Oznámenia používané vo verejnom obstarávaní a ich obsah
5. 10. 2023
Od 25. septembra 2023 sa zrušuje vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 152/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, a nadobúda účinnosť nová vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 367/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, schválená 18. septembra 2023.
Vyhláška nadväzuje na ustanovenie § 186 ods. 1 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Oznámenie o uverejnení predbežného oznámenia v profile, oznámenie o uverejnení pravidelného informatívneho oznámenia v profile, predbežné oznámenie, pravidelné informatívne oznámenie, predbežné oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk a pravidelné informatívne oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 1. Pravidelné informatívne oznámenie s výzvou na súťaž, predbežné oznámenie o koncesii na sociálne a iné osobitné služby, oznámenie o existencii kvalifikačného systému, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenie o subdodávke a oznámenie o vyhlásení súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 2. Oznámenie o zámere uzavrieť zmluvu musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 3. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania a oznámenie o výsledku súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 4. Oznámenie o zmene zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 5.
Výzva na predkladanie ponúk, informácia o zadávaní podlimitnej koncesie, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti a oznámenie o subdodávke pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 6. Oznámenie o použití priameho rokovacieho konania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 7. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 8. Oznámenie o zmene zmluvy a rámcovej dohody musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 9.
Znenie všetkých príloh je súčasťou tejto vyhlášky.
K
Novela Obchodného zákonníka
18. 6. 2009
Do druhého čítania poslanci posunuli novelu Obchodného zákonníka, podľa ktorej má súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zverejniť oznámenie v Obchodnom vestníku o tom, že vedie konanie o zrušení firmy bez likvidácie.
Pri schvaľovaní
novely sa objavila požiadavka, aby
rozhodnutie o zrušení spoločnosti bez likvidácie mohol súd vydať až po uplynutí
troch mesiacov od zverejnenia oznámenia v Obchodnom vestníku. Novela má byť
účinná od 1. októbra. Novelu dnes podporilo 132 zo 137 hlasujúcich
zákonodarcov.
Podania voči nebankovým spoločnostiam poskytujúcim tzv. rýchle pôžičky
18. 6. 2009
Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pôsobí pri Ministerstve spravodlivosti SR, odporučila združeniam na ochranu spotrebiteľov podať na súdy a na živnostenské úrady podania voči niektorým nebankovým spoločnostiam poskytujúcim takzvané rýchle pôžičky.
K podnetu komisiu viedli neprimerané spotrebiteľské
podmienky pri zabezpečovacom prevode vlastníckeho práva k bytom a rodinným
domom. Ďalším dôvodom sú neprimerané úroky z omeškania a zmluvné pokuty zo
strany spoločností.
U niektorých nebankových spoločností sú
vážne podozrenia z porušovania práv spotrebiteľov, lebo sankcie, ktoré
spoločnosti dohodli, boli neprimerane vysoké. Štát takéto podnikanie na úkor
porušovania ľudských práv občanov nemôže tolerovať.
Na zasadnutí Komisie sa zúčastnili okrem zástupcov niektorých nebankových spoločností
aj predstaviteľ rezortu vnútra pre živnostenské úrady a zástupca Slovenskej
obchodnej inšpekcie. Komisia sa zaoberala ôsmimi nebankovými spoločnosťami na
základe podnetov od občanov.
Bližšie informácie o podnetoch sú na webovej stránke ministerstva
spravodlivosti.
Novela zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania a stavebného zákona
16. 6. 2009
Už na budúci týždeň sa v skrátenom legislatívnom konaní začne rokovať o návrhu novely zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania (ŠFRB) a stavebného zákona. Novela by mala umožniť používanie nových zdrojov na zatepľovanie.
Na program zatepľovania bytových a rodinných domov má ísť zo štátneho rozpočtu 71 mil. €.
Keďže zákon o ŠFRB v súčasnej podobe
neumožňuje poveriť fond výkonom činností spojených s poskytovaním podpory podľa
programu zatepľovania, rýchla novela zákona je potrebná.
Novela upravuje tiež pôsobnosť fondu pre
činnosti týkajúce sa realizácie zatepľovacieho programu. Vykonávateľom programu zatepľovania bude
ŠFRB kvôli jeho rýchlejšiemu zavedeniu
do života v súčinnosti s mestskými úradmi, ktoré v oblasti bývania vykonávajú
prenesený výkon štátnej správy. Podľa
ministerstva výstavby zmena stavebného zákona
primerane upraví aj pôsobnosť výkonu štátnej správy preneseného na
mestské úrady v sídle okresu.
V prípade, že novelu zákona o ŠFRB poslanci
schvália, účinnosť má nadobudnúť 1.
júla tohto roka. Žiadosti o bezúročný úver na zateplenie záujemcovia
potom budú môcť začať predkladať na príslušné mestské úrady v júli.
Taliani nám pomáhajú pri príprave zákona proti majetku z nepoctivých zdrojov
16. 6. 2009
Zákon o opatreniach proti majetku získanému o z nepoctivých zdrojov pripravuje Ministerstvo spravodlivosti SR v spolupráci s Talianskom.
O návrhu zákona a skúsenostiach z praxe komunikovali zástupcovia talianskeho ministerstva
spravodlivosti so štátnou tajomníčkou ministerstva spravodlivosti.
Taliansko zákon vzťahuje na majetok osôb
spojených s mafiou. Konfiškácia majetku je považovaná za správnu sankciu, teda ide o civilné konanie, na ktoré sa nevzťahuje ani prezumpcia neviny ani zákaz
retroaktivity. Narušené tu nie ani
vlastnícke právo, čo podľa MS SR potvrdil Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP),
podľa ktorého vlastnícke právo môže byť v prípade verejného záujmu potlačené. ESĽP dáva jednotlivým štátom široký priestor
na voľnú úvahu v otázke, čo je vo
verejnom záujme a aké nástroje sú vhodné pri napĺňaní verejného záujmu, dodáva
MS SR.
V Taliansku má prokurátor k dispozícii justičnú políciu, iniciatívna môže byť
aj samotná justičná polícia. Aby zistil celý majetok dotknutej osoby prokurátor
môže nahliadať do spisov z trestného konania, údaje mu musia poskytnúť banky a
iné inštitúcie. Za obdobie rokov 2005 až 2008 skonfiškovali súdy na základe
zákona 60 miliónov eur.