Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Dobré sa rýchlo pominie, bieda akoby nemala konca.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

(Murphyho zákony v bájkach)
Prečo máme radi informáciu?

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Žiadna správa nie je natoľko zlá, aby za ňou nemohla prísť ešte horšia.

Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu.

Miesto, z ktorého sa najlepšie kibicuje, je vždy hráčovi za chrbtom.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
O podnikateľoch

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu.

(Murphyho zákonník)
Hlúposti sa medze nekladú

Je zdraviu škodlivé hovoriť iné, ako chcú počuť mocní. Kto chce byť "in" riadi sa vekmi osvedčeným pravidlom: "Kam vietor, tam plášť."

Nesťažuj si, že máš za šéfa poleno, mohol by si dostať workoholika.

Spoza dostatočne veľkého oltára nevidieť somára. Preto nikdy nevieš, komu sa práve klaniaš.

(Murphyho zákony v bájkach)

Potraviny na Slovensku lacnejú

15. 5. 2024 Tento trend by mohol pokračovať, predpovedajú analytici. Lacnejšie o minimálne desať percent sú rastlinné oleje, múka, vajcia i čerstvá a chladená zelenina. Veľká časť potravín na Slovensku postupne lacnie. Do konca marca tohto roka zlacnelo oproti minulému roku 40 percent kategórií potravín, čo je viac ako priemer Európskej únie. Trend zlacňovania potravín by mohol pokračovať. Zhodnotili to analytici Národnej banky Slovenska (NBS) Michal Marenčák a Rastislav Čársky v blogu o vývoji cien potravín. "Dobrou správou je, že veľká časť potravín u nás už lacnie. Na Slovensku narástli ceny od júna 2021 do marca 2023 o takmer 40 percent, pričom za posledný rok sa rast spomalil na 0,6 percenta. Nie je to ešte celkový pokles cien potravín, no do konca marca už zlacnelo medziročne 40 percent kategórií potravín. To je viac ako priemer Európskej únie," priblížili analytici NBS.
Ceny v Európe sú podľa analytikov NBS synchronizované. Jedlé oleje, maslo či mliečne produkty sú lacnejú naprieč celou Európou, je to spôsobené poklesom cien relevantných agrokomodít a poľnohospodárskych produktov na svetových trhoch.
Trend zlacňovania potravín by mohol aj naďalej pretrvávať. Podľa analytikov by ceny potravín už nemuseli rásť, keďže začali klesať náklady poľnohospodárov v EÚ. "Odráža to aj desaťpercentný medziročný pokles farmárskych a veľkoobchodných cien. Rovnako ceny hnojív, ako významný náklad v poľnohospodárskej výrobe, medziročne klesli o 40 percent. Výrazne sa zmiernil aj rast výrobných cien potravín a nižšie náklady sa prenášajú aj do spotrebiteľských cien," zhodnotili analytici Národnej banky Slovenska.
Doplnili, že takzvané momentum inflácie potravín, teda pohľad na trojmesačnú, sezónne očistenú infláciu v eurozóne, sa znížilo z dvojciferných úrovní na takmer jedno percento. "Spomaľuje sa aj na Slovensku a s ohľadom na doterajší výrazný nárast potravinárskych cien existuje priestor na pokračujúcu stabilizáciu," priblížili analytici.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Lízing pri šrotovnom nie je úplne vylúčený

11. 3. 2009 Nárok na štátnu dotáciu majú aj tí motoristi, ktorí si nechali auto zlikvidovať už deviateho marca, napriek tomu, že niektoré administratívne detaily sa doťahovali až 10. marca.
Predaj áut sa môže rozbehnúť až po podpísaní príslušných zmlúv, tak ako je to deklarované vo výnose. Výnos ministerstva o vyplácaní  šrotovného nepodporuje lízing. Vyžaduje priamy vzťah medzi tou osobou, ktorá nové auto kupuje a stane sa jeho majiteľom a tou, ktorá dala zošrotovať staré. Ak si však lízingové spoločnosti svoje podmienky dokážu upraviť tak, aby majiteľom nového auta už od začiatku lízingu bol motorista (teraz sa ním stáva až po splatení lízingu), šrotovné by sa mohlo využívať aj v tomto prípade.  Asociácia lízingových  spoločností bude ešte s ministerstvom o šrotovnom rokovať.
(Zdroj: HNONLINE)

Pokles výroby na Slovensku

10. 3. 2009 Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií. Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov.  V januári sa výrazne znížila aj stavebná produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe. Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
(Zdroj: SME)

Rada na prekonanie krízy

9. 3. 2009 Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.

Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna. Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové,  ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu  na spotrebiteľovi. Musia sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové, ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú ponuku. V minulosti prevládajúci  trend, že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy, keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v kreativite.  Nové nápady nemusia vždy byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je dôvod  meniť ho a uvádzať nový.  Meniť produkt treba len  v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr, ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov, aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby spoja, stane sa firma  pre svojich spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich  vo väčšej miere predávať konečným spotrebiteľom.
(Zdroj: HNONLINE)

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Edita
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner