Poľnohospodári utrpeli škody za desiatky miliónov eur
18. 7. 2024
Slovenskí poľnohospodári odhadli škody na tohtoročnej úrode spôsobené hrabošom poľným a prívalovými dažďami dohromady najmenej na 35 miliónov eur. Uvítali by zmeny existujúcich pravidiel, aby mohli účinnejšie zasiahnuť proti hrabošom. Novinárom to povedali zástupcovia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK).
"Hraboš nás nepríjemne prekvapil. Nečakali sme, že to môže dopadnúť až tak katastrofálne. Zima bola veľmi mierna. Prívalové dažde nám zdecimovali úrodu, ale nory to nevykúrilo, hlodavec prežil," uviedol šéf SPPK Andrej Gajdoš.
Odhadované škody 13,5 milióna eur spôsobené hrabošmi budú podľa Gajdoša v skutočnosti vyššie, pretože všetci farmári nie sú členmi SPPK alebo sa nezapojili do prieskumu. Hlodavec poškodil hlavne repku, jačmeň, pšenicu a kukuricu. Premnoženie hraboša zdôvodnila SPPK prísnymi pravidlami ohľadom zelených pásov a úhorov, ktoré v krajine tvoria 80-tisíc hektárov a ktoré farmári vytvárajú v súčasnom sedemročnom období únijnej poľnohospodárskej politiky, aby získali vyššie dotácie. Poľnohospodári uviedli, že by uvítali možnosť vstupovať do zelených pásov, kde sa hlodavec rozmnožuje, alebo tieto plochy obhospodarovať či meniť ich umiestnenie.
Prívalové dažde podľa Gajdoša spôsobili slovenským farmárom škody za 21,7 milióna eur, a to na ploche 37-tisíc hektárov. Napríklad hlavné druhy obilnín slovenskí poľnohospodári tento rok pestovali na 506 900 hektároch a podľa prvého odhadu slovenského štatistického úradu úroda klesne proti vlaňajšku dvojciferne. Dôvodom prepadu je menšia osiata plocha a nižšie hektárové výnosy.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zmena Ústavy SR je v druhom čítaní
31. 3. 2014
Novinky v justícii a prenos definície manželstva ako jedinečného zväzku jedného muža a jednej ženy zo zákona o rodine do Ústavy SR prešli do druhého čítania.
Podľa novely sa má zrušiť trestnoprávna imunita sudcov, o ich vydaní na stíhanie teda viac nebude rozhodovať Ústavný súd SR. Jeho súhlas však bude naďalej potrebný pri návrhu na vzatie sudcu do väzby. Podobne ako poslancom ostane sudcom imunita na ich rozhodovaciu činnosť. Novela ústavy tiež oddeľuje funkcie predsedu Najvyššieho súdu SR a šéfa Súdnej rady SR. Predseda Súdnej rady bude mať kompetenciu napadnúť na Ústavnom súde zákony týkajúce sa výkonu súdnictva. Šéfa Súdnej rady má voliť rada samotná spomedzi svojich členov. Novinkou má byť, že prezident SR príde o možnosť menovať troch členov Súdnej rady a o zložení tohto orgánu tak budú rozhodovať okrem sudcov už len vláda a parlament. Počet členov Súdnej rady sa má znížiť zo súčasných 18 na 16. Doteraz osem členov rady volili sudcovia a po troch prezident, parlament a vláda. Ďalším členom Súdnej rady bol jej predseda, ktorým sa automaticky stal šéf Najvyššieho súdu SR. Po novom majú osem členov rady voliť sudcovia a parlament a vláda po štyroch. Novinkou tiež má byť, že za člena Súdnej rady bude možné vymenovať aj ministra. Ústava SR sa má zároveň rozšíriť o dve vety: „Manželstvo je jedinečným zväzkom jedného muža a jednej ženy. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru“. Ústava SR v súčasnosti o manželstve hovorí: „Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona. Zaručuje sa osobitná ochrana detí a mladistvých.“
Nie všetci podnikatelia sú povinní vydať bloček
9. 3. 2014
Povinnosť vydať zákazníkovi pri predaji tovaru alebo služby bloček z registračnej pokladnice nemajú zo zákona všetci podnikatelia.
