Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho zákony a komentáre

V núdzi poznáš nepriateľa.

Neučte deti pravdovravnosti, nakoniec im to zostane.

Vždy chýba tá vec, ktorú práve najviac potrebuješ.

(Murphyho zrnká II)
Človek a hlúposť

Ani absolútna hlúposť neprinesie automaticky absolútne šťastie.

Nech sa snažíte akokoľvek, to, čo nakoniec dosiahnete, je pochvala od hlupáka a výsmech od múdreho.

Hlúposť je dedičná, môžete ohlúpnuť z vlastných detí.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
O podnikaní a vede - VII. večer

Honosnosť hlavného vchodu je nepriamo úmerná základnej platbyschopnosti firmy.

Hranice možností sa dajú vyskúšať len tak, že sa cez ne prehupnemu do nezmyselnosti.

Dobré riešenie je aplikovateľné prakticky na každý problém.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Dobrý vedúci rozhodne aj z malého množstva údajov.

Skomplikovať veci je jednoduché, ale zjednodušiť ich je náramne zložité.

Je jednoduché priviesť koňa k rieke, ale až potom môžeš povedať, že si niečo dokázal, keď ho presvedčíš, aby preplával na chrbe na druhú stranu.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Prijateľná miera nezamestnanosti je taká, keď ani jeden minister nie je zamestnaný.

Vždy buď pripravený na najhoršie. Ak to príde, nájde ťa pripraveného, ak nepríde, budeš príjemne prekvapený.

Čím viac vecí vlastníš, tým viac si nimi vlastnený.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Povinné poistenie v nezamestnanosti zamestnanca

8. 1. 2025 Povinné poistenie vzniká odo dňa vzniku právneho vzťahu, ktorý zakladá právo na príjem uvedený zákonom a zaniká dňom zániku tohto právneho vzťahu.
Povinné poistenie v nezamestnanosti fyzickej osoby v právnom vzťahu na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti zaniká priznaním starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo dovŕšením dôchodkového veku poberateľa výsluhového dôchodku.
Dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti vzniká odo dňa prihlásenia sa na dobrovoľné poistenie, najskôr odo dňa podania prihlášky a zaniká dňom odhlásenia sa z dobrovoľného poistenia, najskôr odo dňa podania odhlášky. Okrem toho dobrovoľné poistenie zaniká aj odo dňa, v ktorom nie sú splnené podmienky určené zákonom pre dobrovoľné poistenie.
Povinné poistenie v nezamestnanosti sa zo zákona v určitých prípadoch prerušuje, napr. v období, v ktorom zamestnanec čerpá rodičovskú dovolenku, pracovné voľno bez nároku na mzdu, alebo v ktorom má zamestnanec neospravedlnenú neprítomnosť v práci. Presný výpočet, kedy sa zamestnancovi prerušuje povinné poistenie v nezamestnanosti, obsahuje ust. § 26 ods. 1 a 3 zákona o sociálnom poistení.
Poistné na poistenie v nezamestnanosti platí
- zamestnanec vo výške 1 % z vymeriavacieho základu
- zamestnávateľa vo výške 0,5 % z vymeriavacieho základu, ak platí poistné na financovanie podpory a vo výške 1 % z vymeriavacieho základu, ak neplatí poistné na financovanie podpory
- dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti vo výške 2 % z vymeriavacieho základu.
Za podmienok ustanovených zákonom sa z poistenia v nezamestnanosti poskytuje dávka v nezamestnanosti (ust. § 104 až § 108) slúžiaca na zabezpečenie príjmu zamestnanca a dobrovoľne poistenej osoby v nezamestnanosti v dôsledku nezamestnanosti.
Základnou podmienkou nároku na dávku v nezamestnanosti je, aby bol poistenec v posledných štyroch rokoch pred zaradením do evidencie nezamestnaných občanov poistený v nezamestnanosti najmenej dva roky. Je dôležité podotknúť, že spôsob skončenia pracovnoprávneho vzťahu nemá žiadny vplyv na nárok na dávku v nezamestnanosti, jej výšku a ani na dobu poskytovania tejto dávky.
K

Finančná správa upozorňuje kampaňou na povinnosť zaviesť eKasy

14. 10. 2019 Podnikatelia musia začať evidovať tržby elektronickými pokladnicami do konca roka. Finančná správa SR pokračuje v intenzívnom informovaní podnikateľov, ktorí zatiaľ neevidujú tržby v systéme eKasa. Spustila reklamnú kampaň aj na sociálnej sieti, ktorá dopĺňa doterajšie opatrenia, ako napríklad upozornenia, plagáty a letáky dostupné na úradoch a informovanie prostredníctvom médií, informovala v piatok Finančná správa.
Finančná správa spustila reklamu na sociálnej sieti s názvom "je najvyšší čas!" Je to heslo kampane, v ktorej chatbot FS Taxana vyzýva podnikateľov, ktorí ešte stále neevidujú tržby v systéme eKasa, na čo najskoršie pripojenie. "V textovom oznámení upozorňuje podnikateľov na to, že čo najskorším pripojením sa k systému sa vyhnú náporu v posledných dňoch roka. Kapacity servisných technikov zo spoločností, ktoré dodávajú eKasu, môžu byť totiž rezervované na dlhší čas vopred," pripomenula hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR Ivana Skokanová. Podnikatelia musia v eKase evidovať tržby okamžite po jej dodaní výrobcom, dovozcom alebo distribútorom. Reklamná kampaň na sociálnej sieti dopĺňa prechádzajúce opatrenia. Vo štvrtok (10. 10.) rozposlala finančná správa do elektronických schránok na portáli finančnej správy softwarningové upozornenie tým podnikateľom, ktorí ešte neevidujú tržby v systéme eKasa. Na daňových a colných úradoch sú zároveň k dispozícii informačné letáky či plagáty. Tie bude finančná správa distribuovať aj na ďalšie štátne či samosprávne inštitúcie. Podnikatelia musia začať evidovať tržby elektronickými registračnými pokladnicami pripojenými online na systém finančnej správy najneskôr do konca roka. Za nesplnenie tejto povinnosti im hrozia vysoké pokuty. V súčasnosti Finančná správa eviduje 132.552 pripojených elektronických registračných pokladníc z celkového počtu viac ako 200.000.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk )

Poskytovanie dotácii

11. 10. 2019 Cieľom novely zákona o dotáciách je rozšírenie poskytovania dotácií o oblasť podpory používania vozidiel s pohonom na alternatívne palivá.
Ustanovujú sa podmienky poskytnutia dotácie pre oblasť podpory používania vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Cieľom tejto dotácie je podporiť nákup nových vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Určuje sa okruh oprávnených žiadateľov dotácie, ktorými môžu byť FO - nepodnikateľ, FO - podnikateľ, právnická osoba, obec alebo vyšší územný celok a nimi zriadené organizácie. Podmienkou na poskytnutie dotácie je povinnosť žiadateľa prihlásiť vozidlo do evidencie vozidiel podľa osobitného predpisu a prevádzkovanie vozidla najmenej počas štyroch rokov od poskytnutia dotácie. Ustanovuje sa intenzita dotácie, a to najviac vo výške 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla, ak žiadateľ dotácie súčasne vyradí z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia mu nebola už poskytnutá na iné vozidlo, alebo 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla v prípade neuplatnenia podmienky vyradenia vozidla so spaľovacím motorom starším ako 15 rokov z evidencie vozidiel. Vzhľadom na novú oblasť poskytovania dotácií na podporu používania nových vozidiel s pohonom na alternatívne palivá z kapitoly ministerstva, prílohy k žiadosti ustanovujú podmienky predloženia potrebných dokladov na poskytnutie dotácie.

