Potraviny na Slovensku lacnejú
15. 5. 2024
Tento trend by mohol pokračovať, predpovedajú analytici. Lacnejšie o minimálne desať percent sú rastlinné oleje, múka, vajcia i čerstvá a chladená zelenina. Veľká časť potravín na Slovensku postupne lacnie. Do konca marca tohto roka zlacnelo oproti minulému roku 40 percent kategórií potravín, čo je viac ako priemer Európskej únie. Trend zlacňovania potravín by mohol pokračovať. Zhodnotili to analytici Národnej banky Slovenska (NBS) Michal Marenčák a Rastislav Čársky v blogu o vývoji cien potravín. "Dobrou správou je, že veľká časť potravín u nás už lacnie. Na Slovensku narástli ceny od júna 2021 do marca 2023 o takmer 40 percent, pričom za posledný rok sa rast spomalil na 0,6 percenta. Nie je to ešte celkový pokles cien potravín, no do konca marca už zlacnelo medziročne 40 percent kategórií potravín. To je viac ako priemer Európskej únie," priblížili analytici NBS.
Ceny v Európe sú podľa analytikov NBS synchronizované. Jedlé oleje, maslo či mliečne produkty sú lacnejú naprieč celou Európou, je to spôsobené poklesom cien relevantných agrokomodít a poľnohospodárskych produktov na svetových trhoch.
Trend zlacňovania potravín by mohol aj naďalej pretrvávať. Podľa analytikov by ceny potravín už nemuseli rásť, keďže začali klesať náklady poľnohospodárov v EÚ. "Odráža to aj desaťpercentný medziročný pokles farmárskych a veľkoobchodných cien. Rovnako ceny hnojív, ako významný náklad v poľnohospodárskej výrobe, medziročne klesli o 40 percent. Výrazne sa zmiernil aj rast výrobných cien potravín a nižšie náklady sa prenášajú aj do spotrebiteľských cien," zhodnotili analytici Národnej banky Slovenska.
Doplnili, že takzvané momentum inflácie potravín, teda pohľad na trojmesačnú, sezónne očistenú infláciu v eurozóne, sa znížilo z dvojciferných úrovní na takmer jedno percento. "Spomaľuje sa aj na Slovensku a s ohľadom na doterajší výrazný nárast potravinárskych cien existuje priestor na pokračujúcu stabilizáciu," priblížili analytici.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Black Friday zarába obchodníkom čoraz viac
24. 11. 2017
Čoraz populárnejším piatkom „Black Friday“ sa začína predvianočný nákupný maratón, počas ktorého sa zľavy v obchodoch šplhajú na maximá. Záujem o čierny piatok z roka na rok stúpa a predajcovia sa doslova predbiehajú v boji o kupujúcich. Niektorí ponúkajú oproti pôvodným aj ceny nižšie o 80 percent. No i v tomto prípade platí staré známe heslo, že čo sa blyští, nemusí byť zlato. Nie všetky ponúkané zľavy sú také výrazné, ako sa zdajú.
Predávajúci zaznamenávajú každoročné zvýšenie záujmu o Black Friday zo strany nakupujúcich. „Zatiaľ čo vlani sa do tejto akcie zapojili najmä predajne s elektronikou, tento rok sa k nim pridali aj módne a kozmetické značky a ďalšie pribúdajú. Slováci stále citlivo reagujú aj na zľavy, preto očakávame počas víkendu zvýšenú návštevnosť,“ konštatuje Katarína Michaliaková, marketingová manažérka nákupného centra Avion.
„V minulosti sme sa na akciu Black Friday nezameriavali, tento rok robíme prvý raz samostatnú cielenú kampaň. Naše skúsenosti z minulých rokov hovoria, že takéto krátkodobé akcie využívajú zákazníci na nákup drahších kusov oblečenia,“ vysvetľuje Jana Oleničová, marketingová riaditeľka Exisport.