Podnikateľ ktorý vykonáva činnosť, ktorá nie je v prílohe zákona, nemusí za prijatú hotovosť vystaviť pokladničný doklad, môže použiť napríklad príjmový pokladničný doklad. Elektronickú registračnú pokladnicu môže mať dobrovoľne. Registračnú pokladnicu nie je povinný používať ani ten podnikateľ, ktorý podniká v oblasti ubytovacích služieb, lekárskych, zubárskych a notárskych služieb. Nepotrebuje ju ani predajca vstupeniek, poskytovateľ prepravných služieb, napríklad taxikár, rovnako ako predajca remeselníckych výrobkov, ak jeho činnosť podlieha autorskému právu. Povinnosť evidovať tržbu v pokladnici sa nevzťahuje ani na prenájom nehnuteľností, prevádzkovanie výherných hracích automatov či služby technickej kontroly. Oslobodení sú od nej aj držitelia preukazu občana zdravotne ťažko postihnutého.
Zvýšenie komfortu pri platení správnych a súdnych poplatkov
9. 3. 2014
Nový systém úhrady správnych a súdnych poplatkov prostredníctvom tzv. elektronických kolkov prináša zásadnú zmenu v platení týchto poplatkov.
Zámerom je zvýšiť komfort občanov a firiem pri platení správnych a súdnych poplatkov, zjednodušiť a sprehľadniť celý systém a zvýšiť kvalitu finančného riadenia príjmov štátu. V rámci nového systému budú napríklad existovať viaceré možnosti platieb, teda bude možné platiť poplatky aj bezhotovostne. Centrálny platobný systém eKolok nahradí súčasnú formu platenia poplatkov papierovými kolkovými známkami postupne v priebehu roka 2014. Pôjde o jeden z najmodernejších systémov platenia poplatkov v Európe. Ministerstvo financií SR vyhlási obstarávanie na poskytovanie služieb centrálnej evidencie, zúčtovania a vrátenia poplatkov a na prevádzkovanie nového centrálneho systému pre platby poplatkov (eKolok). Prevádzkovateľ systému bude zabezpečovať výber, evidenciu, zúčtovanie a vracanie správnych a súdnych poplatkov prostredníctvom elektronického systému eKolok a plniť ďalšie úlohy vyplývajúce zo zmluvy. Podľa zákona o verejnom obstarávaní je nevyhnutné ku každej zmluve s finančným plnením realizovať verejné obstarávanie, ak sa na danú situáciu nevzťahuje zákonná výnimka. Zároveň však podľa zákona o správnych poplatkoch a zákona o súdnych poplatkoch môže byť prevádzkovateľom nového systému eKolok iba spoločnosť so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, keďže výnos z týchto poplatkov je príjmom štátneho rozpočtu. A súčasne je podľa zákona splnomocnený zabezpečovať prevádzku systému len ten subjekt, ktorý doposiaľ vykonával distribúciu a predaj papierových kolkových známok. Zmluva bude uzatvorená na dobu desiatich rokov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy.
Príspevok na podnikanie pre nezamestnaných
26. 2. 2014
Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť patrí k najviac využívaným a zároveň najviac úspešným spomedzi aktívnych opatrení na trhu práce.
V najbližšom období sa predpokladá zvýšený záujem o uvedený príspevok. Nezamestnaní, evidovaní na úradoch práce, môžu dostať od štátu príspevok na začatie podnikania. Výška tohto príspevku závisí od celkovej ceny práce, typu regiónu a od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v okrese, v ktorom uchádzač bude vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť. Od mája roku 2013 boli podmienky pre pridelenie príspevku zmiernené Nie je už potrebné absolvovanie prípravy na začatie prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti. Zmeny boli podľa neho motivované skúsenosťami z predchádzajúcich rokov a boli prijaté kvôli vyššej adresnosti a efektívnejšiemu využívaniu príspevku. Príspevok sa poskytuje len na čiastočnú úhradu nákladov a len tým uchádzačom o zamestnanie, ktorí sú evidovaní na úrade práce najmenej tri mesiace alebo najmenej 12 mesiacov v prípade, že v období šiestich mesiacov pred zaradením do evidencie pozastavili alebo skončili prevádzkovanie SZČ. Žiadosť sa podáva písomne na úrad práce, v ktorého územnom obvode bude mať živnostník prevádzku. Prikladá sa podnikateľský zámer a kalkulácia nákladov, ktoré sú podkladom pre komisiu vytvorenú výborom pre otázky zamestnanosti. Úspešný žiadateľ uzatvorí s príslušným úradom práce dohodu.