Poľnohospodári utrpeli škody za desiatky miliónov eur
18. 7. 2024
Slovenskí poľnohospodári odhadli škody na tohtoročnej úrode spôsobené hrabošom poľným a prívalovými dažďami dohromady najmenej na 35 miliónov eur. Uvítali by zmeny existujúcich pravidiel, aby mohli účinnejšie zasiahnuť proti hrabošom. Novinárom to povedali zástupcovia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK).
"Hraboš nás nepríjemne prekvapil. Nečakali sme, že to môže dopadnúť až tak katastrofálne. Zima bola veľmi mierna. Prívalové dažde nám zdecimovali úrodu, ale nory to nevykúrilo, hlodavec prežil," uviedol šéf SPPK Andrej Gajdoš.
Odhadované škody 13,5 milióna eur spôsobené hrabošmi budú podľa Gajdoša v skutočnosti vyššie, pretože všetci farmári nie sú členmi SPPK alebo sa nezapojili do prieskumu. Hlodavec poškodil hlavne repku, jačmeň, pšenicu a kukuricu. Premnoženie hraboša zdôvodnila SPPK prísnymi pravidlami ohľadom zelených pásov a úhorov, ktoré v krajine tvoria 80-tisíc hektárov a ktoré farmári vytvárajú v súčasnom sedemročnom období únijnej poľnohospodárskej politiky, aby získali vyššie dotácie. Poľnohospodári uviedli, že by uvítali možnosť vstupovať do zelených pásov, kde sa hlodavec rozmnožuje, alebo tieto plochy obhospodarovať či meniť ich umiestnenie.
Prívalové dažde podľa Gajdoša spôsobili slovenským farmárom škody za 21,7 milióna eur, a to na ploche 37-tisíc hektárov. Napríklad hlavné druhy obilnín slovenskí poľnohospodári tento rok pestovali na 506 900 hektároch a podľa prvého odhadu slovenského štatistického úradu úroda klesne proti vlaňajšku dvojciferne. Dôvodom prepadu je menšia osiata plocha a nižšie hektárové výnosy.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Pojem „elektronický dokument“
7. 1. 2019
Tento pojem je nepriamo vymedzený v § 32 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého je elektronickým dokumentom písomnosť správcu dane doručovaný elektronickými prostriedkami.
Správca dane doručuje elektronický dokument osobe podľa § 14 daňového poriadku a daňovému subjektu, ktorý o to požiada, pričom daňový poriadok špecificky neustanovuje formálne a ani obsahové náležitosti takejto žiadosti, preto platí všeobecná právna úprava. Elektronický dokument sa doručuje do elektronickej osobnej schránky osoby. Elektronický dokument zaslaný do elektronickej osobnej schránky je doručený okamihom, keď osoba, ktorej je adresovaný s prístupom do elektronickej osobnej schránky prijme uvedený dokument. Ak osoba uvedená v odseku 3 neprijme elektronický dokument do 15 dní odo dňa jeho zaslania do elektronickej osobnej schránky, považuje sa tento elektronický dokument za doručený posledným dňom tejto lehoty, aj keď sa osoba uvedená v odseku 3 o doručení nedozvedela. Elektronické doručovanie sa považuje za doručenie do vlastných rúk. Pokiaľ si daňový subjekt nevšimne, že mu správca dane zaslal do elektronickej schránky napríklad prvostupňové meritórne rozhodnutie v daňovom konaní, tak v tom prípade mu môže uplynúť lehota na podanie odvolania uvedená v § 72 ods. 3 daňového poriadku a toto rozhodnutie sa vďaka tomu stane právoplatným a vykonateľným.
Hypotéky na Slovensku zlacneli
4. 1. 2019
Hypotéky pokračovali v nepatrnom zlacňovaní. Aktuálne zverejnené čísla naznačili, že Slováci si v novembri požičali za 1,34 percenta, čo je nové historické minimum. V poslednom období neevidujeme znižovanie základných sadzieb zo strany bánk, reaguje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik.
„K zníženiu priemerných sadzieb mohlo dôjsť napríklad z dôvodu, že banky poskytovali na výnimky nižšie sadzby oproti základným sadzbám, ktoré vyhlasujú,“ zamýšľa sa. Analytik odboru ekonomických a menových analýz NBS Ján Beka tiež upozorňuje, že bežný žiadateľ si zmeny ani nemusí všimnúť. „Hovoríme nie o desatinových posunoch, ale skôr o stotinových.“ Nepatrné znižovanie sadzieb vidíme prakticky každý mesiac, medziročne išlo o pokles na úrovni 0,24 percentuálneho bodu. Podnetom na okamžité otočenie trendu nemusí byť ani decembrové zastavenie kvantitatívneho uvoľňovania zo strany ECB. Dôležitejšia bude až zmena sadzieb, ktoré by však podľa Maria Draghiho mali ostať na rekordných minimách do konca leta.
Suma výsledku hospodárenia
2. 1. 2019
Sadzba odvodu pre regulovanú osobu je 0,00726. Odvod sa vypočíta ako súčin sadzby odvodu a základu odvodu.
Aj na základe § 12 ods. 1 zákona o osobitnom odvode z podnikania je možné konštatovať, že ustanovenia daňového poriadku sa primerane použijú aj na správu osobitného odvodu z podnikania, teda uvedená oblasť súvisí so správou daní a poplatkov, predovšetkým pri vyrubení, zúčtovaní a spôsobu platenia tohto špecifického odvodu z podnikania. Určitou aktuálnou zmenou daňového poriadku, ktorá bola vykonaná poslednou jeho novelou, ktorú predstavoval zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), ktorý menil aj daňový poriadok.
Uvedená podstatná zmena súvisí s tým, že elektronický dokument musí byť autorizovaný podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
Dochádza k zmene pri zverejňovaní zoznamov finančných inštitúcií
1. 1. 2019
Finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle zverejňuje zoznam vybraných finančných inštitúcií, a to do konca prvého štvrťroka kalendárneho roka za predchádzajúci kalendárny rok na základe evidencie úhrad osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií.
V zozname sa uvedie obchodné meno alebo názov vybranej finančnej inštitúcie, jej sídlo, identifikačné číslo organizácie, ak jej bolo pridelené, daňové identifikačné číslo, ak jej bolo pridelené a výška uhradeného osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií za príslušný kalendárny rok.
V súvislosti s uvedenou zmenou je potrebné zohľadňovať osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého tento zákon upravuje jednak povinnosť platenia osobitného odvodu bankou alebo pobočkou zahraničnej banky, výšku a spôsob platenia odvodu a taktiež správu odvodu.
Podľa zákona o osobitnom odvode je základom pre výpočet odvodu suma pasív banky vykazovaných v súvahe znížená o sumu vlastného imania, ak je jeho hodnota kladná, o hodnotu finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a o hodnotu podriadeného dlhu podľa osobitného predpisu, ktorým je § 2 písm. a) opatrenia Národnej banky Slovenska z 13. marca 2007 č. 4/2007 o vlastných zdrojoch financovania bánk a požiadavkách na vlastné zdroje financovania bánk a o vlastných zdrojoch financovania obchodníkov s cennými papiermi a požiadavkách na vlastné zdroje financovania obchodníkov s cennými papiermi (oznámenie č. 121/2007 Z. z.).