Novela zákona o lesoch

9. 10. 2019 Novela zákona reaguje na poznatky z aplikačnej praxe a požiadavky vlastníkov, obhospodarovateľov lesov, ako aj orgánov štátnej správy lesného hospodárstva s cieľom upraviť podmienky pre cieľavedomú starostlivosť o lesy založenú na systéme administratívneho a odborného riadenia podľa programov starostlivosti o lesy s ohľadom na plnenie ekosystémových služieb pre verejnosť.
Rozsah zmien nemení základnú filozofiu zákona, ale iba spresňuje a upravuje jednotlivé ustanovenia. Novela zákona spresňuje niektoré pojmy a postupy pri uplatňovaní zákona o lesoch a odstraňuje nejasnosti pri jeho aplikácii v praxi. Precizuje problematiku ochrany lesných pozemkov, rieši úpravu postupov pri uplatňovaní hospodárskych spôsobov a to aj s ohľadom na prebiehajúce klimatické zmeny. Novela zároveň precizuje ustanovenia, ktorých potreba úprav vyplynula z doterajšej aplikačnej praxe. Dôležitou oblasťou riešenou v novele zákona je prehodnotenie podmienok vykonávania náhodnej ťažby, pričom sa sprísňuje režim hlásenia vzniku náhodnej ťažby. V prípade, ak odhadnutý objem dreva z náhodnej ťažby počas platnosti programu starostlivosti o lesy presiahne 15 % zásoby porastu uvedenej v opise porastu, je povinnosťou obhospodarovateľa lesa nahlásiť vznik každej náhodnej ťažby orgánu štátnej správy lesného hospodárstva. Touto úpravou sa vytvára predpoklad pre celkové sprísnenie uplatňovania náhodnej ťažby a dôslednejšiu kontrolnú činnosť orgánov štátnej správy lesného hospodárstva a ochrany prírody a krajiny. V nadväznosti na úpravu problematiky náhodnej ťažby a jej nahlasovania sa upravuje spôsob informovania orgánu štátnej správy lesného hospodárstva a zároveň sa definuje termín, kedy najskôr možno náhodnú ťažbu realizovať stanovením dňa, ktorý sa považuje za termín doručenia nahlásenia náhodnej ťažby v prípade nahlásenia prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva. Doplnením tejto možnosti nahlásenia náhodnej ťažby sa sleduje zníženie administratívneho zaťaženia obhospodarovateľa lesa, ako aj vytvorenie podmienok na čo najrýchlejšie vykonanie náhodnej ťažby, ako jedného z opatrení na ochranu lesa. Nielen v tejto oblasti je novela zákona o lesoch spracovaná tak, že v plnom rozsahu rešpektuje požiadavky ochrany prírody vznesené v legislatívnom procese. Ich podmienky sa premietli aj do upravovanej problematiky v oblasti hospodárskej úpravy lesa a to najmä v časti procesu vyhotovovania programov starostlivosti o les a napr. aj do úprav súvisiacich s konaním o zmene programu starostlivosti o les.

Hospodárenie v lesoch

7. 10. 2019 Dôležitou úpravou zákona o lesoch je definovanie tzv. prírode blízkeho hospodárenia v lesoch a úprava všetkých dotknutých ustanovení zákona tak, aby umožňovala uplatňovanie takéhoto hospodárenia v lesoch.
Táto úprava je spracovaná v nadväznosti na prebiehajúcu klimatickú zmenu a potrebu prispôsobiť postupy a spôsoby hospodárenia v lesoch s cieľom zachovania alebo zlepšovania biologickej rozmanitosti, odolnosti, produkčnej a obnovnej schopnosti lesov. Uvedenou novelou zákona sa umožňuje obhospodarovateľom lesa ďalšia možnosť formovania štruktúr lesov s využitím zákonitostí vývoja prirodzených lesných ekosystémov pre ich zachovanie pri prebiehajúcej klimatickej zmene. Novela zákona o lesoch tiež dopĺňa Slovenskú lesnícko-drevársku inšpekciu ako orgán štátnej správy lesného hospodárstva a jej kompetencie, najmä kompetenciu vykonávať štátny dozor v lesoch podľa ustanovení zákona o lesoch. V článku II. je následne upravený zákon o dreve tak, aby doplnil túto úpravu zákona o lesoch v kompetenciách inšpekcie, ktoré sú definované v jeho ustanoveniach. Zároveň sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia týkajúce sa uvádzania dreva a výrobkov z dreva na trh (najmä povinnosti hospodárskych subjektov, obchodníkov a prepravcov) a výkonu dozoru a správneho konania o priestupkoch a iných správnych deliktoch. Tieto úpravy vyplývajú z naliehavých potrieb aplikačnej praxe a u potreby dosiahnutia účelu dozoru
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Edita
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner