Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
2. 4. 2024
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti.
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii. Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti Európskej únie v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel. Európska komisia vykonala hodnotenie fungovania smernice o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti vrátane jej efektívnosti, účinnosti a súdržnosti s ostatnými politikami EÚ. Z hodnotenia vyplynulo, že uvedená smernica funguje celkovo dobre a netreba vykonať zmeny väčšieho rozsahu. Boli však identifikované štyri oblasti, v ktorých by boli vhodné cielené zmeny a to v odškodňovaní poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná, v minimálnych povinných výškach poistného krytia, v kontrole poistenia vozidiel členskými štátmi a v používaní potvrdení o minulých nárokoch na odškodnenie poistených novou poisťovňou. Na základe uvedených zistení bola prijatá nová smernica o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti, ktorej transpozíciu do právneho poriadku Slovenskej republiky má za cieľ zabezpečiť predkladaný návrh zákona.
K
V počte vyrobených áut na tisíc obyvateľov zvýšilo Slovensko svoj náskok
11. 1. 2016
Na Slovensku bolo v roku 2015 podľa predbežných výsledkov vyrobených viac ako jeden milión automobilov. Automobilový priemysel tak prekonal pomyselnú hranicu, ku ktorej sa blížil s vyrobeným počtom 971 160 vozidiel už v roku 2014, ktorý odborníci hodnotili ako úspešný.
Súčasne slovenský automobilový priemysel potvrdil stabilne silnú pozíciu v domácej ekonomike. Uviedli to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi predstavitelia Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR).
Podiel automobilovej výroby na slovenskom priemysle predstavuje až 44 percent, pričom ďalším pozitívom už niekoľko rokov zostáva svetové prvenstvo Slovenska v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov. V roku 2014 to bolo 179 automobilov, v roku 2015 sa ich počet zvýšil na 184.
Automobilová výroba sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľala 35 percent. Tento priemyselný sektor zamestnával viac ako 80-tisíc ľudí a vrátane indukovaných pracovných miest vytvára pracovné príležitosti pre viac ako 200-tisíc zamestnancov.
zdroj: hnonline.sk
Taliani sa balia, Česi dostanú naše elektrárne
17. 12. 2015
e tu dohoda. Podiel talianskej skupiny Enel v Slovenských elektrárňach prejde už čoskoro do rúk energetického gigantu EPH z portfólia Daniela Křetinského, Patrika Tkáča a súkromných akcionárov zo skupiny J&T. Podľa informácií HN má dôjsť k podpisu zmluvy medzi Enelom a EPH už tento piatok.
O podiel v Slovenských elektrárňach má záujem aj slovenská vláda. Chcela by sa dostať k 17-percentnému balíku akcií. Keďže už dnes Slovensko vlastní 34 percent akcií, získala by v elektrárňach väčšinu. Dosiahnuť to chce prostredníctvom memoranda medzi štátom a Enelom – včera to oznámil premiér Robert Fico po rokovaní vlády. Šéf rezortu hospodárstva Vazil Hudák pritom už dostal od vlády na vyjednávanie zelenú. K detailom o obsahu memoranda sa však včera ministerstvo nevyjadrilo. Fico by chcel vyjednať predkupné právo na kúpu elektrární na šesť mesiacov. Do pol roka by sa tak vláda rozhodla, či akcie odkúpi, alebo prenechá ďalším záujemcom. Stalo by sa tak až po spustení tretieho a štvrtého bloku jadrovej elektrárne v Mochovciach. Tretí blok má byť dokončený koncom roka 2016, štvrtý o rok neskôr.
zdroj: hnonline.sk
Čierne zlato čakajú poklesy, doplatia na to svetové ekonomiky i firmy.
14. 12. 2015
Stále klesajúca cena ropy, ktorá sa drží na takmer sedemročných minimách, ako aj neochota znížiť výrobu zo strany producentov, vedie spoločnosti aj krajiny k núdzovým opatreniam. V hre už totiž sú nielen zisky, ale i samotné prežitie firiem a ekonomík.
rajiny Perzského zálivu na vyrovnanie strát zavádzajú prvýkrát v histórii spotrebiteľské dane, Rusko chce nad cenou ich ropy väčšiu kontrolu. Ropa Brent v piatok poklesla na úroveň 39 dolárov za barel, ešte hlbšie sa prepadla severoamerická WTI. Súčasná cena ropy Brent sa pohybuje okolo 40 dolárov za barel. V piatok sa dokonca dostala tesne pod 39 dolárov, čo je najnižšia úroveň od decembra 2008. Dosiahla tak nové sedemročné minimum.
zdroj: hnonline.sk
Jaguar je realitou, na Slovensku vytvorí tisícky pracovných miest
11. 12. 2015
Ešte pred rokom by to vyzeralo ako správa z roviny sci-fi. Situácia na automobilovom trhu, konkurenčné prostredie v okolitých krajinách i rastúce náklady u nás nedávali veľké predpoklady, aby si nejaká automobilka vybrala práve Slovensko. Všetky teórie a predpoklady sa však ukázali ako bezpredmetné.
Britská automobilka Jaguar Land Rover si na expanziu definitívne vybrala Slovensko. Predstavitelia vlády v piatok podpísali investičnú zmluvu so spoločnosťou Jaguar Land Rover. Veľkosť investície ju zaraďuje medzi najväčšie v histórii samostatného Slovenska. Podľa predbežných odhadov by mala výška investície dosiahnuť 1,5 miliardy eur. Priamo v nitrianskom závode má vzniknúť štyritisíc miest.
zdroj: hnonli.sk