosť partnerov. „Na začiatku budeme úradom pomáhať v pripájaní systémov, ale následne budeme dohliadať na to, ako si plnia svoje povinnosti. Chceme, aby v deň, kedy zákon vstúpi do účinnosti, bolo technické riešenie vrátane manuálov a prístupov pre používateľov kompletné a nemuseli sme úradom udeľovať pokuty alebo naďalej z ľudí robiť poštárov,“ zdôraznil vicepremiér Raši. Technické riešenie pre odbúranie výpisov sa buduje ako nadstavba centrálneho informačného systému CSRÚ. Je potrebné ho zosúladiť s novým nariadením EÚ o ochrane osobných údajov GDPR, ktoré bude platiť od konca mája tohto roku. „Od 1. septembra bude účinná novela katastrálneho zákona. Aj tú je potrebné zosúladiť s účinnosťou nášho zákona. Keby sme tak neurobili, nebolo by možné sprostredkovať listy vlastníctva s plombou alebo rodným číslom, ktoré úradníci potrebujú pre rozhodovanie v správnom konaní,“ doplnil Raši. Od začiatku septembra Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Už o pár mesiacov, od 1. septembra, by elektronickú podobu mali mať výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019. Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov.
(Zdroj: aktualne.centrum.sk)
Zákon o cestnej premávke
2. 5. 2018
V máji nadobúdajú účinnosť zmeny v cestnej premávke.
Zákon o cestnej premávke upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky, vedenie vozidiel, evidenciu vozidiel a správne delikty za porušenie tohto zákona. Vyhláškou sa upravuje vykonávanie zákona o cestnej premávke.