Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti.
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii. Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti Európskej únie v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel. Európska komisia vykonala hodnotenie fungovania smernice o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti vrátane jej efektívnosti, účinnosti a súdržnosti s ostatnými politikami EÚ. Z hodnotenia vyplynulo, že uvedená smernica funguje celkovo dobre a netreba vykonať zmeny väčšieho rozsahu. Boli však identifikované štyri oblasti, v ktorých by boli vhodné cielené zmeny a to v odškodňovaní poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná, v minimálnych povinných výškach poistného krytia, v kontrole poistenia vozidiel členskými štátmi a v používaní potvrdení o minulých nárokoch na odškodnenie poistených novou poisťovňou. Na základe uvedených zistení bola prijatá nová smernica o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti, ktorej transpozíciu do právneho poriadku Slovenskej republiky má za cieľ zabezpečiť predkladaný návrh zákona.
K
Dopady spoločnej euromeny sú pozitívne
31. 12. 2008
Podľa Európskej komisie (EK) je spoločná euromena veľkým úspechom. Splnila to, čo sa od nej očakávalo.
Za desať rokov sa vytvorilo 16 miliónov pracovných miest, zabezpečila sa väčšia cenová stabilita, nižšie úrokové sadzby a spoločenstvo vstupuje do súčasnej krízy s takou rozpočtovou pozíciou, aká tu dávno nebola.
Európska komisia o tom informovala na svojej internetovej stránke.
Slováci si zamieňajú peniaze aj za české koruny
30. 12. 2008
České zmenárne najmä v pohraničí registrujú v posledných týždňoch zvýšený počet slovenských zákazníkov. Niektorí si vymieňajú slovenskú menu za české koruny, iní za eurá.
České supermarkety sa tiež na príchod slovenského eura
pripravili v predstihu. V niektorých už vyše dva mesiace môžu zákazníci platiť
aj eurami.
Za slovenské koruny je možné u našich susedov
nakupovať až do 10. januára 2009. Výdavok zákazníci dostanú v českých korunách.
ČSOB investovala aj do toxických cenných papierov
30. 12. 2008
Už v októbri toho roku odpísala viac ako 6 miliárd Kč (6,86 miliardy Sk). Jej hovorca tvrdí, že vplyv odpisu na klientov nebude nijaký.
ČSOB je členom belgickej bankovej skupiny KBC. ČSOB je
najvýznamnejšou zahraničnou investíciou tejto skupiny.
Analytik Bank Degroof očakáva, že celá KBC vykáže v
poslednom štvrťroku 2008 významnú stratu. Vo vzťahu investorov k akciám
zmenil odporúčanie "nakupovať" na nižší stupeň "držať".
Pozor na rýchlu jazdu
29. 12. 2008
Cestní piráti, ku ktorým neraz patria aj samotní podnikatelia, či firemní šoféri, by si mali začať dávať už teraz pozor na rýchlu jazdu.
Polícia je vybavená novými laserovými meračmi, ktoré
majú oveľa väčší dosah. Výrazne sa zvýši počet meraní rýchlosti aj na cestách
2. a 3. triedy a v obciach. Radary bude využívať nielen dopravná, ale aj
poriadková polícia.
Od februára sa podľa nového zákona zvyšujú aj pokuty
za prekročenie rýchlosti. Môžu sa vyšplhať až na 800 eur a zákaz šoférovania do troch rokov. Niektorých
šoférov polícia vráti do autoškoly.
Majitelia antiradarov môžu prísť od februára aj o
technický preukaz. Nový zákon akékoľvek antiradary a rušičky zakazuje.