Ďalšie investície v automobilovom priemysle
22. 11. 2017
Štyria výrobcovia komponentov pre automobilový priemysel plánujú na Slovensku investovať dohromady 65,1 milióna eur do rozšírenia existujúcej výroby súčiastok alebo do postavenia nového závodu. Vyplýva to z údajov Ministerstva hospodárstva, ktoré pripravilo návrh na udelenie investičných stimulov spomínaným podnikom.
Prostredníctvom investičných projektov by firmy mali v rôznych regiónoch krajiny vytvoriť celkovo 1097 nových pracovných miest. Investície ohlásili v čase rekordne nízkej nezamestnanosti, ktorá v októbri len tesne presiahla hranicu šiestich percent. Najväčším zo spomínaných zámerov je investícia podniku Dongil Rubber Belt Slovakia z juhokórejskej skupiny DRB holding, ktorý chce na rozšírenie výroby gumových tesnení vo svojej továrni na západnom Slovenskom vynaložiť 19,17 milióna eur. Firma, ktorá už v minulosti dostala stimuly od vlády, dodáva svoje výrobky slovenských továrni automobilky Kia Motors. Novú produkciu plánuje vyvážať do Ruska.
Zmena zákona o ERP
21. 11. 2017
Pri evidencii tržieb v hotovosti sa môže podnikateľ rozhodnúť, či bude používať elektronickú registračnú pokladnicu, alebo virtuálnu registračnú pokladnicu.
Nie každý podnikateľ ale nie je pri predaji tovaru a poskytovaní služieb uvedených v prílohe zákona povinný používania pokladnice. Zákon o ERP, ustanovuje výnimky z používania registračnej pokladnice. Od 1. 1. 2018 zostali výnimky z používania pokladnice zachované, okrem používania registračnej pokladnice podnikateľom, ktorý je ZŤP, kde došlo k zmene.
Podľa § 3 ods. 2 zákona o ERP, platného od roku 2018 rovnako občan, ktorý je zdravotne ťažko postihnutý a v rámci svojej podnikateľskej činnosti predáva tovar alebo poskytuje služby ustanovené v prílohe č. 1 zákona o ERP, nie je povinný prijaté tržby evidovať na pokladnici.
Neplatí to ale v prípade, ak v prevádzke podnikateľa prijíma tržbu nie samotný podnikateľ ZŤP, ale niektorý z jeho zamestnancov, alebo jeho rodinný príslušník. V danom prípade má táto osoba zákonnú povinnosť evidencie tržieb prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice.
Nový spôsob elektronickej komunikácie podnikateľov
21. 11. 2017
Povinnosť doručovať podania elektronicky sa po novom rozširuje pre fyzické osoby aj pre právnické osoby zapísané v obchodnom registri, t.j. osoby, ktoré majú právnu subjektivitu.
Podľa ustanovenia § 14 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony platného od 1. 1. 2018 sa zavádza pre podnikateľov povinnosť elektronického doručovania.
Organizačná zložka zahraničnej osoby zapísaná v obchodnom registri takúto právnu subjektivitu v SR nemá. Podľa súčasnej právnej úpravy takáto organizačná zložka zahraničnej osoby nemá povinnosť doručovať podania elektronicky a nebude mať ani po 1. 1. 2018 po účinnosti novely daňového poriadku.
Napr. pre občianske združenia a neziskové organizácie bude aj po termíne 1. 1. 2018 elektronická komunikácia dobrovoľná, nakoľko nie sú zapísané v obchodnom registri. Rovnako ani pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou nebudú povinné po 1. 1. 2018 komunikovať s FS elektronicky, nakoľko nie sú zapísané v obchodnom registri.
V prípade, že napr. právnická osoba zapísaná v obchodnom registri podá po 1. 1. 2018 daňové priznanie z dani motorových vozidiel (štruktúrované tlačivo) v papierovej forme správca dane na takéto podanie nebude prihliadať a uloží daňovému subjektu pokutu za nepodanie daňového priznania v lehote podľa § 155 daňového poriadku.