Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti.
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii. Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti Európskej únie v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel. Európska komisia vykonala hodnotenie fungovania smernice o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti vrátane jej efektívnosti, účinnosti a súdržnosti s ostatnými politikami EÚ. Z hodnotenia vyplynulo, že uvedená smernica funguje celkovo dobre a netreba vykonať zmeny väčšieho rozsahu. Boli však identifikované štyri oblasti, v ktorých by boli vhodné cielené zmeny a to v odškodňovaní poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná, v minimálnych povinných výškach poistného krytia, v kontrole poistenia vozidiel členskými štátmi a v používaní potvrdení o minulých nárokoch na odškodnenie poistených novou poisťovňou. Na základe uvedených zistení bola prijatá nová smernica o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti, ktorej transpozíciu do právneho poriadku Slovenskej republiky má za cieľ zabezpečiť predkladaný návrh zákona.
K
V daňových rajoch sídli viac ako 3600 slovenských firiem
11. 2. 2013
Záujem slovenských podnikateľov o daňovú optimalizáciu a zaistenie anonymného vlastníctva prostredníctvom zahraničných firiem bol v minulom roku najväčší za posledných päť rokov.
Počet slovenských spoločností, ktoré majú vlastníka so sídlom v daňovom raji, na konci roku 2012 presiahol 3 600 a medziročne sa zvýšil o 17,8 %. Z daňového raja je aktuálne kontrolovaných 1,78 % firiem registrovaných na Slovensku. Najväčší záujem firmy v minulom roku pritom prejavili o Cyprus a Seychely.
Na Slovensku tankujeme najdrahšie
8. 2. 2013
Slovenská republika má v porovnaní s krajinami V4 a Rakúska najdrahšie benzíny.
Nafta bez daní na Slovensku je v porovnaní s okolitými členskými krajinami najdrahšia. Benzíny bez daní majú vyššiu hodnotu len v Maďarsku. V rámci celej EÚ má Česko druhé najlacnejšie benzíny bez daní, Poľsko je na 3. mieste, Rakúsko je štvrté a Slovensko piate.
Odborári dohodli lepšie platy, ale nie pre všetkých
8. 2. 2013
Energetici, chemici, lesníci, vodohospodári a ľudia spracúvajúci drevo si tento rok na platoch prilepšia.
Z najväčšieho nárastu platu sa môžu tešiť vodohospodári.
O viac ako dve percentá dostanú ľudia v drevospracujúcom priemysle.
Bankám sprísnia poplatky za úverové účty
7. 2. 2013
Pripravovanou novelou zákona o bankách sa sprísni vyberanie poplatkov bankami za vedenie hypotekárnych a iných úverových účtov.
V novele zákona sa bude reagovať aj na vývoj v Európe, ktorý sa týka poplatkov za vedenie úverových účtov. Pripravuje sa formulácia v zákone neumožňujúca bankám od klientov, ktorí majú v bankách vedené úverové účty, žiadať poplatky bez toho, aby nedali svojim klientom nejakú pridanú hodnotu, alebo bez toho, aby s tým klienti súhlasili.