Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti.
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii. Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti Európskej únie v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel. Európska komisia vykonala hodnotenie fungovania smernice o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti vrátane jej efektívnosti, účinnosti a súdržnosti s ostatnými politikami EÚ. Z hodnotenia vyplynulo, že uvedená smernica funguje celkovo dobre a netreba vykonať zmeny väčšieho rozsahu. Boli však identifikované štyri oblasti, v ktorých by boli vhodné cielené zmeny a to v odškodňovaní poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná, v minimálnych povinných výškach poistného krytia, v kontrole poistenia vozidiel členskými štátmi a v používaní potvrdení o minulých nárokoch na odškodnenie poistených novou poisťovňou. Na základe uvedených zistení bola prijatá nová smernica o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti, ktorej transpozíciu do právneho poriadku Slovenskej republiky má za cieľ zabezpečiť predkladaný návrh zákona.
K
Straty sú enormné, priznáva šéf železníc
9. 6. 2020
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.
Už sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.
Pandémia má vplyv aj na ceny nehnuteľností
9. 6. 2020
Ponukové ceny nehnuteľností si stále držia úroveň. No tie realizačné v apríli zaznamenali ľahké znižovanie. Kríza už poznačila aj ceny nehnuteľností. Svedčia o tom najnovšie dáta, ktoré zverejnila Národná banka Slovenska.
Tie ukazujú, že ľudia reálne kupovali bývanie v apríli o niečo lacnejšie ako v mesiacoch predtým. Predávajúci sa však snažili cenu napriek nižšiemu dopytu udržať. Keď si dnes pozriete inzertné portály, zmeny v cenách oproti minulému obdobiu pravdepodobne nezaregistrujete. Ponukové ceny si stále držia úroveň. Ťažko však zistíte sumy, za ktoré sa dané nehnuteľnosti v skutočnosti predali, čiže takzvané realizačné ceny. A tie v apríli zaznamenali ľahké znižovanie.
Obchody v nedeľu zatvorené
9. 6. 2020
Od vypuknutia koronakrízy ostali obchody v nedeľu zatvorené. Ide o dočasné opatrenie – nedeľa bola označená za sanitárny deň, kedy majú prejsť priestory obchodov dezinfekciou a čistením. S koncom špeciálneho stavu, v ktorom sa momentálne kvôli šíreniu koronavírusu nachádzame, by sa mali obchody v nedeľu opätovne otvoriť.
Začínajú však silnieť hlasy za to, aby obchody zostali v nedeľu zatvorené už natrvalo. Toto riešenie presadzujú aj viacerí koaliční politici. Iní na druhú stranu varujú pred vážnymi dopadmi pre už teraz oslabenú ekonomiku. Na základe zverejnených prieskumov verejnej mienky sa zdá, že za to, aby sa v nedeľu nakupovať nechodilo, je aj väčšina spoločnosti. Ako to však v skutočnosti je, a aké by boli reálne ekonomické dopady budú odborníci diskutovať na online konferencii s názvom „Aký bude účet za nedeľný zákaz predaja“ už v utorok 9. júna 2020 od desiatej hodiny dopoludnia.
Najvýraznejší prepad od znovuzjednotenia
8. 6. 2020
Priemyselná výroba v Nemecku v apríli kvôli koronavírusovej pandémii zaznamenala rekordný prepad. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom klesla o 17,9 percenta, v medziročnom porovnaní potom o 25,3 percenta.
To bol najvýraznejší prepad od znovuzjednotenia krajiny v januári 1991, kedy sa tieto údaje za celé Nemecko začali znova sledovať. Oznámil to dnes spolkový štatistický úrad. Aprílový prepad je výraznejší, než čakali analytici. Tí ho v ankete agentúry Reuters odhadovali na 16 percent.